Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Conferinţa preoţilor din Protopopiatul Iaşi I
Preoţii care slujesc în cele 142 de parohii, în bisericile de spital sau în cele de penitenciar, din Protopopiatul Iaşi I al Arhiepiscopiei Iaşilor, s-au întrunit ieri în conferinţă. Întâlnirea semestrială a celor 176 de preoţi din acest protopopiat a avut loc în Sala „Dr. Iustin Moisescu“ a Centrului Eparhial Iaşi şi a fost prezidată de Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, Înalt Preasfinţitul Teofan. După ce deschiderea evenimentului a fost făcută de pr. protopop Constantin Andrei, IPS Mitropolit Teofan a conferenţiat, ca şi la întâlnirile cu preoţii din celelalte protopopiate din eparhie, pe două teme: „Anul jubiliar al Sfintei Scripturi şi al Sfintei Liturghii“ şi „Statutul de organizare şi funcţionare a Bisericii Ortodoxe Române“.
Fundamentându-şi discursul pe câteva exemple oferite de anumiţi clerici sau laici, plecaţi la Domnul sau încă în viaţă, care şi-au raportat sau îşi raportează existenţa la Sfânta Scriptură, citind din aceasta mai multe ore pe zi şi înţelegându-şi astfel sensul vieţii lor, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a menţionat că „părinţii profesori ne-au spus, pe băncile şcolii, că Sfânta Scriptură este cartea cea mai răspândită, cea mai tradusă, cea mai căutată şi, cu certitudine, cea mai citită dintre tot ceea ce s-a publicat de-a lungul vremii. Cu siguranţă, motivaţiile sunt multiple. Nu m-aş referi decât la una, luată tot din Scriptură. Hristos, într-o zi, fiind înconjurat de ucenici şi de popor, le vorbeşte despre pâinea cea din cer, care s-a coborât, pâine care este El şi care se oferă spre mâncare. Auzind acest cuvânt, evreii îi întorc spatele şi pleacă. Ucenicii rămân. Hristos le spune: «Dar voi nu plecaţi?», la care unul dintre apostoli răspunde: «Unde, Doamne, să plecăm, unde să plecăm de la tine, că tu ai cuvintele vieţii veşnice». Cred şi mărturisesc, şi asta nu ca o opinie personală, ci ca o manifestare a conştiinţei Bisericii, că această sfântă carte este cea mai tradusă, cea mai răspândită, cea mai citită, pentru că mulţi dintre cititorii ei au simţit, într-o formă sau alta, că ea cuprinde cuvintele vieţii veşnice. Şi unde să te duci în altă parte să găseşti ceea ce cauţi, decât în Sfânta Scriptură!“. Cum citim Sfânta Scriptură De asemenea, citând pe arhiereul rus, stabilit în Marea Britanie, după cel de-al doilea război mondial, Antonie Blum, IPS Părinte Teofan a propus şi una dintre modalităţile pe care le putem aborda în citirea Sfintei Scripturi şi, mai apoi, în însuşirea învăţăturilor celei mai sfinte dintre cărţi. „E bine să citeşti la Scriptură - spune părintele Antonie -, mai ales la cea a Noului Testament, dar îţi propun ţie, cititorule, ca întotdeauna să ai o Biblie a ta şi să însemnezi fiecare verset sau cele mai multe dintre ele cu două semne care să definească două modalităţi de relaţionare a ta cu textul versetului pe care îl citeşti. Să faci un semn înaintea versetului care se potriveşte vieţii tale în momentul în care tu îl citeşti şi, în atitudine onestă, să însemnezi cu alt semn textele care crezi tu că sunt bune pentru sfinţii din calendar, pentru sihaştri sau pentru cei mai desăvârşiţi dintre creştini. În momentul în care întâlneşti texte în scrierile Sf. Pavel, de exemplu, care te îndeamnă să-ţi respecţi părinţii sau să nu juri strâmb, preluând din Scriptura Vechiului Testament, sau să nu săvârşeşti adulter, să nu ucizi, îţi dai seama că, cu toate păcatele pe care le ai, îndeplineşti acestea; şi pui acolo