Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica Slujitori ai lui Dumnezeu, slujitori ai oamenilor

Slujitori ai lui Dumnezeu, slujitori ai oamenilor

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Data: 06 Noiembrie 2013

Duminica a XXV-a după Rusalii (Pilda samarineanului milostiv) (Luca 16, 19-31)

Niciodată Bisericile n-au fost preocu­pa­­te atât de mult de datoria slujirii oa­menilor ca în vremea noas­tră. Profesorul japonez Ta­ke­na­ke spunea la Adunarea Ge­ne­rală a Consiliului Ecumenic al Bisericilor de la New Delhi (1961) că creştinismul şi-a re­des­­­coperit azi „dimensiunea slu­jirii” ca cea mai proprie în­su­şire a sa, ca „marcă indispen­sa­bilă a Bisericii lui Hristos”.

Bisericile au slujit de fapt în toa­te timpurile oamenilor, une­le mai mult, altele mai puţin. Dar astăzi tema slujirii a deve­nit tema centrală care fră­mân­tă conştiinţa Bisericilor.

Fenomenul e provocat pe de o parte de faptul că omenirea ce­re azi mai multă slujire din par­tea Bisericilor ca în trecut, pe de alta, de conştiinţa lor că da­că n-ar sluji mai mult s-ar ex­pune pericolului să rămână la marginea vieţii omeneşti. Iar la baza conştiinţei Bisericilor că trebuie să slujească azi ome­ni­rea cu mult mai mult stau ne­cesităţile actuale cu mult mai mari ale oamenilor.

În faţa acestei situaţii e fi­resc ca Bisericile să reflecteze mai mult asupra temeiurilor te­ologice ale slujirii, asupra mo­durilor noi în care Biserica poa­te sluji adecvat cu natura ei, dar şi cu un rezultat cât mai e­ficace pentru rezolvarea gra­ve­­lor necesităţi contemporane ale omenirii.

Reflecţia aceasta e de natură ea însăşi să dea un avânt nou slu­jirii Bisericii.

Bisericile simt trebuinţa să e­lucideze temeiurile slujirii în mod mai special decât o simt cei­lalţi oameni, deoarece, ele fiind comunităţi de oameni care vor să fie în primul rând fideli lui Dumnezeu, ar voi să gă­seas­că temeiul slujirii lor în în­săşi fidelitatea lor faţă de Dum­nezeu, sau în slujirea Lui. Ele simt că dacă slujirea adusă de ele oamenilor ar sta în contra­zi­­cere cu slujirea lui Dum­nezeu, sau n-ar decurge din a­ce­­ea, sau ar fi indiferentă pen­tru fidelitatea faţă de Dum­nezeu, această slujire ar fi lip­si­­tă de o râvnă şi de o forţă rea­lă.

Dar Bisericile sunt convinse că slujirea ce simt că trebuie să o aducă oamenilor, departe de a contrazice slujirea ce sunt da­­toa­­re să o aducă lui Dum­nezeu sau indiferentă pentru a­ceea, îşi are temeiul tocmai în slu­ji­rea lui Dumnezeu. În evi­den­­ţi­e­rea acestui fapt stă în­săşi în­te­meierea slujirii lor fa­ţă de oameni.

Iisus Hristos, slujitorul model al lui Dumnezeu şi al oamenilor şi izvorul de putere al slujirii noastre faţă de Dumnezeu şi faţă de oameni

Legătura între slujirea lui Dum­nezeu şi slujirea oameni­lor, sau implicarea datoriei de slu­jire a oamenilor în slujirea lui Dumnezeu, o arată Bise­ri­ci­lor, în mod exemplar şi cu su­pre­mă putere obligatorie pentru conştiinţa lor, însuşi Dom­nul nostru Iisus Hristos.

