Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Mesaje și cuvântări Familia și filantropia - izvoare de viață sfântă și credință lucrătoare prin iubire darnică

Familia și filantropia - izvoare de viață sfântă și credință lucrătoare prin iubire darnică

Galerie foto (3) Galerie foto (3) Mesaje și cuvântări
Data: 15 Noiembrie 2020

- Pastorala Sfântului Sinod la prima Duminică din Postul Nașterii Domnului -

 

Preacuviosului cin monahal, Preacucernicului cler şi preaiubiţilor credincioşi din Patriarhia Română,  

Har, bucurie şi pace de la Dumnezeu Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, iar de la noi părinteşti ­binecuvântări!

 

Preacuvioşi şi Preacucernici Părinţi, Iubiţi fraţi şi surori în Domnul,

Continuând tradiția începută în anul 2008, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat 2020  „Anul omagial al pasto­rației părinţilor şi copiilor” şi „Anul comemorativ al filantropilor ortodocşi români”, în Patriarhia Română.

Cele două teme, omagială și ­comemorativă, evidențiază două coordonate cu o importanță majoră în viața și activitatea bisericească. Pe de o parte, omagierea pasto­rației părinților și copiilor are ca scop cultivarea vieții creștine în familie și promovarea edu­cației creș­tine în societatea contemporană. Pe de altă parte, comemorarea filantropilor orto­docși români are ca scop promovarea filantropiei creștine astăzi, ca lucrare esențială în activitatea ­Bisericii, inclusiv prin identificarea marilor filantropi care, de-a lungul timpului, au susținut spiritual și material activitatea social-filantropică a ­Bisericii Ortodoxe ­Române.

Dreptmăritori creștini,

Familia a ocupat întotdeauna un loc central în învățătura și viața creștină, fiind cadrul intim cel mai de preț pentru cultivarea iubirii conjugale, părintești, filiale și frățești. Atât Sfânta Scriptură, cât și Sfânta Tradiție ne oferă mărturie despre faptul că familia este binecuvântare și icoană a iubirii lui Dumnezeu pentru umanitate, un spațiu sacru al lucrării harului dumnezeiesc, orientat spre viață și iubire eternă. În calitate de instituție umană fundamentală, familia a fost creată și binecuvântată de Dumnezeu în Rai, „... Dumnezeu i-a binecuvântat zicând: «Creșteți și vă înmulțiți și umpleți pământul și-l stăpâniți!»” (Facere 1, 27-28). De asemenea, familia a fost binecuvântată şi cinstită de Mântuitorul Iisus Hristos prin prezența Sa la nunta de la Cana Galileei (cf. Ioan 2, 1-11), unde a săvârșit minunea transformării apei în vin, arătând astfel valoarea sfântă a familiei conjugale pentru viața Bisericii.

Familia, binecuvântată de Dumnezeu spre a cultiva iubirea reciprocă şi a da naștere copiilor, este izvor de viață sfântă pentru fiecare popor şi pentru întreaga umanitate. În familie, relația părinți-copii se înțelege mai ales din perspectiva relației omului cu Dumnezeu. Copiii nu se nasc doar pentru o viață terestră, ci se nasc și ca să poată deveni, prin Botez, fii ai lui Dumnezeu după har (Ioan 1, 12-13) și să dobândească viața veșnică prin credinţă şi fapte bune. De aceea, familia a fost numită adesea „mica biserică” sau „biserica de acasă” (ecclesia domestica), tocmai pentru caracterul ei comunitar și atmosfera de sfințenie pe care trebuie să o cultive. În familie, copilul învață ce înseamnă dragostea părintească, învață să vorbească, învață să se roage, învață credința în Dumnezeu şi tot aici, în familie, el învață dărnicia sau generozitatea. Sfântul Ioan Gură de Aur amintește că pentru a fi părinte nu este de ajuns să dai naștere la copii, ci trebuie să le oferi şi educație. În acest sens, Sfântul Ioan îndeamnă „să ne străduim să-i învățăm pe copiii noștri virtutea și să chemăm peste ei binecuvântarea lui Dumnezeu, pentru că aceasta este cea mai mare bogăție, care sporește în fiecare zi bogăția noastră. Nimic nu-i egal cu virtutea, nimic nu-i mai puternic decât ea1.

