De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Concursul „Cultură și civilizație în România”
La Colegiul Național „Matei Basarab” din Capitală s-a desfășurat ieri concursul interdisciplinar „Cultură și civilizație în România”, faza pe municipiu, dedicat elevilor liceeni. Din partea liceului gazdă a participat o echipă de elevi care a câștigat premiul al doilea cu proiectul „Mahalaua Lucaci - tradiții, continuitate și interferențe culturale”.
Tinerii au fost susținuți în realizarea proiectului de parohiile „Sfântul Stelian”-Lucaci și Zlătari, ambele din Capitală. „A fost o acțiune comună a celor două parohii în colaborare cu instituția de învățământ. Acest concurs este foarte important pentru conștientizarea de către generația în formare, la nivelul vârstei de liceu, a valorilor de istorie, de cultură, a tradițiilor, a elementelor de istorie locală legate de zona în care se află școala respectivă. În cadrul proiectului s-a pus accent și pe conviețuirea populației de etnii/naționalități diferite”, ne-a spus pr. consilier patriarhal Florin Șerbănescu, parohul Bisericii „Sfântul Stelian”-Lucaci. „Concursul a fost unul complex, însă îi ajută foarte mult pe elevi pentru că ei trebuie să conștientizeze tradițiile, civilizația locului, monografia locală și interculturală, toate aspectele legate de interacțiunea etnică, lingvistică. Este foarte interesant pentru că le dezvoltă perspectiva aceasta multiplă. El este privit și dintr-o perspectivă sociologică, istorică, geografică”, a declarat Nicolae Diță, director adjunct la Colegiul „Matei Basarab”.
La faza națională s-au calificat, pe lângă echipa Colegiului „Matei Basarab”, și echipa Colegiului Economic „Virgil Mădgearu”, care a ocupat locul întâi, și echipa Colegiului Tehnic de Aeronautică „Henri Coandă”, care s-a clasat pe locul al treilea.
Concursul „Cultură şi civilizaţie în România” este o competiţie cu caracter interdisciplinar care se adresează elevilor din ciclul liceal. Cele trei secţiuni ale concursului sunt: studiu privind particularităţi etnografice/etnologice şi lingvistice locale; studiu privind mentalităţi culturale şi cercetare sociologică; monografii istorice locale. La prima probă a concursului, cea teoretică, fiecare echipaj a pregătit un portofoliu care a cuprins prezentarea scrisă din perspectiva teoretică a temei alese: analiza istorică, lingvistică, etnografică, sociologică, religioasă, cu evidenţierea aspectelor de interculturalitate. Iar la a doua probă, cea practică, tema a fost ilustrată prin utilizarea diferitelor mijloace grafice, audio-vizuale și obiecte reprezentative. (G.A.)