Făcându-Se om, Fiul lui Dum­nezeu S-a făcut atât slujitor lui Dumnezeu-Tatăl, cât şi oa­­menilor. El ne-a arătat prin a­ceasta o altfel de mărime a o­mu­­lui decât cea care pretinde să i se slujească, dar consideră ne­demn să slujească. „Nu tot aşa va fi între voi. Ci cel care vrea să fie mai mare, să fie slu­ji­­torul vos­tru. După cum şi Fiul O­mu­lui n-a venit să fie slujit, ci ca să slu­jească” (Matei 20, 26, 28).

Se vorbeşte uneori de sluji­rea lui Dumnezeu şi de slujirea oa­menilor ca de două slujiri dis­tincte, sau ca de o slujire ver­ticală şi una orizontală. E greu de constatat însă o asemenea distincţie la Mântuitorul. El se întrupează ca să facă voia Ta­tălui; dar El face prin întru­pa­­re voia Tatălui, întrucât mân­tuieşte prin aceasta pe oameni. „Mâncarea mea este să fac voia Celui ce M-a trimis”, spu­ne Mântuitorul către uce­ni­cii Săi; dar o spune privind lu­mea care aşteaptă să fie mân­tu­ită de El şi de Apostoli (Ioan 4, 24-35). Acceptând să fie răs­tig­nit, face voia Tatălui; dar prin răstignire mântuieşte lu­mea. Prin această operă face vo­ia Tatălui şi slujeşte lumii, mântuind-o.

Desigur că şi slujirea pe care o împlineşte Iisus în favoarea oa­menilor nu se referă numai la interesele vieţii lor pă­mân­teşti, ci ţinteşte în ultima a­na­­liză viaţa lor veşnică, pentru ca­re ei trebuie să se des­ă­vâr­şeas­că în iubire. Iar iubirea o în­va­ţă de la Iisus Hristos.

În fond, Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat ca să le do­ve­deas­­că iubirea Tatălui şi iubi­rea Sa, pen­tru ca şi ei să creas­că în iu­bi­­re faţă de Dum­nezeu şi în­tre­o­­laltă. El le a­ra­tă iubirea Sa cu fap­ta, nu numai cu cuvântul, ca şi ei să în­veţe această iubire cu fap­te. A­rătându-le această iu­bi­­re cu fap­ta, dusă până la sa­cri­­ficiul vie­ţii, El împlineşte voia Ta­tă­lui sau slujeşte Ta­tă­lui.

Hristos preamăreşte pe Ta­tăl şi face cunoscut numele Lui, în­trucât le face oamenilor trans­­pa­rentă în iubirea Sa faţă de ei iubirea Tatălui, pentru ca iu­b­i­rea aceasta să se să­lăş­lu­ias­că şi în raporturile dintre ei. „Eu Te-am preamărit pe Tine pe pământ - spune Fiul Tatălui - şi le-am arătat numele Tău, ca iubirea cu care M-ai iubit Tu să fie într-înşii” (Ioan 17, 4. 26). „Precum M-a iubit pe Mine Ta­tăl, aşa v-am iubit şi Eu pe voi” (Ioan 15, 9). De aici concluzia: „A­­ceasta este porunca Mea: să vă iubiţi unul pe altul cum v-am iu­bit Eu pe voi” (Ioan 15, 9; 12).

Prin urmare, şi noi iubind pe oa­meni şi slujindu-le, împlinim voia lui Dumnezeu, adică Îi slu­jim Lui. Slujind oamenilor nu dijmuim slujirea lui Dum­nezeu, nu furăm din timpul şi din grija slujirii lui Dumnezeu, ci slujim în realitate lui Dum­nezeu, împlinind porunca Lui.