Din nefericire, mutațiile și transformările din ultimele secole au condus la o slăbire a rolului și a importanței familiei în societate. În lumea de azi, părinții și copiii trăiesc într-o realitate secularizată și confuză din punct de vedere spiritual; ei se confruntă cu multiple provocări și crize, precum: îndepărtarea de valorile tradiționale, sărăcia, șomajul, alcoolul, infidelitatea, divorțul, nesiguranța zilei de mâine, instabilitatea și dezorientarea, înstrăinarea reciprocă, migrația, conflictele personale etc. În acest context, în care sunt propuse „modele” străine de valorile creștine, este necesar să afirmăm cu tărie sfințenia căsătoriei, solidaritatea în familie şi între familii, demnitatea mater­ni­tății, a ­paternității, a filiației şi a fraternității, ca daruri ale iubirii lui Dumnezeu, ce trebuie cultivate în comuniune de ­iubire şi coresponsabilitate. Cunoscând provocările actuale la adresa familiei creştine, preoţii ortodocşi sunt îndemnaţi să-i ajute personal, dar și să-i încurajeze pe credincioșii mireni să sprijine material și spiritual familiile numeroase, familiile monoparentale sau familiile aflate în situații dificile, inclusiv prin activități de formare religios-morală a copiilor din comunitate.

În scopul dezvoltării unei educații temeinice pentru viaţă binecuvântată, Biserica trebuie să îndrume în primul rând părinții să acorde mai mult timp educației copiilor, întrucât caracterul copiilor se formează nu numai prin vorbe şi sfaturi, ci şi prin viaţa şi exemplul părinţilor. ­Clement Alexandrinul amintește că „o căsătorie fericită nu trebuie judecată nici după bogăție, nici după frumusețe, ci după împlinirea virtuții2, adică după calitatea vieții spirituale a familiei. Părinții sunt chemaţi să trăiască viața creștină prin rugăciune şi fapte bune, dar şi să cultive iubirea şi dărnicia în familie, după chipul iubirii milostive a Preasfintei Treimi, astfel încât familia să fie mereu izvor de iubire şi de bucurie pentru copii. În egală măsură, părinţii sunt chemaţi să ocrotească viaţa încă de la zămislire şi să îi înveţe pe copii să preţuiască sănătatea ca dar al lui Dumnezeu, ce trebuie apărat și cultivat cu responsabilitate.

Iubiți credincioși,

În anul 2020, Biserica Ortodoxă Română îi comemorează pe filantropii ortodocși români. Între virtuțile distincte ale poporului român, cultura dărniciei, a dăruirii sau a omeniei reprezintă o moștenire importantă a valorilor şi normelor care au modelat spiritualitatea şi cultura neamului românesc. Rodirea Evangheliei iubirii smerite şi milostive a lui Hristos în spiritualitatea poporului român a condus la manifestarea iubirii faţă de Dumnezeu şi de aproapele în forme concrete, exprimate fie individual şi spontan, fie instituțional şi sistematic.

Biserica Ortodoxă Română îi pomenește cu recunoștință pe toți cei care s-au străduit, de-a lungul istoriei, să dezvolte cultura creștină a dărniciei. Printr-un asemenea efort, ierarhi, preoți și diaconi, monahi și mireni au contribuit pilduitor la organizarea lucrării social-filantropice a Bisericii în mijlocul poporului român. În mod deosebit, evocăm numele unor evlavioși și darnici domnitori români, precum Sfântul Neagoe Basarab (1512-1521), ctitorul bolniței (cămin pentru bolnavi) de la Mănăstirea Bistrița, Sfântul Constantin Brâncoveanu (1688-1714), ctitorul bolniței de la Mănăstirea Brâncoveni, domnitorul Grigorie II Ghica, fondatorul spitalului Mănăstirii Sfântul Pantelimon de lângă București (1757). În Moldova, Sfântul ­Voievod Ștefan cel Mare a construit bolnițele de la Putna și Pătrăuți, domnitorul Constantin Racoviță Cehan a avut inițiativa întemeierii spitalelor Sfântul Proroc Samuil din Focşani și Precista din Roman, iar Grigorie al V-lea a întemeiat ospiciul Galata din Iași, toate acestea fiind în grija unor așezăminte monahale.

