Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Actualitate religioasă Știri Botezul și Pocăința, porți de intrare în Împărăția cerurilor

Botezul și Pocăința, porți de intrare în Împărăția cerurilor

Un articol de: Diac. Alexandru Briciu - 14 Ian, 2019

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a vorbit ieri, în cuvântul de învățătură de la finalul Sfintei Liturghii din Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul” al Reședinței Patriarhale, despre înțelesurile duhovnicești ale pericopei evanghelice rânduite în Duminica după Botezul Domnului. În Evanghelia începutului propovăduirii Domnului vedem legătura dintre Botezul Domnului Iisus Hristos și lumina Evangheliei Sale, dar și legătura care există între Taina Botezului și Taina Pocăinței, ca porți de intrare a oamenilor în Împărăția lui Dumnezeu.

Lumina Botezului Domnului este lumina vieții noastre și lumina întregului univers, iar Botezul Domnului nostru Iisus Hristos în Iordan ne arată că omul este centrul atenției și al iubirii Preasfintei Treimi. Sfânta Treime Se arată pentru ca noi să știm că vom fi botezați în numele, în prezența, în iubirea, în harul Preasfintei Treimi, a subliniat Preafericirea Sa: „Botezul Domnului Iisus Hristos în Iordan, ca moment de descoperire sau arătare a Prea­sfintei Treimi, la începutul activității Sale, ne arată și finalitatea sau scopul activității Sale, deoarece către sfârșitul activi­tății Sale mântuitoare sau mesianice pe pământ, Mântuitorul Iisus Hristos, după Învierea Sa din morți și înainte de Înălțarea Sa la cer, trimite pe ucenicii Săi să boteze toate neamurile «în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh». Începutul acti­vității Sale este marcat de Botezul Său în apele Iordanului și de arătarea Preasfintei Treimi. Iar încheierea activității Sale pe pământ face referire la trimiterea ucenicilor să boteze toate neamurile, toate popoarele, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Prin aceasta vedem că, încă de la începutul activității Sale pe pământ, activitate mesianică, mântuitoare, care începe cu Botezul Său în Iordan, era deja fixat scopul final, și anume botezarea oamenilor în numele Preasfintei Treimi, pentru a dobândi viața veșnică, pentru a dobândi înfierea prin credința în Dum­nezeu-Fiul și prin lucrarea Sfântului Duh, pentru ca oamenii să fie în Iisus Hristos fii ai lui Dumnezeu după har”.

Prin Sfânta Taină a Botezului, oamenii sunt chemați la comuniunea veșnică de iubire cu Dumnezeu. „Universul întreg este darul lui Dumnezeu Tatăl pentru Fiul Său Cel veșnic, iar Fiul vine în lumea care a fost creată pentru El. Vine ca s-o lumineze, s-o sfințească și s-o ofere Tatălui înapoi ca dar al iubirii Fiului către Tatăl, ca recunoștință a Fiului către Tatăl. Iar în această iubire dintre Tatăl Cel veșnic și Fiul Său Cel veșnic suntem cuprinși și noi, oamenii, și lumea întreagă. De aceea, toate s-au făcut în El și prin El. El este Lumina lumii ca sensul prim și ultim a tot ceea ce există. De aceea, este numit în Cartea Apocalipsei «Alfa și Omega», «Începutul și Sfârșitul». Lumina veșnică se descoperă la începutul activității mântuitoare a lui Iisus, imediat după Botezul Său în apele Iordanului, și apoi se împărtășește din iubirea Preasfintei Treimi fiecărui creștin care crede în Hristos și se botează în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, adică intră în comuniune eternă de viață și iubire cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. De aceea, Botezul se numea în vechime și «Sfânta Luminare»”, a spus ­Patriarhul României.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit în încheiere despre legătura dintre Taina Botezului și Taina Pocăinței. „Suntem chemați de Evanghelia de astăzi să vedem legătura dintre Botezul Domnului și Hristos - Lumina lumii, Care este Viața vieții noastre. Hristos - Lumina lumii luminează pe tot omul care vine în lume, dar în mod deosebit îi luminează pe cei care se botează.

Evanghelia ne arată că Iisus este Lumina lumii, El este Lumina Botezului, El este Lumina Bisericii, El este Persoana Care ne descoperă iubirea veșnică a Tatălui, lucrarea veșnică a Duhului Sfânt și această iubire veșnică a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh este destinația noastră ultimă: Împărăția cerurilor. De aceea, El începe să propovăduiască zicând: «Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor». Ce este Împărăția cerurilor? Este iubirea Preasfintei Treimi, lumina Preasfintei Treimi împăr­tășită îngerilor din ceruri și oamenilor de pe pământ care cred în Iisus Hristos și se botează în numele Preasfintei Treimi. Po­căința trebuie să fie o constantă a vieții creștine, o permanentă curățire de păcatele săvârșite cu gândul, cu vorba și cu fapta, pentru a dobândi mântuirea și sfințenia ca daruri ale Împărăției lui Dumnezeu”, a încheiat Preafericirea Sa.