Nimeni nu s-a scufundat mai mult în căldura iubirii lui Hris­tos şi n-a tălmăcit-o mai bi­ne ca ucenicul pe care-l iubea Dom­nul: Apostolul Ioan. Dar toc­mai de aceea nimeni n-a for­mu­­lat mai pregnant ca el cu­prin­derea una în alta a iubirii sau a slujirii lui Dumnezeu şi a iu­birii sau a slujirii omului, pe ba­za a ceea ce a văzut el în iu­bi­­rea Domnului şi a cunoscut din învăţătura Lui. Iată a­ceas­tă pregnantă formulare a ade­vă­rului învăţat de Ioan de la Dom­nul: „Dacă zice cineva: iu­besc pe Dumnezeu, iar pe fra­te­le său îl urăşte, mincinos este! Pen­tru că cel ce nu iubeşte pe fra­tele său pe care îl vede, cum poa­te să-L iubească pe Dum­nezeu pe care nu-l vede!” (1 Ioan 4, 20). Iar iubirea faţă de oa­meni nu e, după Sfântul Ioan, deplină când e numai cu cu­vântul, nu şi „în faptă şi ad­e­văr” (1 Ioan 3, 18).

Apostolul Ioan rezumă în for­mă de principiu ceea ce spu­sese Mântuitorul prin ilus­tra­­re concretă, când fixase drept criteriu de apreciere i­n­fa­i­­libilă şi definitivă a vieţii omului: „Amin grăiesc vouă, în­tru­cât aţi făcut unuia din aceşti fraţi ai Mei prea mici, Mie aţi fă­cut”. Sau: „Întrucât nu aţi fă­cut unuia dintr-aceşti prea mici, Mie nu aţi făcut” (Matei 25, 40; 45).

Iubirea de Dumnezeu, când e reală, se mişcă în interiorul iu­birii active de oameni şi vi­ce­ver­sa. Fapta de slujire a creş­ti­nu­lui e una, adresanţii sunt doi: Dumnezeu şi omul. Cine slu­jeşte omului slujeşte şi lui Dum­nezeu. Mai mult, dra­gos­tea de Dumnezeu şi dragostea de om fiind din aceeaşi putere, A­postolul Petru a putut spune că slujirea omului faţă de om, da­că e deplină, „e din puterea pe care o dă Dumnezeu” (1 Pe­tru 4, 11).

În lumina celor spuse şi să­vâr­şite de Domnul Iisus Hris­tos, nu se poate spune despre El că mai întâi e Mântuitor şi a­poi Slujitor, şi nici despre om că întâi se îngrijeşte de mântu­i­re şi apoi de slujirea a­proa­pe­lui. Iisus Hristos este Mân­tu­i­tor întrucât este Slujitor şi o­mul se mântuieşte întrucât slu­jeş­te oamenilor, din puterea şi la porunca Mântuitorului. Căci prin iubire Hristos în acelaşi timp mântuieşte şi slujeşte, iar omul în acelaşi timp se mântu­ieş­te şi slujeşte.

Numai teoriile soteriologice ca­re nu au văzut rolul central al iubirii în mântuire au putut des­părţi între activitatea mân­tu­i­toare şi slujitoare a lui Hris­tos, sau între preocuparea o­mu­lui pentru mântuire şi cea pen­tru slujire. Şi trebuie să re­cu­­noaştem că în istoria Bi­se­ri­ci­lor creştine s-au afirmat uneori asemenea teorii soteriologi­ce şi, în consecinţă, şi aşezarea slu­jirii iubitoare a oamenilor pe al doilea plan, sau considerarea ei mai mult sau mai puţin indi­fe­rentă pentru mântuire. As­tăzi însă, asemenea deprecieri ale iubirii şi slujirii oamenilor nu se mai întâlnesc în Bise­ri­ci­le creştine.

Fără îndoială, recunoaştem că există un cult al lui Dum­nezeu în sens restrâns, dar cultul acesta dacă nu dă putere iu­bi­­rii de oameni şi slujirii de­di­ca­te oamenilor dovedeşte că nu-şi atinge scopul lui de trans­for­­mare a omului în sens bun, aşa cum voieşte Dumnezeu.

Dacă cultul este în partea lui esenţială prea­mă­ri­rea lui Dumnezeu, această prea­mărire se săvârşeşte mai ales prin faptele bune ale cre­din­­cioşilor, sau se prelungeşte în ele, căci ele îi îndeamnă şi pe cei în favoarea cărora se să­vâr­şesc la această preamărire a lui Dum­nezeu, cum au spus Mân­tu­i­torul (Matei 5, 16) şi Aposto­lul Petru (1 Petru 2, 12).

