Când jurământul trebuie încălcat
Origen, Din comentariul la Evanghelia după Matei, Din Cartea a X-a, C, XXII, în Părinți și Scriitori Bisericești (1982), vol. 7, p. 54
„Tăierea capului Prorocului (Ioan Botezătorul) mai e prilejuită și de un jurământ, pe care mai bine ar fi fost să-l fi jurat fals decât să-l fi respectat. Într-adevăr, nu se poate compara greșeala de a face un jurământ ușuratic și a călca acest jurământ pe motiv de ușurătate, cu greșeala de a ucide un proroc pe motivul că-ți ții jurământul! De altfel nu-i singurul motiv al tăierii capului, ci pentru că erau de față și oaspeți care, desigur, preferau moartea prorocului decât rămânerea lui în viață. Stând la masa ospățului ei se hrăneau, totodată, din aceeași învățătură ticăloasă, care stăpânește peste iudei și care tresaltă de bucurie la serbarea nașterii ei. Poate că, într-o zi, vei folosi acest text împotriva celor care fac astfel de jurământ ușuratic, pe care, totuși, vor să-l respecte, deși e plin de fărădelege, spunându-le că nici un jurământ nu-i bine să-l ținem așa cum l-a ținut Irod.”
(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)