Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă An omagial Trăirea liturgică după învățătura Sfântului Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae

Trăirea liturgică după învățătura Sfântului Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae

Galerie foto (1) Galerie foto (1) An omagial
Un articol de: Ierom. dr. Calinic Costescu - 07 Noiembrie 2025

Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae, considerat unul dintre cei mai mari teologi ortodocși ai secolului XX, a fost nu doar un profund gânditor dogmatic, ci și un om al rugăciunii, al Bisericii și al Liturghiei. Teologia sa nu a fost o știință abstractă, ci una trăită, profund ancorată în experiența liturgică a Bisericii. În centrul operei sale se află taina comuniunii dintre Dumnezeu și om, realizată în mod plenar prin viața liturgică.

Anul 2025 marchează un moment de profundă însemnătate duhovnicească și teologică pentru Biserica Ortodoxă Română, odată cu proclamarea solemnă a canonizării și prima prăznuire liturgică a Sfântului Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae. Acest eveniment nu este doar o recunoaștere oficială a sfințeniei vieții și operei sale, ci și o chemare adresată întregii Biserici de a redescoperi și a trăi în lumina teologiei sale profunde, izvorâte din experiența liturgică vie.

Sfântul Părinte Dumitru Stăniloae nu a fost doar un mare dogmatist și traducător al tradiției patristice, ci și un trăitor al Liturghiei, un teolog al comuniunii și al îndumnezeirii prin participarea la viața sacramentală a Bisericii.

Teologia ca expresie a experienței liturgice

Pentru Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae, teologia nu este o construcție intelectuală abstractă, ci o reflectare vie a expe­ri­en­­ței liturgice și eclesiale a Bisericii. El subliniază că adevărata teologie se naște din rugăciune și se întoarce în rugăciune, având ca spațiu privilegiat de manifestare Sfânta Liturghie, în care credinciosul intră în comuniune reală cu Hristos prin harul Duhului Sfânt. În această perspectivă, teologia devine o trăire a adevărului revelat, nu doar o explicare rațională a lui, căci în cult, și mai ales în Euharistie, se face prezent și lucrător Hristos Cel înviat. Astfel, actul liturgic nu este doar un suport simbolic al teologiei, ci chiar izvorul și contextul viu al ei - locul în care dogma prinde viață, iar credinciosul experiază taina mântuirii. Teologia, în viziunea Părintelui Stăniloae, este inseparabilă de trăirea liturgică, fiind chemarea omului de a înțelege, dar mai ales de a participa existențial la viața dum­­nezeiască în comuniunea Bisericii.

Pentru Sfântul Preot Dumitru Stăniloae, teologia nu este o simplă reflecție intelectuală, ci o expresie a vieții eclesiale, care are în centru Sfânta Liturghie. Această rugăciune este, în mod desăvârșit, Liturgia Bisericii, care nu este doar o comemorare simbolică, ci o reală participare la viața lui Hristos.

Liturghia este, în viziunea sa, „izvorul și culmea” vieții duhovnicești, locul în care Hristos este prezent real și activ, împărtășind oamenilor harul mântuitor. Astfel, întreaga teologie stă pe fundamentul acestei întâlniri vii cu Dumnezeu în cadrul cultului.

Hristologia liturgică

Una dintre temele centrale ale teologiei liturgice a Sfântului Dumitru Stăniloae este Hristologia, înțeleasă nu doar ca o doctrină, ci ca o experiență trăită în cult. Pentru Părintele Stăniloae, întreaga Liturghie este o actualizare a întregii iconomii a mântuirii: de la Întrupare la Răstignire, Înviere și Pogorârea Duhului Sfânt. Astfel, credincioșii nu sunt doar spectatori, ci participanți la lucrarea mântuitoare a lui Hristos.

Prin Sfânta Euharistie, Hristos Se dăruiește credincioșilor, unindu-Se cu ei în mod real, transformând întreaga lor ființă. Această unire nu este doar simbolică, ci ontologică - omul fiind chemat la îndumnezeire „prin Împărtășirea de Trupul și de Sângele lui Hristos, însuși trupul nostru e ridicat la treapta de trup al lui Hristos și de aceea e destinat Învierii” (Taina Euharistiei).

Eclesiologia și comuniunea liturgică

Un alt aspect esențial al teologiei liturgice a Sfântului Preot Dumitru Stăniloae este viziunea sa despre Biserică ca spațiu al comuniunii. Biserica nu este doar o in­sti­tuție, ci Trupul lui Hristos, care se exprimă cel mai deplin în comuniunea liturgică. Liturghia devine locul în care comunitatea credincioșilor se adună în Duhul Sfânt și trăiește unitatea cu Hristos și între ei.

Pentru el, fiecare element al cultului are o semnificație teologică profundă, care trebuie înțeleasă și trăită. Nu există teologie adevărată în afara comuniunii și a rugăciunii ecleziale.