O valoroasă activitate filantropică a fost desfășurată și de către ierarhii Bisericii noastre. În Țara Românească s-au evidențiat Sfântul Mitropolit Antim Ivireanul (1708-1716), care, în Așezământul Mănăstirii Antim, a prevăzut sume pentru educaţia copiilor săraci, pentru înmormântarea sărmanilor, miluirea săracilor, găzduirea străinilor etc.; Mitropolitul Grigorie al II-lea, alături de domnitorul Alexandru Ipsilanti, a fost întemeietorul primului așezământ pentru orfani din Țara Românească; Sfântul Ierarh Calinic, starețul Mănăstirii Cernica (1818-1850) și Episcop al Râmnicului (1850-1868), supranumit de popor „vindecătorul bolnavilor și miluitorul săracilor, a ctitorit bolnița din ostrovul Sfântul Gheor­ghe de la Mănăstirea Cernica; Mitropolitul Nifon Rusăilă (1850-1875) a înființat Seminarul Nifon din București, care oferea numeroase burse de studiu elevilor săraci și eminenți (1875).

Moldova a cunoscut o bogată activitate de binefacere în special în timpul Mitropolitului Anastasie Crimca, ctitorul bolniței de la Dragomirna (1602) și al unui spital în Suceava (1619), precum și în vremea Mitropolitului Veniamin Costachi (1803-1808, 1812-1821, 1823-1842), care și-a lăsat toate bunurile moștenire spre a fi folosite în scopuri filantropice; de asemenea, s-au remarcat Sfântul Mitropolit Iosif Naniescu cel Milostiv (1875-1902) și Episcopul Ioanichie Hasan al Romanului (1747-1769), fondatorul bolniței de lângă Biserica Precista Mare din Roman. Cel mai de seamă ierarh filantrop al ­Transilvaniei a fost Sfântul ­Mitropolit Andrei Șaguna (1864-1873), care s-a îngrijit permanent de ajutorarea elevilor săraci și silitori la învățătură. De asemenea, Mitropolitul Vasile Lăzărescu (1947-1962) a contribuit substan­țial la zidirea Catedralei Mitropolitane din Timi­șoara, a acordat ajutoare materiale românilor din Basarabia și Transnistria și i-a sprijinit financiar pe românii asupriți de regimul comunist, iar Mitropolitul primat Miron Cristea (1919-1925), viitorul Patriarh al României (1925-1939), a inițiat înființarea unui seminar pentru orfanii de război, la Câmpulung Muscel.

Împreună cu domnitorii și ierarhii amintiți, numeroși filantropi mireni s-au evidențiat de-a lungul timpului prin fapte de binefacere generoase. Între aceștia se numără spătarul Mihail ­Cantacuzino (1640-1716), ctitorul Mănăstirii și Spitalului Colțea din București, Safta Brâncoveanu (1776-1857), ctitorul Spitalului Brâncovenesc din București, ­clucerul Gheorghe Boldescu (1775-1845) din Ploiești, Theodor Balș (1790-1867) din Darabani, Moldova, Anastasie Bașotă (1796-1869) din Botoșani, ­Emanuil Gojdu (1802-1870) din Oradea, Alexandru Mocioni (1841-1909) și Emanuil Ungurianu (1846-1929) din Timișoara, Vasile Stroescu (1845-1926) din Basarabia, familia Golescu, Hagi Pop (†1808) și Alexandru Lebu (1835-1918) din Sibiu, ­Vasile Adamachi (1817-1892) din Iași, Stroe Belloescu (1838-1912) din Câmpina, Iorgu Dumitrescu (1851-1934) din ­Răcari, Teodor Stănescu (1868-1915) din București, Anastase Simu (1854-1935) din Brăila, Elena Dalles (1849-1921) din Giurgiu, Dumitru Seceleanu (1857-1932) din Buzău și alții ale căror chipuri și activități au fost evidențiate pe parcursul Anului comemorativ al filantropilor ortodocşi români, atât prin reportajele, documentarele și materialele difuzate de Televiziunea și Radio TRINITAS sau publicate în cotidianul religios Ziarul ­Lumina, cât și în cadrul diverselor acțiuni comemorative organizate de eparhii.

