Constantin Brâncoveanu şi ajutorul său pentru spaţiul balcanic şi Orientul Apropiat
Anul Brâncoveanu, adică sărbătorirea a 300 de ani de la tragicul sfârşit al Brâncovenilor, este şi va fi un bun prilej de a ieşi la iveală elemente şi puncte de vedere noi despre această familie, dar mai ales despre domn, această remarcabilă personalitate a vieţii româneşti de la sfârşitul secolului al XVII-lea şi începutul secolului al XVIII-lea, om politic, mecenat şi ctitor, al cărui nume a avut un ecou deosebit dincolo de hotarele principatului său, în Balcani sau mai departe în Orientul Apropiat1.
Aşa cum scria regretatul învăţat Virgil Cândea, „...Brâncoveanu a avut cu Orientul Creştin, cu comunităţile din Anatolia şi Siria, din Ierusalim şi Egiptul de Nord, legături directe. S-a interesat special de aceste insule de civilizaţie şi cugetare de tradiţie bizantină, mai defavorizate poate decât influente grecitate din Constantinopol şi din zona europeană păstorită de Patriarhatul ecumenic. De aceea a răspuns cu mărinimie solicitărilor scaunelor patriarhale din Damasc, Ierusalim şi Alexandria“2.
Toate cele patru patriarhate orientale au apelat la Brâncoveanu, găsind ajutor variat. În lunga sa domnie, acesta a avut legături, mai strânse sau mai puţin strânse, cu nouă patriarhi ecumenici, cu doi patriarhi ai Ierusalimului, cu doi patriarhi ai Alexandriei, cu doi patriarhi ai Antiohiei. Dintre primii, Dionisie al IV-lea, la plecarea silită din scaun, s-a şi retras la Târgovişte, unde a adormit la 23 septembrie 1696.
În ce priveşte ajutorul concret al domnului către zona balcanică şi Orientul Apropiat, am găsit în neobişnuita carte a lui Virgil Cândea „Mărturii româneşti peste hotare“, în cele patru volume (ediţie nouă), apărute până acum, ajutoare pentru mănăstiri din Albania, Bosnia-Herţegovina, Bulgaria, Egipt, Grecia şi Liban, pe care le voi aminti în cele ce urmează, dând greutate Greciei, ale cărei realităţi (mai ales în ce priveşte Sfântul Munte şi relaţiile mănăstirilor athonite cu domnul) le cunosc bine3.
În Albania deci, domnul a ajutat financiar în 1692 Mănăstirea Brodeci din Policiani4.
În Bosnia-Herţegovina, Brâncoveanu a ajutat la 1702 Mănăstirea Trebinje.
În Bulgaria a întărit financiar Mănăstirea Sveta Troiţa din Veliko Târnovo, ce fusese anterior ajutată de Matei Basarab.
În Egipt a ajutat cu bani în 1692 Patriarhia din Alexandria, în timp ce printr-un hrisov din 1696 îi afierosea Mănăstirea Segarcea, înălţată de Stroe logofăt, iar la Sinai a trimis danie către Mănăstirea Sfânta Ecaterina5.
În Grecia, ajutoarele domnului au vizat atât mănăstiri athonite (unele documente văzute de mine personal sau chiar şi prezentate în volume), cât şi mănăstiri din afara Muntelui Athos. La Mănăstirea Dionisiu de pildă, a trimis ajutoare în bani de două ori. La 6 aprilie 1696 a acordat suma de 8.000 de bani pe an, iar la 6 februarie 1712, 100 de taleri pe an plus 20 de taleri monahului care va veni să ridice suma. La „Sfântul Pavel“, domnul a ajutat pe călugări atât direct, cât şi indirect. Începând din 15 mai 1698, i-a acordat o sumă anuală de 150 de taleri. În plus, dintr-o milă către mănăstirea - metoh al ei - Jitianu (1689), o parte din bani luau drumul mănăstirii athonite. I-a ajutat însă şi indirect pe monahii athoniţi. Între 1688-1694 a emis şapte documente, cuprinzând mile către aceasta - scutiri de impozite, întăriri de moşii şi de ţigani etc. În plus, a construit şi un paraclis - total refăcut azi, după cum tot el a înălţat turnul, a construit chilii, fiind socotit nou ctitor.
La Hilandar, domnul a trimis bani în 1704, în timp ce a ajutat în două rânduri, la 1691 şi la 1696 (6.000 de bani), şi Mănăstirea Marea Lavră. Şi Mănăstirea Pantokrator a beneficiat de sprijinul său (nu se ştie concret), după cum indirect - prin mile către metohul ei Mihai Vodă - a întărit şi Mănăstirea Simonopetra.
