Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie Grădiniţe comunitare şi ludoteci în localităţi izolate

Grădiniţe comunitare şi ludoteci în localităţi izolate

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Data: 30 Decembrie 2022

În următorii trei ani vor fi înfiinţate 850 de grădiniţe comunitare/grupuri de joacă/ludoteci care vor oferi servicii de educație, îngrijire, protecție și nutriție, potrivit unui act normativ adoptat de Guvern în 28 decembrie 2022. Ministrul educaţiei, Ligia Deca, a subliniat că, pentru început, „ne orientăm către comunităţile izolate, unde este nevoia cea mai mare”. 

În ultima şedinţă de Guvern a anului 2022 a fost adoptată Hotărârea pentru aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie complementare şi modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei (ME). S-a urmărit astfel crearea cadrului legal pentru alocarea a 1.200 de noi posturi de consilieri școlari, ceea ce reprezintă, potrivit ministerului, o creștere de 50% față de numărul actual. 

„În anul școlar 2022-2023, la nivel național, sunt încadrați 2.288 de profesori în cabinete de asistenţă psihopedagogică (consilieri școlari) pentru 2.751.233 de elevi şi preşcolari din învățământul public de masă”, se precizează într-un comunicat al ME. Măsura, mai transmite ministerul, va contribui la creșterea accesului elevilor și preșcolarilor la servicii de asistenţă psihopedagogică, orientare școlară și profesională, extinderea rețelei de cabinete școlare de asistență psihopedagogică, respectiv extinderea activităților de prevenire a violenței școlare în contextul campaniei „Nu sunteți singuri. Împreună oprim violența din școli”.

Hotărârea de Guvern reglementează, totodată, serviciile complementare de tip ludotecă, grup de joacă și grădiniță comunitară, şi oferă posibilitatea creării acestor tipuri de instituţii educaţionale. Autorităţile spun că până în 2026 vor fi înfiinţate 850 de grădinițe comunitare/grupuri de joacă/ludoteci, în cadrul cărora vor fi angajate 2.550 de persoane: personal didactic şi nedidactic. „Primele 412 grădinițe comunitare, grupuri de joacă sau ludoteci vor fi finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar apelul va fi lansat chiar luna următoare. Ne orientăm, pentru început, către comunitățile izolate sau dezavantajate, unde este nevoia cea mai mare, pentru a oferi un parcurs educațional optim fiecărui copil în parte”, a declarat Ligia Deca, ministrul educației. 

Grădinițele comunitare și ludotecile pot funcţiona în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe, în localitățile izolate/dezavantajate și în localitățile în care numărul copiilor sub 6 ani este foarte scăzut. Aceste entităţi vor oferi servicii de educație, îngrijire, protecție și nutriție pentru copiii din comunitățile dezavantajate. 

„Potrivit metodologiei, serviciile de educație timpurie complementare vizează dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a personalității copilului, în funcție de ritmul propriu și de nevoile sale, sprijinind formarea autonomă și creativă a acestuia; dezvoltarea capacității de a interacționa cu alți copii, cu adulții și cu mediul; încurajarea explorărilor, exercițiilor, încercărilor și experimentărilor, ca experiențe autonome de învățare; descoperirea de către fiecare copil a propriei identități și a autonomiei și dezvoltarea unei imagini pozitive de sine; sprijinirea copilului în achiziționarea de cunoștințe, capacități, deprinderi și atitudini necesare la intrarea în ciclul școlar următor și pe tot parcursul vieții”, se mai precizează în comunicatul ministerului.

Grupele vor avea, în medie, câte 12 copii, „dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, în conformitate cu prevederile legale generale referitoare la organizarea sistemului de învățământ preuniversitar”. (O. N.)