Mănăstirea Neamț a trăit astăzi, 9 iulie 2025, momente de aleasă bucurie duhovnicească, prilejuite de cinstirea icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului „Îndrumătoarea”. Sărbătoarea a început în
Vernisaj de icoane la Muzeul Naţional al Satului din București
Sâmbătă, 14 iunie 2025, la Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” din București, a avut loc vernisajul expoziției celei de-a 14-a ediții a Concursului Național „Icoana ortodoxă - lumina credinței”. Evenimentul s-a desfășurat în Sala „H. H. Stahl” și a reunit artiști iconari, teologi, istorici de artă, precum și numeroși iubitori ai artei sacre ortodoxe.
În deschidere, Aurelia Cosma, cercetător etnolog la Muzeul Naţional al Satului din Capitală, a rostit un cuvânt de bun-venit în care şi-a exprimat bucuria pentru întâlnirea într-un spațiu al memoriei și artei sacre, subliniind profunzimea mesajului acestei expoziții. „Expoziția de anul acesta este inedită pentru că, alături de lucrările câștigătoare ale actualei ediții, sunt expuse și lucrări distinse cu premiul I în perioada 2019-2024. Această selecție evidențiază nu doar frumusețea și valoarea artistică, ci și faptul că arta sacră românească este vie și dinamică. Lucrările ne introduc în atmosfera tradițională a artei bizantine și reflectă o iconografie profundă, realizată de artiști cu o solidă formare teologică. Icoana nu este o simplă imagine, ci un act de mărturisire, o lucrare în duh, în care se împletesc rigoarea canonică, sensibilitatea artistică și viața lăuntrică a iconarului”.
De asemenea, Nicolae Hrițcu, consilier patriarhal la Sectorul cultură, pictură și restaurare al Administrației Patriarhale, a evidențiat rolul icoanei în viața creștinului și a subliniat importanța păstrării valorilor tradiționale prin artă și educație spirituală.
„Tema propusă a invitat participanții, elevi, studenți și artiști iconari, să reflecte, prin limbajul artei sacre, la chipurile și viețile acestor mari păstori de suflete, modele de jertfelnicie și sfințenie. Icoanele expuse în cadrul acestei expoziții reușesc să îmbine fidelitatea față de canoanele iconografice bizantine cu sensibilitatea și expresivitatea artistică personală a fiecărui participant. Această expoziție este o dovadă că arta sacră nu este doar o moștenire a trecutului, ci o formă vie de mărturisire a credinței și o punte între generații. Prin icoană, tinerii învață nu doar să picteze, ci să se roage, să cunoască și să iubească sfințenia”, a declarat Nicolae Hriţcu.
Printre vorbitori s-a numărat și monahia dr. Atanasia Văetiși, membru în Comisia de Pictură Bisericească, care a evidențiat importanța acestui eveniment în contextul formării tinerelor generații de iconari: „Concursul de anul acesta nu este doar o ocazie de exprimare artistică, ci și o formă de cateheză vizuală. Prin icoană, tinerii învață despre sfinți, despre jertfă, despre legătura vie dintre credință și frumusețe. Este o școală de sensibilitate duhovnicească, în care lucrarea artistică devine rugăciune și mărturisire. În fața unei icoane autentice, sufletul tânăr este invitat nu doar să admire, ci să pătrundă în taina unei prezențe sfinte, să contemple chipul transfigurat al omului îndumnezeit”.
Evenimentul a continuat în Sala „Victor Ion Popa” a Muzeului Național al Satului, unde a avut loc o masă rotundă cu tema „Biografie, hagiografie, iconografie. Sfinții români canonizați în Anul Centenar”. În cadrul acesteia, au fost analizate perspectivele iconografice și hagiografice asupra sfinților români recent canonizați, precum și modul în care tema concursului a fost reflectată în lucrările participanților.
Expoziția poate fi vizitată la Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” până la data de 31 iulie 2025.