Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Educaţie și Cultură Cum pregătim copiii pentru acomodarea la grădiniță

Cum pregătim copiii pentru acomodarea la grădiniță

Un articol de: Mariana Dascălu - 04 Sep, 2019

Perioada de acomodare a copiilor cu grădiniţa durează aproximativ două săptămâni. Specialiştii spun însă că uneori ea poate dura mai mult sau mai puțin deoarece fiecare copil este unic în felul său. Iritabilitatea, plânsul, durerile de orice fel sunt manifestări somatice care pot apărea atunci când cel mic este nevoit să rămână cu altă persoană în afară de cea de care este dependent. Deși începutul este dificil, grădinița reprezintă una dintre cele mai bogate experiențe din viața fiecărui copil.

Primele zile de grădiniță sunt întotdeauna dificile atât pentru copii, cât și pentru părinți. Dacă cei mici vor avea parte de lacrimi și de un sentiment de abandon, cei mari se simt vinovați și îngrijorați. Acomodarea la grădiniţă este o etapă firească şi necesară în vieţile copiilor, dar și ale tinerilor părinţi. Copilul îşi face prieteni noi, dezvoltă noi aptitudini, intră în contact cu jucării şi activităţi noi, devine mai sigur pe el. Deși este recomandat ca să aibă cel puțin 3 ani atunci când este înscris în colectivitate, părinții trebuie să ia în considerare anumiți factori ce țin de dezvoltarea copilului înainte să facă acest pas. În primul rând, copilul trebuie să manifeste un interes față de ceilalți copii, să fie receptiv la ceea ce se petrece în jurul său. Dacă poate sta un timp mai lung separat de părinți, în special de mamă, putem spune că acesta este pregătit pentru integrarea în colectivitate, chiar dacă nu a împlinit vârsta de 3 ani. Când cel mic nu poate realiza aceste lucruri, înseamnă că procesul de acomodare va dura puțin mai mult, având nevoie de sprijin și încurajare. „Pentru copil, grădinița reprezintă un univers necunoscut, de aceea procesul de acomodare la acest mediu nou poate fi mai ușor sau mai dificil, în funcție de cât este de pregătit. Părinții își pot ajuta copiii să se familiarizeze cu grădinița, pentru ca ei să se simtă în continuare în siguranță, așa cum o făceau și acasă”, spune psihologul clinician Mihaela Cruceru. Specialistul ne îndeamnă să îi povestim înainte despre activităţile pe care urmează să le facă la grădiniţă şi despre cum îşi va face mulţi prieteni acolo. De asemenea, cumpărăturile pentru începerea anului au şi ele un rol pregătitor pentru integrarea în colectivitate şi este bine ca el să participe.

O provocare pentru părinţi

Prezentaţi grădiniţa din timp ca o experienţă plăcută, îi puteţi citi cărţi despre grădiniţă, povestiţi-i despre ce se va întâmpla acolo şi explicaţi-i din vreme de ce e importantă grădiniţa pentru el şi ce e interesant acolo. „Este foarte important ca părinții să își ducă micuțul în vizită la grădiniță pentru a se familiariza cu locul, cu educatoarea și copiii. Apoi, în următoarele zile, unul dintre părinți poate rămâne cu el la ore, deoarece simpla prezență acolo îl va face pe copil să se simtă în siguranță. Este bine să i se permită copilului să își aducă jucăria preferată, deoarece aceasta îi conferă confort emoțional”, susţine psihologul. Când va sosi momentul și copilul va trebui să rămână singur la grădiniță, părinții trebuie să îl asigure în mod repetat că se vor întoarce. Explicaţi-i de fiecare dată că veţi veni negreşit să îl luaţi după program. La început, cea mai mare teamă a copiilor este că rămân abandonaţi acolo, printre străini.

