În Cimitirul „Eroii Revoluției” din Capitală au fost pomeniți sâmbătă, 21 decembrie 2024, martirii din decembrie 1989. Slujba Parastasului a fost săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul,
Cinstire deosebită adusă Sfintei Cruci în Capitală
Credincioșii bucureșteni s-au adunat în rugăciune în număr mare la Biserica „Sfântul Vasile cel Mare” de pe Calea Victoriei din Capitală, care și-a sărbătorit joi, 14 septembrie, al doilea hram. Lăcașul de cult a atras numeroși credincioși întrucât adăpostește un fragment din Cinstitul Lemn al Sfintei Cruci care, în cadrul bogatului program liturgic dedicat hramului, a fost purtat în procesiune în ajunul sărbătorii. În ziua praznicului, Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, a săvârșit în mijlocul comunității parohiale Sfânta Liturghie.
În ajunul hramului, fragmentul din Lemnul Sfintei Cruci, precum și un fragment din moaștele Sfântului Ioan Iacob de la Neamț, adus de la Mănăstirea Chiajna-Giulești din București, au fost așezate spre închinare într-un baldachin special amenajat în curtea lăcașului. În seara zilei de miercuri, un sobor de preoți a săvârșit slujba Vecerniei cu Litie și Acatistul Sfintei Cruci. În continuare, raclele care adăpostesc cele două sfinte odoare au fost purtate, în jurul bisericii, în tradiționala procesiune numită „Calea Sfintei Cruci, scară către Cer”, ajunsă în acest an la a 13-a ediție.
În ziua Înălțării Sfintei Cruci, în mijlocul comunității parohiale a poposit Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, care a săvârșit rânduiala scoaterii Sfintei Cruci, după tipicul acestei zile, și Sfânta Liturghie la Altarul de vară, înconjurat de un sobor de slujitori. Din sobor au făcut parte părintele paroh Cristian Trandafir, părintele George Adrian Aniculoaie, redactor-șef la TRINITAS TV, precum și alți clerici.
După citirea pasajului evanghelic rânduit, ierarhul a rostit un cuvânt de învățătură în care a evidențiat cât de importantă este pentru credincioșii bucureșteni prezența acestui sfânt odor în mijlocul lor: „Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci este cinstită în mod deosebit în mijlocul comunității dumneavoastră, unde se păstrează un fragment din Lemnul Sfintei Cruci, oferit acestei biserici cel mai probabil în secolul al 18-lea. A fost rânduit ca astăzi să slujim aici și să transmitem binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel pentru toți enoriașii și închinătorii parohiei, să ne rugăm împreună și să încurajăm lucrarea misionară și dinamică a părinților care slujesc aici. Din punct de vedere liturgic, slujbele închinate acestei sărbători includ o cinstire deosebită a Sfintei Cruci. Prin ascultarea Sfintei Evanghelii de astăzi, suntem transpuși duhovnicește tocmai în Vinerea Mare și retrăim Sfintele Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos. Așadar, centrul sărbătorii de astăzi este Crucea lui Hristos Domnul”.
În continuare, ierarhul a explicat care sunt motivele pentru care Sfânta Cruce se bucură de o așa mare cinstire în rândul creștinilor: „Mulți dintre noi ar putea întreba de ce serbăm un instrument de tortură, un semn al suferinței și al morții. Este adevărat că ea reprezintă toate aceste semnificații: durere, suferință și moarte. Totuși, datorită lui Hristos Care S-a răstignit pe Cruce pentru mântuirea noastră, ea reprezintă triumful definitiv al iubirii lui Dumnezeu asupra tuturor păcatelor lumii acesteia. Crucea, așadar, este simbolul cel mai puternic al biruinței Învierii. Cinstirea Sfintei Cruci se datorează faptului că Hristos a fost răstignit pe ea și a sfințit-o prin sângele Său, iar prin Învierea Sa a făcut din Cruce stindardul de biruință a vieții asupra morții, a binelui asupra răului și simbolul Învierii tuturor oamenilor. Există o veche tradiție care spune că, la răstignire, Lemnul Sfintei Cruci a fost luat dintr-un arbore plantat de Set, al treilea fiu al lui Adam și al Evei, în locul în care a fost înmormântat Adam, cunoscut în Scriptură drept Golgota. În acel loc, Set a plantat o sămânță din pomul cunoștinței binelui și răului, pom care se găsea în mijlocul Raiului. Chiar și în unele icoane ale Răstignirii Domnului putem vedea cum, la picioarele Crucii, este reprezentat capul lui Adam, care a fost spălat prin sângele lui Adam cel Nou, adică Hristos. Astfel, Lemnul Sfintei Cruci a devenit din instrument de tortură semnul mântuirii noastre, întocmai cum pomul din care a fost luat s-a aflat la originea căderii strămoșilor noștri. Suferința și moartea care erau consecințe ale păcatului au devenit, prin Cruce, mijlocul prin care păcatul a fost învins. Jertfa lui Hristos Domnul a fost biruința asupra acestui păcat, care a fost spălat de puterea iubirii Sale. Prin iubirea Lui a fost învins diavolul cel rău. Sfântul Apostol Pavel spune că Hristos a biruit puterea duhurilor rele care răspândesc în lume ura față de Dumnezeu și de oameni: «Dezbrăcând începătoriile și stăpâniile, le-a dat de ocară în văzul tuturor, biruind asupra lor prin cruce» (Coloseni 2, 15). Hristos a învins violența neopunându-i o violență și mai mare, ci a îndurat-o, arătând nedreptatea și inutilitatea ei. A inaugurat astfel un nou tip de biruință asupra violenței pe care o vor urma mai târziu și sfinții martiri, pe care Biserica îi numește buni biruitori mucenici. Adevărații martiri ai lui Hristos nu mor cu pumnii strânși de ură, ci cu mâinile împreunate spre rugăciune. De aceea, Crucea este cel mai tainic semn de biruință”.
La final, părintele paroh Cristian Trandafir i-a prezentat Preasfințitului Părinte Paisie Sinaitul parohia în care ierarhul a poposit pentru prima oară, mulțumindu-i pentru prezență și binecuvântare și dăruindu-i un frumos buchet de flori.