În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Expoziție dedicată Psaltirii de la Dragomirna
Marți, 28 martie, la Librăria Seneca Anticafe din București a avut loc vernisajul expoziției dedicate Psaltirii de la Dragomirna și a fost prezentat albumul „Frescele Mănăstirii Dragomirna”.
Evenimentul cultural, organizat de Mănăstirea Dragomirna, se înscrie în cadrul manifestărilor dedicate Anului omagial al sfintelor icoane, al iconarilor și al pictorilor bisericești.
Psaltirea de la 1616 reprezintă o frumoasă carte de vizită a Mitropolitului cărturar Anastasie Crimca, cartea care oglindește activitatea duhovnicească, culturală, socială, politică și economică a acestui fiu al poporului român.
Această mare personalitate artistică a secolului al XVII-lea a fost centrul comunicărilor prezentate la Dragomirna, Iași și București, unde această expoziție a fost vernisată. După momentul București, expoziția se va întoarce la Iași, la Muzeul Culturii.
Într-o atmosferă de sărbătoare, printre distinși invitați - oameni de cultură din București, maica stareță a Mănăstirii Dragomirna, stavrofora Macrina Săucinițanu a prezentat Psaltirea și activitatea Atelierului de miniatură și caligrafie „Mitropolit Anastasie Crimca” al mănăstirii.
„Psaltirea de la Dragomirna are o organizare liturgică, textul este împărțit pe catisme, fără reguli tipiconale. Sub forma în care se prezintă manuscrisul miniat, Psaltirea lui Crimca conține doar textul curat al Psalmilor. Manuscrisul este scris pe pergament, cuprinde 25 de caiete cu 38 de ilustrații în plină pagină, dintre care 9 miniaturi au scene supraetajate, dependente în conținut, la care se adaugă frontispicii, vignete şi chenare mici din împletituri. Psalmii au fost scriși cu cerneală neagră, titlurile au fost marcate cu auriu sau roșu. Pentru istoria Mănăstirii Dragomirna, de o deosebită importanță sunt ilustrațiile care reprezintă biserica mică - a cimitirului; pe cei trei sfinți ocrotitori ai acestei bisericuțe - Dreptul Enoh, Sfântul Ilie, Sfântul Ioan Teologul și autoportretul Mitropolitului Anastasie Crimca îngenuncheat în fața acestei mici biserici de la Dragomirna. Imaginea se prezintă ca un tablou votiv, vlădica Anastasie este reprezentat în atitudine de rugăciune cu biserica mică în apropiere. Ctitorul cărturar este îmbrăcat în veșminte arhierești (sacos polistavros, omofor alb cu cruci negre și mitră), care îl fac recunoscut de contemporanii săi cu titlul «le patriarche»”, a arătat maica stareță Macrina Săucinițanu.
Psaltirea de la Dragomirna a oferit artiștilor miniaturiști independență față de modelele tradiționale, le-a dat multe idei bogate și i-a apropiat de elementul naţional pe care l-au avut permanent în minte şi pe care l-au imortalizat. În toate miniaturile unde apare, David are coroană pe cap asemănătoare coroanei pe care o purtau voievozii noştri.
Instrumentele folosite de muzicanţi în cântecele de laudă sunt tulnicele, cobzele, tobele şi trompetele moldovenești. Pe fundalul scenelor sunt cetăţi cu ziduri crenelate, cu turnuri specific moldoveneşti, ale căror vârfuri ascuţite sunt însemnate cu o cruce.
Invitatul special al acestui eveniment a fost maestrul Grigore Popescu. Acesta a evidențiat personalitatea complexă a marelui Mitropolit Anastasie Crimca printr-o elogioasă prezentare a celor 58 de interpretări ale paginilor din Psaltirea de la 1616.
„Modalitatea de redactare a Psaltirii face din Crimca un artist original, care a creat o artă miniaturistică mai evoluată din punct de vedere artistic, cu expresivitate decorativă și cu un colorit puternic și contrastant ce creează armonii desăvârșite.
Moștenirea culturală pe care Crimca a lăsat-o poporului român constă în arhitectură, pictură, sculptură și miniatură. Psaltirea este centrul activității scriptoriului de la Dragomirna și reflectă modul în care autorii - caligrafi, miniaturiști, argintari - au primit în suflet legea dumnezeiască și experiența personală a fiecărui artist cu exemple palpabile luate din natură și din activitatea umană”, a arătat pictorul Grigore Popescu.
De asemenea, acesta a mai adăugat că maicile s-au apropiat prin aceste reproduceri de vremea secolului al XVII-lea, de vremea în care a creat la Dragomirna un om ales de Dumnezeu, Anastasie Crimca, care și-a găsit colaboratori aleși care l-au ajutat să-și desăvârșească opera: marele logofăt Luca Stroici și primul domn martir al românilor, Miron Barnovschi.
„Prin această expoziție, maicile și-au găsit o libertate, au copiat, dar au pus și suflet. Aceste lucrări sunt de o mare sensibilitate, sunt o pregătire pentru rai. Fiecare să facă ceea ce este mai liniștitor pentru sufletul său”, a mai spus pictorul.
Psaltirea prezintă o paletă diversă de trăiri pentru tot sufletul: rugăciuni, implorări, laude, suspine, sfaturi și îndemnuri, relatări istorice, năpaste naționale, mulțumiri, dovezi de pocăință și minunare în fața lucrărilor lui Dumnezeu. Conținutul viu și mișcător al acestei dense cărți a Scripturii se unește într-un singur scop final: „Toată suflarea să laude pe Domnul”. Acest mesaj ni-l transmite Mitropolitul Anastasie Crimca, el răzbate dincolo de timp, în cele patru secole de la redactarea Psaltirii de la Dragomirna.