În gândirea Părintelui Dumitru Stăniloae, omul este chemat la îndumnezeire, iar Sfintele Taine sunt mijloacele concrete prin care această chemare devine posibilă și lucrătoare. Pentru el, Tainele nu sunt simple ritualuri simbolice, ci rea­lități ontologice prin care harul lui Dumnezeu se revarsă asupra omului, transfigurându-i întreaga ființă. Prin Botez, omul se renaște în Hristos; prin Mirungere primește pe Duhul Sfânt, care-l face mădular viu al Trupului lui Hristos; prin Euharistie se unește în mod deplin cu Domnul, primind arvuna vieții veșnice. Fiecare Taină este o lucrare a lui Hristos în Biserică, iar prin participarea la ele, omul nu rămâne izolat, ci se integrează în comuniunea divino-umană, în Trupul tainic al Bisericii. Astfel, Sfintele Taine sunt, în teologia stăniloaeană, por­țile prin care omul intră în dinamica vie a mântuirii, iar viața creștină devine o continuă transformare în har, o urcare din slavă în slavă spre asemănarea cu Dumnezeu.

Duhul Sfânt și dinamica liturgică

Sfântul Părinte Dumitru Stăniloae subliniază rolul Duhului Sfânt în viața liturgică, spunând că „prin Taine se revarsă în om viața dumnezeiască, energiile dumnezeiești ale Sfintei Treimi, sălășluite în umanitatea Fiului și coborâte în noi prin Duhul Sfânt” (Numărul Sfintelor Taine). Este Duhul care face prezent pe Hristos în mijlocul Bisericii și transformă darurile de pâine și vin în Trupul și Sângele Domnului, după cum explică referitor la epicleza euharistică „prefacerea pâinii în Trupul, iar a vinului în Sângele Domnului nu este un proces asemenea prefacerilor ce se săvârșesc în natură, ci o lucrare a Duhului Sfânt, care, ca toate actele Duhului, transfigurează și îndum­neze­iește cele ale naturii și pe om însuși, prin iradierea transfigurării săvârșite întâi în firea omenească pentru că spre om și prin om se ­extinde iubirea dumnezeiască” (Taina Euharistiei, Izvor de viață spirituală în ortodoxie). Fără Duhul Sfânt, cultul ar fi o simplă formalitate, dar prin prezența Lui devine eveniment mântuitor.

Astfel, teologia liturgică este și o teologie a Duhului, care arată lu­crarea Lui tainică în inima cre­din­cioșilor și în comunitate, „Ele au rostul de a preface treptat exis­tența credincioșilor după chipul Omului-Hristos”.

Dimensiunea eshatologică a Liturghiei

Părintele Stăniloae accentuează și dimensiunea eshatologică a cultului: Liturghia este o pregustare a Împărăției lui Dumnezeu. Prin ea, credincioșii anticipează realitatea ultimă, trăind încă de acum bucuria comuniunii veșnice cu Dumnezeu. Astfel, Biserica liturgică devine o „icoană a veacului ce va să fie”.

Dimensiunea eshatologică a Dumnezeieștii Liturghii ocupă un loc central în teologia Părintelui Dumitru Stăniloae, care vede în Sfânta Liturghie nu doar o comemorare a trecutului mântuitor, ci mai ales o anticipare a Împărăției lui Dumnezeu. În viziunea sa, Liturghia este o „icoană vie” a veacului ce va să vină, un spațiu sacru în care timpul istoric este depășit, iar credincioșii sunt deja părtași, într-un mod tainic, la realitatea eshatologică a comuniunii desă­vâr­­șite cu Hristos. Prin împăr­tă­și­rea cu Trupul și Sângele Domnului, omul gustă arvuna vieții veș­nice, trăind încă de acum ceea ce va fi deplin în Împărăție. Astfel, Liturghia nu doar ne amintește de mântuirea săvârșită, ci ne și proiectează spre împlinirea finală a ei, arătând Biserica drept comunitate pelerinică ce merge spre desăvârșirea în Hristos. Pentru Sfântul Dumitru Stăniloae, această dimensiune eshatologică nu este separată de viața prezentă, ci dă sens și orientare întregii existențe umane, chemând omul să trăiască în lumina veșniciei încă din această lume, „faptul că Sfânta Liturghie e trăită de credincioși în comun ca urcuș sau înaintare în ambianța de comuniune a Sfintei Treimi face din ea cel mai efectiv mijloc de creare, menținere și întărire a comunității între oameni, ca anticipare a Împărăției Sfintei Treimi” (Spiritualitate și comuniune în Liturghia Ortodoxă).

Teologia liturgică a Sfântului Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae este o sinteză vie între dogmă, experiență și comuniune. Ea ne arată că adevărata cunoaștere a lui Dumnezeu nu se face doar prin studiu, ci prin participare, prin rugăciune și prin trăirea profundă a cultului Bisericii. Liturghia nu este un simplu ritual, ci este locul întâlnirii vii dintre om și Dumnezeu, începutul îndumnezeirii și al vieții veșnice, o pătrundere în viața infinită a comuniunii Sfintei Treimi, prin detașare de viața îngustă a egoismului.

Opera și mărturia sa rămân o lumină călăuzitoare pentru Biserica Ortodoxă, chemând fiecare credincios să trăiască teologia nu ca teorie, ci ca viață în Hristos, în mijlocul comunității liturgice.