De aceea, Apostolii vorbesc a­deseori în epistolele lor despre da­toria creştinilor de a sluji. Sfân­tul Apostol Pavel vorbeşte de datoria proestoşilor de a de­să­vârşi pe sfinţi „spre lucrarea slu­jirii” (Efes. 4, 12). Iar adre­san­ţilor Epistolei către Evrei li se spune că Dumnezeu nu va ui­ta dragostea arătată de ei pen­tru numele Lui „slujind al­tă­dată şi slujind şi acum sfin­ţi­lor” (Evr. 6, 10).

Slujirea lui Dumnezeu şi a oamenilor unită într-o unică responsabilitate umană

Omul este o fiinţă responsa­bi­lă. Responsabilitatea face par­te atât de mult din fiinţa o­mu­lui, că fără ea omul nu e om cu adevărat. Se recunoaşte în mod unanim că omul este o fi­in­ţă vorbitoare. Dar vorbirea se spe­cifică totdeauna ca (fiind) che­mare şi răspuns. Omul vor­beş­te pentru că apelează la se­me­­nul său, sau răspunde la a­pe­lul lui. Prin aceasta oamenii co­munică între ei în mod vital şi sunt legaţi între ei, iar în a­fa­ră de această comunicare nu pot trăi şi nu se pot dezvolta tru­peşte şi sufleteşte. Oamenii îşi­ adresează apeluri şi aş­teap­tă răspunsuri. Prin chemare, prin solicitare, fiecare arată că a­re lipsă de slujire, are lipsă de ce­lălalt ca să-i dea ajutor, să-l sus­ţină în existenţă; prin răs­pun­sul ce urmează în mod ine­vi­tabil, arată că este în mod o­bli­gatoriu slujitor.

Desigur, omul poate răs­pun­de şi prin refuz la apel sau la so­licitare. Dar faptul că trebuie să răspundă într-un fel sau altul şi faptul că răspunsul negativ nu-l mulţumeşte nici pe el, nici pe celălalt arată că el este în mod normal fiinţă răspun­ză­toa­re sau slujitoare. Întrucât o­mul îşi descoperă umanitatea sa deplină numai în această le­gă­tură de solicitare a slujirii şi de acordare a ei, dimensiunea slu­j­itoare face parte esenţială din umanitatea sa. Aceasta pre­supune descoperirea im­por­tan­ţei celorlalţi, pentru ca în slu­jirea acordată lor să se poa­tă descoperi şi dezvolta el în­suşi ca om. […]

Creştinismul consideră că a­ceas­tă umanitate adevărată ca­re se descoperă în slujire e u­ma­nitatea aşa cum a înţeles-o el de la originile sale, chiar da­că ulterior unele concepţii teo­lo­­gice influenţate de menta­li­tă­ţi­le timpurilor au uitat de a­ceas­tă înţelegere a omului şi s-au fă­cut apărătoarele unor con­cep­­te false despre om, concepte ale unui om înstrăinat. În con­cep­­ţia creştină originară omul e cu adevăr om numai în le­gă­tu­rile sale vitale cu ceilalţi, slujind şi slujit fiind de ceilalţi, nu­mai completându-se prin sluji­re reciprocă cu aceia. Sfântul Gri­gorie de Nyssa declară că chi­pul lui Dumnezeu în om se referă la omul în această re­­laţie ontologică sau vitală cu cei­lalţi. Iată cuvintele lui: „Spu­nând Scriptura că Dum­nezeu a făcut pe om, prin inde­fi­nitul expresiei (Om), a indicat toa­tă umanitatea. Căci nu a fost numit în actul creaţiei A­dam, precum spune istorisirea mai departe. Omul indicat în ac­tul creaţiei nu este acesta sau acela, ci omul în general... De­sigur, nu trebuie să socotim că Dumnezeu a făcut ceva in­de­­finit... De aceea ca într-un trup s-a cuprins toată plenitu­di­nea omenirii prin puterea lui Dum­nezeu al tuturor. Căci nu în­tr-o parte a firii umane stă chi­pul (lui Dumnezeu), nici în vre­unul din cei priviţi în ei în­şişi. Ci această putere străbate prin tot neamul. Deci toată fi­rea umană care străbate de la cei dintâi până la cei din urmă es­te un singur chip al Celui ce este” (De opificio hominis, P.G., XLIV, 135).

