Arhimandritul Inochentie Tănăsoiu, mare eclesiarh al Catedralei patriarhale (1938-1943)
Am încercat să refac pomelnicul eclesiarhilor şi slujitorilor Catedralei patriarhale din Bucureşti. În parte, am reuşit. N-am găsit însă decât sărace date şi informaţii, uneori insuficiente, pentru a reface biografiile celor care s-au ostenit odinioară în Maica bisericilor Ungrovlahiei, cum a fost numită catedrala din Dealul Mitropoliei Bucureştilor, iar după modelul ei, şi celelalte mari catedrale din zonele importante ale ţării.
Aşa s-a întâmplat şi în cazul arhimandritului Inochentie Tănăsoiu, mare eclesiarh al Catedralei patriarhale în perioada 1938-1943. Îndată după plecarea lui de la catedrală s-a stabilit la Mănăstirea Cernica. Am cercetat în arhiva acestei lavre, dar am găsit puţine informaţii. O adresă din anul 1960 amintea că părintele Inochentie, bolnav şi în vârstă, era trimis la Mănăstirea Dealu, unde funcţiona Casa Sanatorială pentru monahii şi clericii Arhiepiscopiei Bucureştilor. În actele de arhivă ale Mănăstirii Dealu, însă, n-am găsit numele arhimandritului Inochentie Tănăsoiu, nici măcar în treacăt, chiar pentru o scurtă perioadă. Aşadar, încercările mele păreau să fie spulberate. M-am gândit atunci să fac câteva căutări în satul natal al arhimandritului, situat nu foarte departe de Mănăstirea Cozia. Am primit, cu bunăvoinţă, ajutorul Preasfinţitului Emilian Lovişteanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Râmnicului, şi al stareţului de la Mănăstirea Cozia, arhimandritul Vartolomeu Andronic. Mergând pe acest fir, am descoperit că arhimandritul Inochentie s-a retras în ultima parte a vieţii în satul natal, unde a trecut la cele veşnice şi a fost înmormântat.
Arhimandritul Inochentie Tănăsoiu a văzut lumina zilei la 22 iunie 1883 în localitatea Cheia, judeţul Vâlcea, într-o familie de buni creştini, Maria şi Gheorghe-Radu, primind la Sfântul Botez numele Ion. A mai avut un frate mai mare, Radu-Pantelimon, care a urmat seminarul şi a fost cântăreţ bisericesc în satul natal.
Tatăl său era crescător de oi (cioban), îndeletnicire pe care a deprins-o în anii copilăriei şi viitorul monah.
A urmat în sat şcoala primară, iar în paralel îşi ajuta părinţii, ostenindu-se la creşterea animalelor. În urma unei discuţii cu tatăl său, a abandonat oile, îndreptându-şi paşii spre Mănăstirea Frăsinei. În mănăstire a ucenicit printre monahi îmbunătăţiţi, între ei aflându-se şi vlădica Gherasim Safirin, fost episcop al Romanului, retras în liniştea sihăstriei.
La Frăsinei a învăţat tipicul şi muzica, devenind un vieţuitor de nădejde al vestitei mănăstiri.
Când episcopul Râmnicului a vizitat într-o zi mănăstirea, i-a remarcat vocea melodioasă şi l-a chemat slujitor la Catedrala episcopală. În acea perioadă a urmat cursurile Seminarului monahal. A avut în decursul mai multor ani diverse ascultări la Centrul eparhial, printre care şi aceea de econom şi mare eclesiarh. Pentru o perioadă de timp a slujit şi la Mănăstirea Curtea de Argeş.
În anul 1920, episcopul Vartolomeu Stănescu l-a numit pe eclesiarhul Catedralei episcopale, protosinghelul Inochentie Tănăsoiu, stareţ (superior) al Mănăstirii Cozia, în locul arhimandritului Athanasie Popescu, care a rămas în continuare preot slujitor. A condus ctitoria lui Mircea cel Bătrân timp de doi ani, încercând să vindece rănile cauzate de război. În anul 1922, a fost înlocuit cu arhimandritul Efrem Enăcescu şi s-a reîntors la Centrul eparhial Râmnic.
Episodul de la Frăsinei s-a repetat în timp la Catedrala episcopală de la Râmnic. În timpul unei vizite a patriarhului Miron Cristea la episcopie, acesta a remarcat prezenţa şi vocea protosinghelului Inochentie Tănăsoiu şi l-a invitat să fie slujitor la Catedrala patriarhală din Bucureşti.
Stabilit la Bucureşti, a urmat cursurile Facultăţii de Teologie şi a desfăşurat o bogată activitate liturgică şi misionară.
Remarcându-se prin evidente calităţi, mai ales aceea de bun slujitor, a fost solicitat să oficieze şi la Capela Regală, aflându-se astfel în centrul evenimentelor vremii. De multe ori s-a întâlnit cu membrii familiei regale şi cu oaspeţii importanţi ai acestora.
A funcţionat ca mare eclesiarh al Catedralei patriarhale într-o perioadă foarte dificilă. A lucrat cu doi patriarhi, Miron Cristea şi Nicodim Munteanu. A fost martorul ultimei perioade a vieţii întâiului patriarh român, a organizat slujba înmormântării acestuia şi apoi întronizarea celui de-al doilea patriarh, Nicodim Munteanu. În anul 1938, din economiile personale, a cumpărat un clopot şi l-a dăruit bisericii din satul natal, unde se află şi astăzi, ca mărturie a bunătăţii şi neuitării locurilor unde a venit pe lume.
În anul 1943 a fost transferat ca stareţ la Mănăstirea Cernica, unde a introdus în principalele clădiri curentul electric şi a cumpărat un autocamion pentru transporturi.
Pentru scurt timp a făcut parte şi din soborul Mănăstirii Căldăruşani. O adresă din ianuarie 1948 atestă faptul că făcea parte din Consiliul spiritual al Mănăstirii Cernica. În anul 1960, fiind grav bolnav, a cerut patriarhului Justinian Marina îngăduinţa de a se trata (actele Mănăstirii Cernica afirmă că suferea de ciroză hepatică).
Deşi iniţial s-a hotărât trimiterea sa la Casa Sanatorială de la Mănăstirea Dealu, în cele din urmă a ajuns în satul natal, Cheia, unde a fost îngrijit de către nepoata sa, Paraschiva preoteasa, căsătorită cu preotul Dumitru N. Stroe.
După o lungă suferinţă a încetat din viaţă la 22 februarie 1961 şi a fost înmormântat în cimitirul satului Cheia, jud. Vâlcea.
Cel de-al patrulea mare eclesiarh al Catedralei patriarhale este pomenit în rândul slujitorilor care au împodobit cu prezenţa şi strădania lor cea dintâi Biserică a pământului românesc.
I-a urmat în ascultare arhimandritul Ghervasie Creţu, humuleştean de-al lui Creangă, călugăr cu metanie la Mănăstirea Neamţ.