În secolul XX, în România, activitatea filantropică institu­țională a Bisericii a fost brutal întreruptă, pentru aproape o jumătate de veac, odată cu instalarea regimului comunist (1946-1989), tocmai în perioada când cea mai populară temă era chiar asistența socială. Aflată sub prigoana comunistă, Biserica a fost nevoită să-şi exercite doar misiunea ei sacramentală, liturgică şi pastorală, fără să desfă­șoare activități social-filantropice insti­tuționale și fără să i se permită o prezență activă în societate. Abia după anul 1989, când cultele religioase au primit libertatea reală de organizare şi slujire în societatea românească, vechea tradiție filantropică a Bisericii a revenit în actualitate. Astăzi, ­Biserica Ortodoxă Română contribuie în mod sistematic și substan­țial la alinarea sufe­rințelor oamenilor, atât prin lucrarea liturgică, duhovnicească și pastorală, cât și prin lucrarea de asistență socială și filantropică. În prezent, Biserica Ortodoxă Română deține un spital (102 paturi, 2 săli operație, ATI, laborator analize), 20 de centre medico-sociale, 55 de centre de servicii de îngrijire și asistență la domiciliu, 3 centre de recuperare neuromotorie (tip ambulatoriu), 3 centre pentru îngrijiri paliative, un serviciu de ambulanță și 49 de cămine pentru persoane vârstnice.

Astfel, opera social-filantropică a Bisericii este inspirată din lucrarea filantropică, vindecătoare, sfințitoare și mântuitoare a Domnului nostru Iisus Hristos şi are, totodată, o profundă dimensiune pastorală, exprimând o credință lucrătoare prin iubire darnică şi contribuind la cultivarea comuniunii cu Dumnezeu și cu semenii, adică la dezvoltarea unei culturi a dărniciei sau a generozităţii.

Iubiți frați și surori în Domnul,

Postul Naşterii Domnului, care începe astăzi, este, în primul rând, o perioadă de pregătire spirituală, de sfințire a sufletului și a trupului nostru, prin Spovedanie şi Împărtăşanie. Totodată, este și un prilej de întărire a comuniunii, de întrajutorare și de fapte de milostenie, care sunt roade ale dreptei credințe, expresii concrete ale iubirii noastre smerite față de Dumnezeu și de oameni.

Traversăm o perioadă extrem de dificilă privind sănătatea și chiar viața noastră și a persoanelor dragi nouă. Mulți dintre români sunt încercați de noua epidemie. Prin urmare, este mare nevoie de mai multă rugăciune, de solidaritate și ajutorare frățească.

De aceea, este necesar să transformăm această perioadă de criză medicală într-o perioadă de întărire în credință, prin rugăciune, și de sporire a dragostei noastre față de semeni, prin fapte bune, pentru a mărturisi „cu vrednicie și cu dreptate” Evanghelia iubirii lui Hristos.

În acest sens, ne adresăm preoţilor şi credincioşilor sfintei noastre Biserici cu îndemnul părintesc de a se organiza, la parohii, mănăstiri, protopopiate şi la centrele eparhiale, pentru a veni în ajutorul celor aflaţi în suferinţă şi în lipsuri, familiilor sărace, familiilor cu mulţi copii, bătrânilor și persoanelor singure, fără copii sau rude, cu precădere celor care locuiesc în mediul rural.

Având încredințarea că veți arăta şi în acest an dărnicie creștină şi veţi răspunde cu dragoste chemării noastre părinteşti în această lucrare sfântă de binefacere și ajutorare, vă mulţumim pentru generozitatea arătată în anii precedenţi şi vă reamintim cuvintele Domnului Iisus Hristos: „Fericiți cei milostivi, că aceia se vor milui” (Matei 5, 7). În încheiere, exprimăm recunoștință și prețuire față de toți cei care sprijină activitățile pastorale, educa­ționale și social-filantropice ale Bisericii Ortodoxe Române, precum și faţă de toţi ortodocşii români milostivi sau darnici. Îi îndemnăm să continue cu multă râvnă și bucurie lucrarea lor generoasă şi folositoare, spre slava Preasfintei Treimi și spre binele poporului român.

Cu multă prețuire, vă îmbră­țișăm părintește și vă împăr­tășim binecuvântarea apostolică: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtăşirea Sfântului Duh să fie cu voi, cu toţi!” (2 Corinteni 13, 13).