Vatopedul a fost şi el sprijinit în trei rânduri - în 1692 (cu 20.000 de aspri), 1696 (aceeaşi sumă) şi în 1702. O sumă necunoscută de noi a fost trimisă în 1703 şi Mănăstirii Xenofon, în timp ce Mănăstirea Xiropotamu a fost ajutată indirect, prin metohul ei, Plumbuita (500 de ughi).
Iată deci, domnul şi-a arătat mărinimia către nouă mănăstiri athonite din cele 20!
Şi în afara Athosului s-au dat ajutoare unor lăcaşuri bisericeşti de către Constantin Brâncoveanu. Aşa de pildă el a ajutat în 1692 Mănăstirea „Naşterea Maicii Domnului“ din localitatea Durhani, lângă Ioanina, cu suma de 4.000 de bani. Tot el ajuta indirect mănăstirea cu acelaşi hram, reşedinţa Episcopiei Vellaşi Koniţa. A acordat suma de 4.000 de bani anual - începând din 1692 - Mănăstirii „Schimbarea la Faţă“ de pe insula din Ioanina. Alţi 3.000 de bani acorda, începând din 1696, călugărilor din Arhiepiscopia Pogoniani din Dipaliţa.
Brâncoveanu a ajutat - prin mile către metoace - şi mănăstirile „Toţi Sfinţii“ din Ziţa, tot din Epir (i se închinase Biserica Sărindari), cum şi „Profetul Ilie“, din aceeaşi zonă geografică (i se afierosise metocul „Sfântul Ioan“, tot din Bucureşti).
În sfârşit, domnul se află şi printre donatorii Mănăstirii „Sfântul Ioan Evanghelistul“ din Patmos, conform unui pomelnic6.
În Liban, la Mănăstirea greco-catolică melkită „Sfântul Ioan Botezătorul“ se păstrează încăperile, presa şi casete cu litere ale tipografiei arabe. Cu ajutorul Brâncoveanului se înfiinţase, la Snagov, tipografia arabă (1701), mutată între 1706-1711 la Alep şi, ulterior, în Liban.
În Turcia, domnul a ajutat biserica din Galata, Mănăstirea „Schimbarea la Faţă“ din insula Proti7, dar şi o altă mănăstire, „Adormirea Maicii Domnului“ din insula Halki.
Închei aici mica mea contribuţie referitoare la ajutorul domnului aniversat pentru Balcani şi Orientul Apropiat, cu speranţa de a veni cu noi amănunte într-un material ulterior. (Cercetător dr. Florin Marinescu, Institutul de Studii Neoelenice din Atena)
Note:
1 ‑Va fi şi o ocazie de a ieşi la iveală documente emise de domn, documente graţie cărora vom înţelege poate mai bine unele acţiuni ale sale. Rămâne poate un deziderat de a se alcătui şi a se publica in extenso un corpus de documente Brâncoveanu, aflate într-o bibliotecă sau într-o arhivă din România, fie ea la scară regională. O merituoasă încercare de a lua contact direct - cel puţin optic - cu documente emise de Constantin Brâncoveanu, hrisoave, porunci, răvaşe sau chiar (câteva) scrisori în limba greacă, în condiţii grafice excelente, a văzut lumina tiparului foarte de curând sub titlul Documente din colecţiile Bibliotecii Academiei Române, Craiova, Editura Mitropoliei Olteniei, 2014.
2 ‑Vezi pertinentele consideraţii ale lui Virgil Cândea în articolul său intitulat „Opera lui Constantin Brâncoveanu în Orientul Apropiat“, în volumul colectiv Constantin Brâncoveanu, Bucureşti 1989, pp. 170-179, mai ales p. 170. Continua domnul, zice (F.M.) o tradiţie mai veche a câtorva predecesori ai săi, luminaţi, atât din Ţara Românească, cât şi din Moldova.
3 ‑Din economie de spaţiu nu voi da aici trimiterile la bibliografia existentă.
4 ‑Nu de puţine ori nu se dau amănunte concrete în bibliografie despre sumele de bani trimise ca ajutoare de domn.
5 ‑Ar fi foarte binevenit dacă un cercetător ar primi binecuvântarea de la călugării sinaiţi să cerceteze - şi să valorifice ştiinţific - cele 700 de documente româneşti ce, după ştiinţa mea, se păstrează în arhivele mănăstirii.
6 ‑Cele mai multe date sunt înregistrate şi în lucrarea citată a lui Virgil Cândea, în volumul al II-lea.
7 ‑Informaţie de la fiica profesorului Virgil Cândea, Ioana Feodorov, în aşteptarea volumului al V-lea din Mărturii... Îi mulţumesc şi pe această cale.