De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Oraşul cântului bizantin
La Iaşi s-a încheiat ieri ediţia a V-a a Masterclassului de Cânt Bizantin organizat la Universitatea de Arte "George Enescu" din Iaşi, la Mănăstirea Frumoasa şi la Catedrala mitropolitană din Iaşi. În perioada 9-13 iulie, tineri, monahi, monahii şi iubitori ai muzicii bizantine din toate zonele ţării au venit la Iaşi pentru a participa la cursurile teoretice şi practice. Manifestările au fost încununate de concertul susţinut sâmbătă seară la Catedrala mitropolitană din Iaşi de cei 140 de înscrişi la Masterclassul de Cânt Bizantin. Aşa cum este tradiţia din ultimii ani, evenimentul s-a bucurat de prezenţa prof. Lykourgos Angelopoulos, prof. Georgios Konstantinou, prof. Christos Tsiamoulis şi a prof. univ. dr. Maria Alexandru, care s-au implicat în toate activităţile Masterclassului de Cânt Bizantin.
Masterclassul de Cânt Bizantin, organizat la Iaşi pe perioada săptămânii trecute, a ajuns la final. Sâmbătă, 14 iulie, cursanţii Masterclassului, dirijaţi de prof. Lykourgos Angelopoulos, arhonte protopsalt al Arhiepiscopiei de Constantinopol, au susţinut un concert de muzică bizantină, în care au aplicat ceea ce au învăţat la orele de curs. "Cântările au urmărit o diversitate de glasuri bisericeşti. Aici mă refer la "Slava" dedicată Sfântului Ierarh Spiridon, care merge pe parcursul celor opt glasuri bisericeşti. În continuare, repertoriul a urmărit abordarea genului cromatic, fiind atinsă tematica Masterclassului de Cânt Bizantin. Este foarte greu ca în cinci zile să obţii de la cursanţi anumite deprinderi la nivel vocal. S-a dorit ridicarea unor semne de întrebare de către cursanţi cu privire la interpretarea muzicii bizantine. Nădăjduim că în cele cinci zile am deschis apetitul pentru studierea muzicii bizantine. Muzica psaltică este de o complexitate atât de mare, elaborată de Sfinţii Părinţi ai Bizanţului, încât trebuie studiată la un nivel mult mai înalt", a spus prep. univ. drd. Adrian Sîrbu, dirijorul corului şi cadru didactic la Facultatea de Compoziţie, Muzicologie, Pedagogie Muzicală şi Teatru din cadrul Universităţii de Arte "George Enescu" din Iaşi.
Concertul Corului Bizantin Grec
A doua parte a evenimentului de sâmbătă seara a constat în concertul susţinut de Corul Bizantin Grec cu prilejul împlinirii a 35 de ani de activitate. Prof. Lykourgos Angelopoulos, dirijorul Corului Bizantin Grec, a ţinut să mulţumească Corului "Byzantion" pentru că a susţinut prin intermediul isonarilor acest concert. "Ce-a de-a doua parte a concertului din această seară (n.r. sâmbătă seara) a fost dedicată Sfântului Ioan Cucuzel Maistorul, cea de-a doua personalitate după Sfântul Ioan Damaschin. Sistemul după care ne ghidăm în muzica pe care o interpretăm este din timpul Sfântului Ioan Cucuzel. Acest sistem a suferit mai multe reforme, ultima dintre ele având loc la începutul sec. al XIV-lea. Majoritatea operelor Sfântului Ioan Cucuzel rămân necunoscute şi netipărite. Ele sunt explicate analitic şi detaliat de către cei trei dascăli ai începutului sec. al XIX-lea, fiind dificil de cântat în contextul liturgic. Toate aceste piese reprezintă un repertoriu pentru care este necesară o anumită experienţă din partea interpreţilor. În esenţă, aceasta este muzica ce reprezintă Biserica Ortodoxă Răsăriteană. Muzica bizantină păstrează aceleaşi fraze muzicale care nu au cunoscut la nivel stilistic o avangardă. Această muzică păstrează în primul rând caracterul ei bisericesc. În această seară (n.r. sâmbătă seara) am făcut cunoştinţă în cadrul repertoriului susţinut cu piese din colecţia Stihirarului, care se identifică prin construcţia lor cu particularităţi ale modului compoziţional cucuzelian. Pentru toate aceste piese trebuie un studiu îndelungat al partiturii pentru că piese mici, ca să le spunem aşa, durează 10-15 minute. Ultima piesă a concertului din această seară a fost o cratimă. Această piesă nu are cuvinte, ci doar sunete, precum te ri re to ro, care simbolizează cântarea îngerilor din ceruri. Cratimele sunt piese ce au luat naştere în jurul secolelor XI-XII, având o interpretare la nivel teologic şi simbolistic dată de mitropolitul Gherasimos Vlahul din Creta. Acest concert şi-a găsit un sens deosebit în cadrul acestui eveniment. Mulţumim Corului "Byzantion" pentru că ne-a amintit de momentul aniversat al Corului Bizantin Grec", a remarcat prof. Lykourgos Angelopoulos.