 

Note:

1. Sfântul Ioan Gură de Aur, ­Omilii la Facere, în colecția PSB, vol. XXII, EIBMBOR, București, 1989, p. 329.

2. Clement Alexandrinul, Stromata a IV-a, în colecția PSB, ­­vol. V, EIBMBOR, București, 1982, p. 290.

 


† Daniel
Arhiepiscopul Bucureştilor,
Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei, 
Locţiitorul tronului Cezareei Capadociei și
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
 

 

† Teofan,
Arhiepiscopul Iașilor 
și Mitropolitul Moldovei și Bucovinei

† Andrei,
Arhiepiscopul Vadului, 
Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului

† Ioan,
Arhiepiscopul Timișoarei 
și Mitropolitul Banatului


† Iosif,
Arhiepiscopul ortodox român 
al Europei Occidentale 
și Mitropolitul ortodox român 
al Europei Occidentale și Meridionale


† Nicolae,
Arhiepiscopul ortodox român 
al Statelor Unite ale Americii 
și Mitropolitul ortodox român 
al celor două Americi

† Teodosie,
Arhiepiscopul Tomisului

† Irineu,
Arhiepiscopul Alba Iuliei

† Ioachim,
Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

† Ciprian,
Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei

† Timotei,
Arhiepiscopul Aradului

† Lucian,
Episcopul Caransebeșului

† Iustin,
Episcopul ortodox român 
al Maramureșului și Sătmarului

† Antonie,
Episcopul de Bălți

† Vincențiu,
Episcopul Sloboziei și Călărașilor

† Galaction,
Episcopul Alexandriei și Teleormanului

† Sebastian,
Episcopul Slatinei și Romanaților

† Petroniu,
Episcopul Sălajului

† Daniil,
Episcopul Daciei Felix

† Siluan,
Episcopul ortodox român 
al Italiei

† Macarie,
Episcopul ortodox român 
al Europei de Nord

† Ioan Casian,
Episcopul ortodox român 
al Canadei

† Ieronim Sinaitul,
Episcop-vicar patriarhal


† Ilarion Făgărășanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei 
Sibiului

† Paisie Lugojeanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei


† Sofian Brașoveanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei 
Ortodoxe Române a Germaniei, 
Austriei și Luxemburgului

† Emilian Crișanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei 
Aradului


† Atanasie de Bogdania,
Arhiereu-vicar al Episcopiei 
Ortodoxe Române a Italiei

 

† Laurențiu,
Arhiepiscopul Sibiului 
și Mitropolitul Ardealului

† Irineu,
Arhiepiscopul Craiovei 
și Mitropolitul Olteniei


† Petru,
Arhiepiscopul Chișinăului, 
Mitropolitul Basarabiei 
și Exarh al plaiurilor

† Serafim,
Arhiepiscopul ortodox român 
al Germaniei, Austriei 
și Luxemburgului și Mitropolitul 
ortodox român al Germaniei, 
Europei Centrale și de Nord

† Nifon,
Mitropolit onorific, 
Arhiepiscopul 
Târgoviștei 
și Exarh patriarhal

† Calinic,
Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților

† Varsanufie,
Arhiepiscopul Râmnicului

† Calinic,
Arhiepiscopul Argeșului și Muscelului

† Casian,
Arhiepiscopul Dunării de Jos

† Ignatie,
Episcopul Hușilor

† Sofronie,
Episcopul ortodox român al Oradiei

† Nicodim,
Episcopul Severinului 
și Strehaiei

† Veniamin,
Episcopul Basarabiei de Sud

† Andrei,
Episcopul Covasnei și Harghitei

† Ambrozie,
Episcopul Giurgiului

† Visarion,
Episcopul Tulcii

† Gurie,
Episcopul Devei și Hunedoarei

† Siluan,
Episcopul ortodox român al Ungariei

† Timotei,
Episcopul ortodox român 
al Spaniei și Portugaliei

† Mihail,
Episcopul ortodox român 
al Australiei și Noii Zeelande

† Varlaam Ploieșteanul,
Episcop-vicar patriarhal


† Timotei Prahoveanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor

† Benedict Bistrițeanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei 
Vadului, Feleacului și Clujului

† Marc Nemțeanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei 
Ortodoxe Române 
a Europei Occidentale

† Damaschin Dorneanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei 
Sucevei și Rădăuților


† Timotei Sătmăreanul,
Arhiereu-vicar al Episcopiei 
Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului

† Teofil de Iberia,
 Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Spaniei și Portugaliei