Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Muzica la ea acasă

Muzica la ea acasă

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Un articol de: Dan Cârlea - 08 Septembrie 2015

Cea de-a XXII-a ediţie a Festivalului George Enescu, începută pe 30 august, se apropie de mijloc şi deja se vede că succesul scontat la început a fost întemeiat. Programul pe larg l-am mai oferit cititorilor noştri, acum venind rândul unor selecţiuni din cele mai importante momente care s-au desfăşurat deja, pre­zen­tându-vă pe scurt biografiile câtorva muzicieni de elită.

În ziua deschiderii, Orchestra Română pentru Tineret, dirijată de Kristjan Järvi, Corul Filarmonicii „George Enescu”, Corul de Copii „Voicu Popescu” şi solista Sarah Chang au cântat: Rapsodia nr. 1 în La Major op. 11 nr. 1 de Enescu, Concertul pentru vioară şi orchestră în re minor op. 47 de Sibelius şi Carmina Burana de Carl Orff. Solişti au fost Jennifer O’Loughlin (soprană), Max Emanuel Cenĉić (contratenor) şi Daniel Schmuthard (bariton).
Mult-aşteptata prestaţie a Filarmonicii din Berlin, de pe 3 septembrie, nu a produs doar încântarea preconizată, ci a depăşit chiar aşteptările, iar publicul a reacţionat în consecinţă.
Berlinber Philarmoniker, considerată orchestra numărul 1 în lume, a fost primită atât de bine de români, încât va reveni şi în ediţia din anul 2019. Dirijorul Sir Simon Rattle a declarat: „Suntem bucuroşi că suntem aici, în România, la Festivalul Enescu. Pentru noi este un mare privilegiu. Sper că veţi fi fericiţi cu ce am pregătit pentru voi. Noi suntem încântaţi să fim aici”.
Sâmbătă, 5 septembrie, iubitorii de muzică cultă s-au întâlnit cu pianistul şi dirijorul de talie internaţională Murray Perahia. S-a născut la New York, a început studiul pianului la vârsta de 4 ani, ulterior urmând cursurile de la Mannes College. Este membru de onoare al Royal College of Music și Royal Academy of Music și deținătorul doctoratului de onoare al Universității Leeds. La Festivalul Enescu, Murray Perahia a cântat: Haydn - Sonata nr. 31 Hob. XVI. 46 în la bemol major; Haydn - Variațiunile Hob. XVII. 6 în fa minor; Brahms - Balada op. 118 nr. 3 în sol minor; Brahms - Intermezzo op. 119 nr. 3 în do major; Brahms - Intermezzo op. 119 nr. 2 în mi minor; Brahms - Intermezzo op. 118 nr. 2 în la major; Brahms - Capriccio op. 116 nr. 1 în re minor; Beethoven - Hammerklavier, op. 106 în si bemol major Allegro-Scherzo-Adagio sostenuto-Largo, Allegro risoluto.
Duminică, 6 septembrie, sub genericul „Enescu şi contemporanii săi”, au încântat publicul Florin Popa, la clarinet, Frederic Moreau, la vioară, Dorel Fodoreanu, la violoncel, şi Mara Dobrescu la pian, cântând: Trio în la minor pentru vioară, violoncel şi pian (1916), Bartok - „Contrasts“ şi Messiaen - „Quatuor pour la fin du temps“ pentru vioară, clarinet, violoncel, pian.
Pianista Mara Dobrescu și-a început studiile muzicale la Liceul de Muzică „G. Enescu“, la clasa prof. Gabriela Stepan. După ce a fost remarcată atât de public, cât şi de critica de specialitate, a obţinut o bursă de trei ani din partea Guvernului francez, absolvind Conservatorul Național Superior din Paris. A concertat pe cele mai importante scene din Paris: Théâtre Mogador, Théâtre de Chatelet, l’Auditorium du Musée d’Orsay, Cité de la Musique, Salle Cortot, Orangerie de Bagatelle, şi la numeroase festivaluri precum Festivalul din Aix en Provence, PianoLille Festival, Saintonge Festival, ArsTerra Festival etc. A susţinut recitaluri și concerte în Spania, Germania, Austria, Bulgaria, Rusia, Cehia, Japonia, Argentina, Australia, precum şi în Statele Unite ale Americii, la Chicago și New York.
Dorel Fodoreanu s-a născut la Cluj, a fost elevul profesorului Georges Iarosevici (discipol al lui Julius Klengel), este laureat al Academiei de Muzică din București în anul 1973. A fost numit violoncelist solo în cadrul Filarmonicii George Enescu, unde a desfăşurat o activitate intensă, atât ca muzician de cameră, cât şi ca solist. La sfârşitul anilor ’70 a plecat la Paris, înfiinţând Enescu Quartet. Este laureat al Concursului Internațional de la Paris în 1981, laureat al Academiei Franceze în 1987 cu Enescu Quartet, el obține, de asemenea, Premiul Mihail Jora în 1990. Din 1993 predă la Universitatea Paris-Sorbonne, este artist invitat și susţine masterclasuri la Universitatea Central Florida (UCF Orlando) și la Fundația Fletcher de Durham (Carolina de Nord), este violoncelist invitat la Barcelona Orchestra - Catalogna și la Arturo Toscanini Filarmonica din Parma. El a făcut parte din juriul competiţiilor internaţionale de la Paris în 1987, din Sankt Petersburg în 1997 (Tchaïkowski Junior) și din juriile conservatoarelor din Paris, Lyon și Marseille.
Frédéric Moreau și-a început cariera solo la vârsta de 18 ani. Este absolvent „3ème cycle” al celui mai selectiv program pentru solişti la Conservatorul Naţional Superior de Muzică din Paris (masterat și doctorat). El a studiat vioara cu maeştri precum Jean Fournier, Michèle Auclair, Régis Pasquier, Tibor Varga, Yehudi Menuhin. Frédéric Moreau este membru al Perpetuo Duo, Solstice Trio și Goldoni Quartet. A cântat alături de parteneri precum Nicholas Angelich, François Leleux, Roland Pidoux. Frédéric Moreau susţine turnee periodice în Franța, Statele Unite ale Americii, Japonia, Coreea de Sud, Germania, Austria, Belgia, Bulgaria, Spania, Grecia, Italia, Kosovo, Luxemburg, Norvegia, Portugalia, Elveția, Ucraina… și interpretează în calitate de solist cu numeroase orchestre, inclusiv Munich Symphony Orchestra, Kiev National Philharmonic Orchestra, Ile de France Philharmonic Orchestra. Moreau cântă pe o vioară Giovanni Battista Guadagnini din 1749.
Festivalul continuă, astfel încât până la 20 septembrie ne mai putem bucura de muzica bună, atât în sălile în care au loc concertele, cât şi la televiziune. Începând cu 10 septembrie, de la ora 19:30, încep concertele în Piața „George Enescu”. Seria de concerte va fi deschisă de Orchestra Naţională Radio cu un concert cu arii celebre din opere, sub bagheta dirijorului de origine italiană David Crescenzi şi cu participarea tenorului Ştefan Pop.