semnul că textul respectiv îl îndeplineşti şi tu. Iar în momentul în care ajungi la cuvântul Lui Hristos «Binecuvântaţi pe cei care vă blestemă, faceţi bine celor care vă urăsc pe voi», fără să stai prea mult pe gânduri, pui celălalt semn. Textul ăsta nu e pentru tine. Şi aşa, zi de zi, de la primul capitol de la Matei, ajungi la ultimul capitol din Apocalipsă“, le-a vorbit Mitropolitul Teofan preoţilor prezenţi ieri în Sala „Dr. Iustin Moisescu“. „Şi zice părintele Antonie: «Poate a trecut o lună, un an, doi ani de când tu ai citit ultima dată acelaşi capitol de la Matei, şi ce vei descoperi? Luând aminte la semnele pe care le-ai făcut în urmă cu un an - că în perioada care a trecut de la ultima ta lectură a acelui capitol s-au întâmplat multe în viaţa ta: bucurii şi necazuri -, vei avea următoarea descoperire: că unele din versetele pe care tu le-ai considerat că anul trecut nu ţi se potrivesc vieţii tale, încep acum să se potrivească». Şi aşa, de-a lungul vieţii, până la sfârşit, îţi vei da seama că tot mai multe texte din Scriptură, pe care le considerai că se potrivesc sfinţilor din calendar sau sihaştrilor din mănăstiri, se potrivesc şi ţie. Desigur, nu toate, dar pe zi şi pe an ce trece, îţi vei da seama că Scriptura pentru tine a fost scrisă“, a continuat IPS Părinte Mitropolit. Ce este Liturghia? Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a vorbit, de asemenea, despre Liturghie în viaţa credincioşilor, despre modul în care Dumnezeu îşi revarsă darurile asupra celor care îl slăvesc prin Liturghie, despre modul în care anumite persoane şi-au raportat întreaga lor viaţă la Liturghia pe care au început-o pe pământ şi au continuat-o în Liturghia cea cerească. „La întrebarea «ce este Liturghia?» găsim o sumedenie de răspunsuri. Şi, fiind o bogăţie infinită de sensuri, aceste multiple răspunsuri îşi găsesc justificarea. Nu m-aş referi decât la două. Că Liturghia nu este nici mai mult nici mai puţin decât prelungirea lui Hristos în locul şi în timpul în care se săvârşeşte Liturghia, pe de o parte; iar pe de altă parte, că acea persoană, acel preot, acel sacerdot, acel creştin care participă cu tot sufletul la Sfânta Liturghie înţelege că aceasta nu este altceva decât pregustare a împărăţiei cerurilor, adică simte că, deşi în lume fiind, este detaşat de lume“, a subliniat IPS Teofan. Cea de-a doua parte a întâlnirii cu preoţii din Protopopiatul Iaşi I a implicat conferinţa despre Statutul de organizare şi funcţionare a Bisericii Ortodoxe Române. Mitropolitul a explicat astfel noutăţile pe care le aduce actualul Statut al BOR, îmbunătăţit şi adăugit în funcţie de noile exigenţe şi contexte, explicând, totodată, de ce au fost necesare aceste modificări. Părintele Mitropolit a amintit faptul că, potrivit noului Statut, în Consiliile parohiale pot fi alese şi femei, că s-a înfiinţat Consistoriul mitropolitan, ca instanţă de recurs faţă de deciziile consistoriilor eparhiale (în cazuri grave), că s-a modificat procedura de alegere a ierarhilor, în primul rând din considerente practice, dar şi pentru alinierea la nivelul celorlalte Biserici Ortodoxe, a menţionat noile stipulări privind înstrăinarea bunurilor bisericeşti şi instituirea sistemelor de ajutorare a parohiilor sărace. Menţionăm că această conferinţă a preoţilor din Protopopiatul Iaşi I a fost precedată de Sfânta Liturghie, oficiată la Biserica „Sf. M. Mc. Gheorghe“ - vechea Catedrală mitropolitană din Iaşi, de IPS Teofan, înconjurat de un sobor de preoţi slujitori în parohiile din acest protopopiat şi de diaconi, slujitori la Catedrală.