Registru electronic cu centrele sociale și beneficiarii lor
Noul cadru legislativ care va reforma sistemul de asistenţă socială a ajuns în Parlament, după ce a fost aprobat de Guvern, a anunțat ministrul muncii. Proiectul prevede înfiinţarea unui registru electronic unic cu informaţii despre toţi beneficiarii și furnizorii de servicii sociale acreditaţi, iar datele vor putea fi confruntate în timp real cu situaţia din teren în timpul controalelor. Noua legislație pune accentul pe parteneriatul cu societatea civilă, cultele religioase sau Avocatul Poporului.
„Prin noul proiect, transparentizăm total aceste servicii, înfiinţând un registru electronic unic cu informaţii despre toţi furnizorii de servicii sociale acreditaţi. Pentru fiecare furnizor în parte vor exista date, fotocopii după documentele de acreditare şi după fiecare control. În plus, această activitate nu mai poate fi centrată exclusiv către profit, ci către îngrijirea celor în nevoie. Va trebui să existe un plan de dezvoltare a serviciilor sociale în cazul fiecărui furnizor, standarde minime pentru licenţiere şi un manual de proceduri interne obligatorii”, a precizat prim-ministrul Marcel Ciolacu, la începutul şedinţei de Guvern de joi în care a fost aprobat pachetul legislativ.
Proiectul, care a fost realizat împreună cu reprezentaţii societăţii civile, permite retragerea „mult mai rapidă” a licenţei în cazul centrelor care nu respectă normele în vigoare. Au fost simplificate multe dintre proceduri, debirocratizate etapele şi întărită funcţia de control efectiv în teren pe care o au inspectorii sociali. Totodată, se introduc controalele inopinate.
„Noul cadru legal nu mai permite funcţionarea vreunui centru de asistenţă socială înainte de controlul temeinic în teren al inspectorilor, în cel mult 15 zile de la transmiterea cererii de licenţiere. Durata licenţei provizorii se reduce de la 12 luni la 3 luni, respectiv 6 luni pentru centrele fără cazare. De asemenea, licenţa provizorie se acordă o singură dată”, precizează un comunicat transmis de Executiv.
Întreg sistemul de asistenţă socială va fi digitalizat şi vor fi înfiinţate registre cu toţi beneficiarii şi furnizorii astfel încât datele să fie disponibile în timp real. „Informaţiile din documentaţia electronică vor putea fi confruntate în mod operativ cu situaţia din teren în timpul controalelor: numărul de beneficiari, provenienţa lor, condiţiile pentru care a fost acordată licenţa etc.”, arată Guvernul.
„Beneficiarii nu vor mai putea fi ascunşi prin subsoluri şi plimbaţi dintr-un centru în altul, pentru că întregul sistem va fi digitizat. Cei care încalcă legislaţia vor suporta inclusiv consecinţele legii penale, iar amenzile cresc de cinci ori, până la 100.000 de lei”, a transmis, sâmbătă, ministrul muncii, Simona Bucura-Oprescu. Potrivit acesteia, ONG-urile, cultele religioase, instituţiile de învăţământ, Avocatul Poporului vor avea un rol mai puternic în aplicarea noii legislaţii. (C. Z.)