De sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în biserică, joi, 21 noiembrie, Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop‑vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, a slujit la hramul Mănăstirii Peștera din
Dezbateri despre indiferentismul religios
La sediul Protoieriei III Capitală a avut loc, ieri, un cerc pastoral, în cadrul căruia a fost dezbătută problema indiferentismului religios. Părintele Sorin Dobre de la Parohia Bărbătescu Vechi a susţinut referatul "Indiferentismul religios - Fenomen şi realitate a societăţii contemporane. Soluţii şi modalităţi de răspuns ale Bisericii".
În deschiderea cercului pastoral-misionar, părintele protoiereu Dinu Pompiliu a evidenţiat, în cuvântul său, importanţa dezbaterii unei asemenea teme în contextul actual al societăţii noastre. În continuare, părintele Sorin Dobre a arătat că indiferentismul ucide încet şi lent caractere altminteri religioase prin definiţie şi că indiferentismul este considerat păcat împotriva lui Dumnezeu. "Indiferentismul este considerat un păcat împotriva primei porunci care se referă la iubirea lui Dumnezeu, în sensul că neglijează iubirea dintâi a Acestuia, Îi neagă iniţiativa şi puterea, dar şi refuză răspunsul ce se cuvine acestei chemări dumnezeieşti. Părinţii filocalici l-au desemnat prin acedie sau lene spirituală care degenerează în respingerea darurilor lui Dumnezeu şi refuz constant a tot ceea ce vine de la El. Este asimilabil orgoliului care te duce la ură faţă de Dumnezeu. Sfântul Grigorie de Nazianz desemnează prin acest termen nehotărârea, iar Sfinţii Atanasie şi Vasile cel Mare o leagă de oboseala minţii şi a spiritului, de plictis şi amorţeală. Termenul este consacrat de Evagrie Ponticul, care îl defineşte ca fiind o ispită îndreptată împotriva călugărilor şi o situează în rândul păcatelor capitale, alături de lăcomie, desfrâu, zgârcenie, tristeţe, mânie şi slava deşartă. Sfântul Ioan Scărarul o defineşte ca o rupere a voinţei trupeşti de voinţa minţii. Remediile Sfinţilor Părinţi erau rugăciunile intense şi variate. Dacă în trecut acedia consacra flagelul unei perioade nereligioase, deoarece acedia presupunea pierderea unei savori, a unei bucurii sau harisme duhovniceşti, indiferentismul considera că valorile religioase aparţin trecutului, fiind înlocuite cu alte valori adesea nonvalori", a arătat părintele Sorin Dobre. Prin indiferenţi religioşi se înţeleg cei care nu Îl caută deloc pe Dumnezeu şi nu se interesează de valorile credinţei. Fenomenul religios, a mai spus părintele referenţiar, se caracterizează prin adeziunea voluntară a eu-lui la dorul după Dumnezeu şi, implicit, la recunoaşterea corpusului de reguli credale. În continuare, părintele Sorin Dobre a prezentat o istorie a fenomenului indiferentismului religios şi cauzele care au determinat apariţia acestui fenomen. "Un răspuns mai ferm şi autoritar se aşteaptă din partea noastră în condiţiile în care diagnosticul lipsei de credinţă generează acest fenomen. Intensificarea catehezei şi a dialogului pe teme creştine, precum şi legătura mai vie şi dinamica cu cei pe care îi numim enoriaşii noştri, în diferite contexte, pot contribui la o detensionare a crizei şi la o mai bună cunoaştere a fenomenului. Principial şi onest din partea noastră este să recunoaştem această rană de pe trupul Bisericii şi, cu harul lui Dumnezeu, să ne facem tuturor toate pentru a-i dobândi pe toţi", a concluzionat părintele slujitor de la Parohia Bărbătescu Vechi. Indiferentismul religios poate fi înlăturat prin conştientizarea misiunii preoţeşti Indiferentismul religios, a spus părintele Tache Sterea de la Parohia "Manu Cavafu" şi profesor la Facultatea de Teologie "Justinian Patriarhul" din Bucureşti, este o mare problemă cu care se confruntă Biserica. "Ne putem întreba ce soluţii avem la îndemână ca să putem evita indiferentismul religios. Răspunsul nu poate fi decât unul singur. Bineînţeles, acest răspuns unic poate fi nuanţat într-o multitudine de forme. Dar răspunsul unic porneşte de la noi şi ne are ca subiecte pe noi şi modul în care ne desfăşurăm activitatea la parohiile noastre. Adică, în momentul în care ceea ce facem noi nu este teorie sau doar o obligaţie profesională, ci un fapt de viaţă, din momentul în care suntem conştienţi de această realitate fundamentală şi vom reuşi să o transmitem şi credincioşilor noştri, cel puţin pentru cei care frecventează sau sunt apropiaţi de Biserică, indiferentismul religios nu va mai constitui o ispită. Deci, ca întotdeauna, cheia problemei se află tot la noi. Prestaţia noastră lămureşte şi evită problema indiferentismului sau prestaţia noastră, din nefericire, poate cultiva indiferentismul", a arătat părintele Tache Sterea. Au urmat, apoi, discuţii privind tema cercului pastoral-misionar şi, de asemenea, au fost abordate diferite probleme pastorale şi administrative.