„Taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută”, Nașterea din Fecioara Maria a Fiului lui Dumnezeu devenit Om, a fost prăznuită cu multă solemnitate și bucurie la Catedrala Patriarhală din
Boboteaza, sărbătorită la Mănăstirea Antim
De sărbătoarea Botezului Domnului, la Mănăstirea Antim din Capitală, Sfânta Liturghie a fost oficiată de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. După Sfânta Liturghie, ierarhul a săvârşit Sfinţirea cea mare a apei, în pridvorul sfântului locaş, ctitorie a Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul, în prezenţa a numeroşi credincioşi.
Cu toate că ieri, 6 ianuarie 2017, când Biserica Ortodoxă a făcut pomenirea Botezului Domnului, vremea a fost una capricioasă, creştinii ortodocşi din Bucureşti, dar şi din împrejurimile acestuia au participat cu multă evlavie atât la Sfânta Liturghie, cât şi la slujba Aghesmei Mari. În cuvântul de învăţătură, Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul a evidenţiat faptul că praznicul Botezului Mântuitorului Iisus Hristos în apele Iordanului marchează începutul unei noi creaţii. „Evenimentul Botezului Domnului a avut loc la vârsta de 30 de ani a Mântuitorului nostru Iisus Hristos. În concepţia poporului iudeu, un tânăr era bărbat deplin în jurul vârstei de 30 de ani, când, de altfel, orice tânăr primea şi dreptul de a citi în sinagogă textele religioase. Mântuitorul, ca Fiu al lui Dumnezeu, a binevoit să Se facă Om deplin. De aceea, S-a smerit pe Sine şi a luat chip de rob, asumându-Şi întreaga umanitate, ca prin viaţa Sa pământească, prin botezul Său, prin sfintele Sale pătimiri şi mai ales prin Învierea Sa din morţi să izbăvească neamul omenesc din robia păcatului, a diavolului şi a morţii”, a spus Preasfinţia Sa.
În continuare, ierarhul a explicat de ce praznicul Botezului Domnului Iisus Hristos se mai numeşte şi Epifanie sau Teofanie, care în limba greacă înseamnă Arătarea lui Dumnezeu. „În apele Iordanului, Hristos Se descoperă lumii ca fiind Dumnezeu adevărat, ca fiind Fiul lui Dumnezeu venit în lume pentru a o mântui. Cu prilejul botezului Său în Iordan s-a descoperit nouă, în chip vădit, taina lui Dumnezeu Cel în Treime închinat: Tatăl, al Cărui glas s-a auzit din cer, Fiul care Se botează şi Duhul Sfânt care coboară peste Iisus în chip de porumbel, simbolul păcii, simbolul smereniei şi simbolul nevinovăţiei. Iată de ce acest praznic este minunat şi înălţător, iar noi suntem chemaţi să-l sărbătorim, ascultând îndemnul Sfântului Ioan Botezătorul adresat contemporanilor săi: Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor!”, a precizat PS Episcop Varlaam Ploieşteanul. La final, Preasfinţia Sa a explicat că sărbătoarea Botezului Domnului ne descoperă taina iubirii nemărginite a lui Dumnezeu faţă de oameni, manifestată în trimiterea, înomenirea sau întruparea Fiului lui Dumnezeu. Conform tradiţiei, credincioşii care au participat la sfintele slujbe au luat Agheasmă Mare, apoi anafură.