În acelaşi spirit, Sfântul Ioan Gură de Aur consideră o­me­­­nirea un trup cu multe mă­du­­­lare şi aşa cum în trup un mă­­­dular făcând rău altui mă­du­­­lar se păgubeşte pe sine în­suşi, căci păgubeşte trupul în­treg, iar îngrijind pe altul se în­­gri­jeşte pe sine însuşi, aşa e şi în­tre oameni: „...Dacă cineva lup­­tă împotriva fratelui său, lup­­tă împotriva sa însuşi şi pa­­guba nu se opreşte la frate, ci el însuşi se va păgubi” (O­mi­lia 31 la Ep. 1 Cor., P.G. LXI, 260).

Dacă pentru creştini conceptul adevărat al omului constă în însuşirea lui de chip al lui Dum­nezeu, ei pot spune şi trebuie să spună că chipul lui Dum­nezeu în om se slăbeşte când omul iese din viaţa de co­mu­­niune iubitoare cu ceilalţi şi se restabileşte când omul re­vi­ne la o solidaritate activă cu a­ceia prin slujire reciprocă.

Teologii remarcă adeseori că, dacă omul e făcut după chi­pul lui Dumnezeu întrucât se a­flă în relaţie indisolubilă şi vi­ta­­lă cu semenii, atunci modelul vie­ţii umane e Sfânta Treime. Ei aduc uneori în sprijinul a­ces­tei idei pluralul prin care Dum­nezeu anunţă în Geneză cre­a­rea omului: „Să facem pe om după chipul nostru”. Dacă es­te aşa, oamenii dezvoltă fi­in­ţa lor autentică în mod conti­nuu, înaintând într-o comuniu­ne tot mai asemănătoare cu co­mu­niunea treimică. Iar aceasta o fac prin iubire şi slujire reci­pro­­că crescândă. Făcând însă a­ceasta, oamenii împlinesc atât voia lui Dumnezeu, cât şi o ne­ce­sitate a fiinţei lor.

Aceasta confirmă ceea ce s-a spus înainte, că slujirea omului se cuprinde în slujirea lui Dum­nezeu, sau viceversa.

Dar faptul acesta întemeiat pâ­nă aici pe texte biblice şi pe na­­tura omului ca chip al lui Dum­­­nezeu ni se dezvăluie în­tr-o for­mă profundă în datul in­te­ri­or al inseparabilităţii răs­pun­de­­rii o­mului faţă de Dum­nezeu de răs­punderea fa­ţă de semenii săi.

Omul credincios nu poate ex­plica responsabilitatea sa ne­con­diţionată faţă de semenii săi decât din importanţa veş­ni­că a fiinţei acelora şi a fiinţei sa­le. În structura noastră u­ma­nă e sădită această responsa­bi­li­tate necondiţionată faţă de ce­lă­lalt om, care nu poate sta fă­ră credinţa în veşnicia lui şi în veş­nicia mea. Dar aceasta în­seam­nă că responsabilitatea e pu­să în noi de Creator. Noi, a­chitându-ne de responsabili­ta­­tea noastră faţă de oameni, ne achităm de o responsabilita­te faţă de Creatorul oamenilor. Dum­nezeu ne-a făcut în aşa fel ca să punem în mişcare în mod re­ciproc răspunderea noastră unii faţă de alţii şi să împlinim po­runca ei. El ne-a făcut prin a­ceas­ta responsabili faţă de Sine în­suşi. A întemeiat răspunde­rea noastră întreolaltă pe răs­pun­derea faţă de Sine. Ne-a fă­cut să ne împlinim răspunde­rea faţă de bine, împlinindu-ne u­nii prin alţii prin solicitarea re­ciprocă a slujirii şi a răspun­su­­lui la această solicitare prin slu­jirea de fapt.