Orice copil are nevoie de timp pentru acomodare

Ca părinți, ne putem aștepta la mai multe reacții din partea copilului nostru atunci când încercăm să îl integrăm în colectivitate. „Copilul poate să reacțio­neze într-un mod mai neplăcut, plângând foarte mult și lipindu-se de părintele care îl însoțește. În aceste cazuri, este indicat să i se transmită sentimentul de sigu­ranță, urmat de asigurarea că părintele se va întoarce. Despărțirea trebuie să fie cât mai firească, fără lacrimi din partea părintelui, fără negocieri sau amenințări”, a mai explicat psihologul Mihaela Cruceru. Cel mic este bine să nu fie forțat să participe la activități, să nu fie împins către alți copii, ci pur și simplu să fie lăsat să observe ce se petrece la grădiniță. La polul opus, există și copii care reacționează într-un mod plăcut la integrarea în colectivitate, deși în primele zile poate e puțin greu și pentru ei. Aceștia se acomodează mai repede decât ne putem aștepta și vin la grădiniță de plăcere. Cel mai probabil, acești copii au avut parte de un proces de acomodare cu grădinița înainte să fie lăsați aici singuri. „Copilul dependent de părinții săi va avea nevoie de o perioadă mai mare de timp în care să se acomodeze la grădiniță, deoarece se poate confrunta cu anxietatea de separare. Fiind dependent de părinți, în special de mamă, copilul se poate simți abandonat atunci când el trebuie să rămână undeva, cu o altă persoană. În acest caz, cel mic nu va fi interesat de ceilalți copii, de jucăriile noi pe care le găsește în clasă sau de activități. El își va dori doar să ajungă din nou în brațele mamei și să iasă din acest mediu nou în care nu se simte în siguranță. Acest lucru se întâmplă când copilul stă mai mult cu părinții și nu experimentează alte forme de interacțiune cu persoane noi”, a mai explicat Mihaela Cruceru. Iritabilitatea, plânsul, durerile de orice fel sunt manifestări somatice care pot apărea atunci când cel mic este nevoit să rămână cu altă persoană în afară de cea de care este dependent. Pentru a-și ajuta copiii, părinții trebuie să înțeleagă faptul că cei mici au nevoie de autonomie și să încerce să încurajeze interacțiunea lor cu alte persoane noi, copii de vârsta lor, să frecventeze cât mai multe locuri comune și să ia în considerare dormitul separat de copil. Orice copil are nevoie de timp pentru a se acomoda cu schimbarea. Atunci când în discuțiile cu copilul apar nume ale colegilor, putem spune că acesta a început să se simtă bine în colectivitate. Un alt indicator al faptului că cel mic s-a acomodat la grădiniță este jocul. El începe să se joace singur prin casă fără să mai ceară atenția atât de mult cum o făcea înainte și începe să povestească despre cum s-a jucat alături de copii. Este ușor să identificăm un copil pentru care grădinița reprezintă o bucurie. El râde mult, se joacă și participă la activități. Deși începutul este dificil, putem spune fără nici o rezervă faptul că grădinița reprezintă una dintre cele mai bogate experiențe din viața copilului nostru.

Alegerea grădiniței

În alegerea grădiniţei pentru copil este indicat să fim atenţi la anumite lucruri. În primul rând contează mult distanța de acasă până la grădiniță, şi aceasta trebuie să fie parcursă într-un timp cât mai scurt, pentru ca  micuţul să nu se plictisească pe drum. În al doilea rând, părinţii trebuie să observe temperamentul educatoarei, să fie o persoană caldă, răbdătoare, care nu țipă și nu aplică pedepse. Un alt criteriu important este securitatea grădiniţei, să există camere de supraveghere, să nu dețină o curte cu obiecte periculoase pentru copii, iar sala de clasă să fie la parter, dacă e posibil. La fel de importante sunt şi regulile de curăţenie şi igienizare din grădiniţă şi care trebuie respectate cu stricteţe atât în interiorul, cât şi în exteriorul grădiniţei. Şi aspectul alimentar este un factor major: optaţi pentru o grădiniţă în care mâncarea este pregătită în bucătăria proprie.