Liturghie deosebită la Catedrala mitropolitană din Iaşi
Ultima zi a Masterclassului de Cânt Bizantin i-a adunat în rugăciune pe cursanţii, îndrumătorii şi invitaţii Masterclassului de Cânt Bizantin. Cu toţii au participat la Sfânta Liturghie oficiată la Catedrala mitropolitană din Iaşi de pr. prof. dr. Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din Iaşi, ca delegat din partea Înalt Preasfinţitului Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, alături de un sobor de preoţi şi diaconi. Răspunsurile la strană au fost oferite de Corul Bizantin Grec, dirijat de prof. Lykourgos Angelopoulos, şi de Corul "Byzantion", dirijat de Adrian Sîrbu.
Cu acest prilej, pr. prof. dr. Ion Vicovan a adresat predica din Duminica a VI-a după Rusalii şi a transmis binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Teofan tuturor celor prezenţi la slujbă, dar în mod deosebit participanţilor celei de V-a ediţii a Masterclassului de Cânt Bizantin. "Felicităm Corul Bizantin Grec, dirijat de prof. Lykourgos Angelopoulos, care ne-a arătat cât de frumoasă este Sfânta Liturghie. Felicităm şi Corul "Byzantion", care împlineşte anul aceste 15 ani de existenţă. Membrii acestui cor au impulsionat studiul muzicii psaltice. Ei au redescoprit muzica psaltică şi bizantină, care este foarte aproape de sufletul nostru", a subliniat pr. prof. dr. Ion Vicovan.
La final, arhim. Dosoftei Şcheul, mare eclesiarh al Catedralei mitropolitane din Iaşi, a mulţumit celor două coruri prezente pentru bucuria pe care au făcut-o credincioşilor prin oferirea răspunsurilor liturgice.
Prep. univ. drd. Adrian Sîrbu ne-a explicat că oferirea răspunsurilor liturgice de către două strane, aşa cum s-a întâmplat ieri la Catedrala mitropolitană din Iaşi, oferă un echilibru în timpul slujbei. "Astăzi (n.r. ieri), în strana dreaptă a stat Corul Bizantin Grec, care a dat tonul cântărilor de fiecare dată. Sfânta Liturghie a fost cântată după un tipic ce durează mai mult. Antifoanele au fost cântate integral, apoi am avut răspunsurile mari în interpretarea Corului Bizantin Grec, care aparţin tradiţiei constantinopolitane. De asemenea, Chinonicul şi Axionul au respectat glasul Duminicii a VI-a după Rusalii. Considerăm această Liturghie un moment de bucurie în care am mulţumit lui Dumnezeu pentru că ne-am adunat timp de o săptămână la Iaşi. Mulţumim Înalt Preasfinţitului Teofan pentru că ne-a găzduit în această catedrală în care ne bucurăm de ocrotirea Sfintei Parascheva", a explicat prep. univ. drd. Adrian Sîrbu.
Eveniment organizat cu sprijinul a trei instituţii
Ediţiile Masterclassului de Cânt Bizantin au fost organizate cu sprijinul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, al Universităţii de Arte "George Enescu" din Iaşi şi al Primăriei Municipiului Iaşi. Prep. univ. drd. Adrian Sîrbu ne-a mărturisit că Masterclassul de Cânt Bizantin se îmbogăţeşte de la an la an cu diferite activităţi care schimbă structura acestui eveniment într-un adevărat festival.
"Toate aceste cinci ediţii ale Masterclassului de Cânt Bizantin au fost posibile prin sprijinul acordat de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei, care ne-a ajutat din punct de vedere financiar şi mai ales prin binecuvântarea oferită de Înalt Preasfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. Apoi, ne-am bucurat de sprijinul Universităţii de Arte "George Enescu" din Iaşi. Am fost îndrumaţi de prof. univ. dr. Laura Vasiliu, decanul Facultăţii de Compoziţie, Muzicologie, Pedagogie Muzicală şi Teatru, şi de prof. univ. dr. Viorel Munteanu, fostul rector al universităţii. Trebuie să amintesc susţinerea pe care ne-a oferit-o Primăria Municipiului Iaşi şi efortul depus de membrii Asociaţiei Culturale "Byzantion". Acest eveniment a fost sprijinit în cea mai mare parte de mai multe mănăstiri din Moldova, care şi-au adus contribuţia în fiecare an. Iată cum, prin ajutorul instituţiilor menţionate, se conturează ideea unei echipe. Mulţi oameni, care nu şi-au făcut apariţia la acest eveniment, au un rol important", a apreciat prep. univ. drd. Adrian Sîrbu.
La cursurile practice au fost invitaţi şi au răspuns cu mult entuziasm Lykourgos Angelopoulos, arhonte protopsalt al Arhiepiscopiei de Constantinopol, Georgios Konstantinou, profesor de muzică bizantină la Conservatorul de Stat din Atena, prof. univ. dr. Maria Alexandru, de la Universitatea "Aristotelis" din Tesalonic (fiica poetului Ioan Alexandru), şi prof. Christos Tsiamoulis.
"Profesorii specializaţi în partea instrumentală au acompaniat cursurile teoretice ale prof. Georgios Konstantinou. Cursurile teoretice au trebuit să-şi găsească exemplificări concrete pe vocile cursanţilor şi pe instrumente bizantine. Marii psalţi din vechime considerau necesară practicarea artei instrumentale pentru a putea executa cât mai fidel la nivel intervalic scările complexe, dificile ale glasurilor bisericeşti", a adăugat prep. univ. drd. Adrian Sîrbu.