Unii teologi declară că omul are două răspunderi: una faţă de Dumnezeu (coram Deo) şi al­ta faţă de om (coram ho­mi­nem). În realitate răspunderea fa­ţă de om e implicată în răs­pun­derea faţă de Dumnezeu. E o unică răspundere faţă de Dum­nezeu pentru om (coram Deo propter hominem). Dacă fa­cem rău unui semen al nostru, suntem traşi la răspundere nu numai de omul respectiv, sau, dacă el n-are putere, de al­ţii, ci de Dumnezeu, ca su­pre­mul for de judecată. Orice fap­tă rea faţă de oameni are carac­ter de păcat, deci e calificată ca o faptă condamnabilă faţă de Dum­nezeu. De aceea şi porunca slu­jirii îşi are ultima înteme­ie­re în porunca lui Dumnezeu, în răspunderea noastră faţă de Dumnezeu.

Dumnezeu care a creat pe toţi, are grijă de toţi. Dar ne chea­mă şi pe noi să avem grijă de copiii Săi, să avem grijă unii de alţii. Ne cheamă să-I fim „co­laboratori”, în această grijă a Lui de noi înşine şi de semenii noş­tri, în această grijă a Lui de dez­voltarea noastră. Toată os­te­­neala în zidirea reciprocă e „co­laborare” a noastră cu Dum­nezeu (1 Cor. 3, 8-9). Dum­nezeu vrea în definitiv să creş­tem în iubirea noastră în­tre­o­lal­­tă. Prin aceasta răspundem so­licitării Lui, sau împlinim vo­ia Lui. Dar fără efortul nostru, fă­ră străduinţa noastră într-o slu­jire reciprocă, fără trăirea în­tr-o efectivă răspundere reci­pro­­că, nu ne achităm de răs­pun­derea aceasta faţă de Dum­nezeu. „Dumnezeu ne-a dat mâini ca să dăm ajutor altora şi nu ca să le întindem curse”, spu­ne Sfântul Ioan Gură de Aur (Omilia 10 la Epistola I Cor., Ed. Bareille, tom. XVI, p. 438). „Ce-ar fi dacă ne-am fi fost suficienţi nouă înşine? Am fi fost ca fiarele nedomesticite”, spu­ne tot Sfântul Ioan Gură de Aur (op. cit., tom. XVII, p. 534).

Mai mult chiar, cine ajută o­mu­lui, ajută lui Hristos. Pa­ra­fra­zând cuvântul Mântuitoru­lui că cine ajută pe cei care au lip­să de ajutor Îl ajută pe El în­suşi, Sfântul Grigorie de Na­zi­anz spune: „Fraţii mei şi fraţi ai lui Hristos, până e vreme să cer­cetăm pe Hristos, să îngrijim pe Hristos, să hrănim pe Hris­tos, să-L apropiem pe Hris­tos, să cinstim pe Hristos” (De pauperum amore, P.G. XXXV, 890). Omul nu e numai du­pă chipul lui Hristos, ci e le­gat de Hristos, pentru faptul că Hris­tos e om şi fiecare om e le­gat cu toţi oamenii, în relaţia eu-tu-el. Omul se face asemenea lui Dumnezeu prin slujire. „Nimic nu are omul aşa de mult ca Dumnezeu, ca a face bine”, spu­ne tot Sfântul Grigorie de Na­zianz (ibidem). […]

Preot prof. Dumitru Stă­ni­loae, „Slujitori ai lui Dum­nezeu, slujitori ai oamenilor”, în Bi­serica Ortodoxă Română, Anul LXXXVIII, nr. 3-4, 1970, pp. 408-414. (Sublinierile din text aparţin redacţiei)