De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Botezul și Pocăința, porți de intrare în Împărăția cerurilor
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a vorbit ieri, în cuvântul de învățătură de la finalul Sfintei Liturghii din Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul” al Reședinței Patriarhale, despre înțelesurile duhovnicești ale pericopei evanghelice rânduite în Duminica după Botezul Domnului. În Evanghelia începutului propovăduirii Domnului vedem legătura dintre Botezul Domnului Iisus Hristos și lumina Evangheliei Sale, dar și legătura care există între Taina Botezului și Taina Pocăinței, ca porți de intrare a oamenilor în Împărăția lui Dumnezeu.
Lumina Botezului Domnului este lumina vieții noastre și lumina întregului univers, iar Botezul Domnului nostru Iisus Hristos în Iordan ne arată că omul este centrul atenției și al iubirii Preasfintei Treimi. Sfânta Treime Se arată pentru ca noi să știm că vom fi botezați în numele, în prezența, în iubirea, în harul Preasfintei Treimi, a subliniat Preafericirea Sa: „Botezul Domnului Iisus Hristos în Iordan, ca moment de descoperire sau arătare a Preasfintei Treimi, la începutul activității Sale, ne arată și finalitatea sau scopul activității Sale, deoarece către sfârșitul activității Sale mântuitoare sau mesianice pe pământ, Mântuitorul Iisus Hristos, după Învierea Sa din morți și înainte de Înălțarea Sa la cer, trimite pe ucenicii Săi să boteze toate neamurile «în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh». Începutul activității Sale este marcat de Botezul Său în apele Iordanului și de arătarea Preasfintei Treimi. Iar încheierea activității Sale pe pământ face referire la trimiterea ucenicilor să boteze toate neamurile, toate popoarele, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Prin aceasta vedem că, încă de la începutul activității Sale pe pământ, activitate mesianică, mântuitoare, care începe cu Botezul Său în Iordan, era deja fixat scopul final, și anume botezarea oamenilor în numele Preasfintei Treimi, pentru a dobândi viața veșnică, pentru a dobândi înfierea prin credința în Dumnezeu-Fiul și prin lucrarea Sfântului Duh, pentru ca oamenii să fie în Iisus Hristos fii ai lui Dumnezeu după har”.
Prin Sfânta Taină a Botezului, oamenii sunt chemați la comuniunea veșnică de iubire cu Dumnezeu. „Universul întreg este darul lui Dumnezeu Tatăl pentru Fiul Său Cel veșnic, iar Fiul vine în lumea care a fost creată pentru El. Vine ca s-o lumineze, s-o sfințească și s-o ofere Tatălui înapoi ca dar al iubirii Fiului către Tatăl, ca recunoștință a Fiului către Tatăl. Iar în această iubire dintre Tatăl Cel veșnic și Fiul Său Cel veșnic suntem cuprinși și noi, oamenii, și lumea întreagă. De aceea, toate s-au făcut în El și prin El. El este Lumina lumii ca sensul prim și ultim a tot ceea ce există. De aceea, este numit în Cartea Apocalipsei «Alfa și Omega», «Începutul și Sfârșitul». Lumina veșnică se descoperă la începutul activității mântuitoare a lui Iisus, imediat după Botezul Său în apele Iordanului, și apoi se împărtășește din iubirea Preasfintei Treimi fiecărui creștin care crede în Hristos și se botează în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, adică intră în comuniune eternă de viață și iubire cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. De aceea, Botezul se numea în vechime și «Sfânta Luminare»”, a spus Patriarhul României.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit în încheiere despre legătura dintre Taina Botezului și Taina Pocăinței. „Suntem chemați de Evanghelia de astăzi să vedem legătura dintre Botezul Domnului și Hristos - Lumina lumii, Care este Viața vieții noastre. Hristos - Lumina lumii luminează pe tot omul care vine în lume, dar în mod deosebit îi luminează pe cei care se botează.
Evanghelia ne arată că Iisus este Lumina lumii, El este Lumina Botezului, El este Lumina Bisericii, El este Persoana Care ne descoperă iubirea veșnică a Tatălui, lucrarea veșnică a Duhului Sfânt și această iubire veșnică a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh este destinația noastră ultimă: Împărăția cerurilor. De aceea, El începe să propovăduiască zicând: «Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor». Ce este Împărăția cerurilor? Este iubirea Preasfintei Treimi, lumina Preasfintei Treimi împărtășită îngerilor din ceruri și oamenilor de pe pământ care cred în Iisus Hristos și se botează în numele Preasfintei Treimi. Pocăința trebuie să fie o constantă a vieții creștine, o permanentă curățire de păcatele săvârșite cu gândul, cu vorba și cu fapta, pentru a dobândi mântuirea și sfințenia ca daruri ale Împărăției lui Dumnezeu”, a încheiat Preafericirea Sa.