De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Slujire arhierească în Catedrala Episcopală din Huşi
Preasfinţitul Părinte Ignatie a explicat în cuvântul de învăţătură de ce prima săptămână după Înviere este numită „Săptămâna Luminată”, atenţionând totodată asupra faptului că participarea la Sfânta Liturghie şi la celelalte slujbe ale Bisericii ne ajută să înţelegem şi să ne trăim profund credinţa:
„Se numeşte astfel pentru că era săptămâna dedicată, prin excelenţă, neofiţilor, a celor care erau nou botezaţi. Neofiţii erau cei care au primit, prin Taina Sfântului Botez, lumina Învierii lui Hristos. Din păcate, noi am pierdut această corelaţie dintre botezul nostru personal şi Învierea lui Hristos.
Punem prea mult accent pe ceea ce ţine de aspectele exterioare ale credinţei, pe superstiţie, pe anumite ritualuri, care nu ne ajută să pătrundem în taina Învierii lui Hristos.
Ca să fie clar, este nevoie să precizăm faptul că slujbele Bisericii nu pot fi numite ritualuri. Ele sunt cele care ne ajută să ne trăim profund credinţa.[...]
Să nu-i credeţi pe toţi seculariştii care vă spun că acum a venit vremea să ne repliem înspre noi înşine şi că a fi credincios înseamnă doar a trăi credinţa în inima noastră, a fi om bun, a avea lumina în suflet. Este fals! Lumina din sufletul nostru, bunătatea trebuie să fie corelate cu trăirea credinţei într-un mediu liturgic. [...]
Ori de câte ori trăim Învierea şi încercăm să ne-o asumăm în viaţa noastră personală nu facem altceva decât să ne reactivăm potenţialităţile pe care le-am primit, spiritual vorbind, în Taina Sfântului Botez.
Totodată, ierarhul Huşilor a vorbit despre conţinutul slujbelor din întreaga Săptămână Luminată care fac trimitere la slujba Învierii: „Săptămâna aceasta se mai numeşte «luminată» pentru că fiecare zi în parte este ca o duminică. Sunt ca o reduplicare a Duminicii Paştilor. În aceste zile, exceptând vinerea, de Izvorul Tămăduirii, când sunt intercalate anumite fragmente de slujbă cu referire la această sărbătoare, pe tot parcursul săptămânii se repetă slujba Învierii, la fel ca în noaptea de Paşti. Fiecare zi este ca o duminică.
Cântăreţii de la strană ştiu că textele slujbelor sunt împărţite în 8 glasuri. Ele se schimbă întotdeauna sâmbătă seara. În această săptămână, fiecărei zile îi este alocat un glas“.