Noapte senină de toamnă. Cerul și-a înveșmântat trupul de catifea neagră în mantia-i de stele. Luna se joacă de-a v-ați ascunselea cu bumbii aurii, pitindu-se pe după un vârf de munte. Privesc cerul și mă bucur de frumusețea lui, gândindu-mă la minunatul nostru Creator, Căruia psalmistul i-a închinat cuvinte de laudă: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria” (Psalmul 18, 1). Din peștera Sfinților Misail și Daniil, gândul meu de mângâiere se îndreaptă către tine, surioara mea dragă, cu nume de dor.
Părinţii, parteneri decizionali în elaborarea programelor gimnaziale
Asociația Părinți pentru Ora de Religie (APOR), prin Departamentul intern pentru învățământ, înființat încă din anul 2015, s-a implicat activ în îmbunătăţirea programelor școlare, propuse de către Ministerul Educaţiei Naţionale la sfârşitul lunii ianuarie din acest an, perioadă destinată dezbaterii publice pe marginea programelor şcolare pentru învăţământul gimnazial.
În perioada 10-15 februarie 2017, la Bucureşti, s-a organizat o nouă întrunire a echipei de lucru din cadrul acestui departament al APOR, cu scopul de a analiza efectul propunerilor avansate autorităţilor mandatate pentru elaborarea programelor şcolare, respectiv: Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN), Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) şi Patriarhia Română.
Îmbunătăţirile în programele de gimnaziu la Religie pe care şi le-a asumat Departamentul pentru învăţământ din cadrul APOR se referă la introducerea unui set de teme din sfera educaţiei pentru familie şi la stabilirea unor conţinuturi care pot fi livrate elevilor sub forma activităţilor practice şi a strategiilor moderne de tip proiect educaţional. În cadrul dezbaterilor s-a stabilit continuarea seriei de întruniri de lucru. Agenda întrunirilor viitoare are ca priorităţi: stabilirea unor domenii de conținut și a unor conținuturi despre educația pentru familie adresate elevilor de liceu; asigurarea unui cadru adecvat și a unor programe care să faciliteze dezvoltarea profesională și personală eficientă a profesorilor de Religie în sensul creşterii competenţelor didactice de utilizare a metodelor interactive şi pozitiv-creative de lucru cu elevii. Activităţile educative din cadrul APOR vor mai viza: începerea primului training din cadrul Centrului- pilot de formare în domeniul educației pentru familie, înfiinţat la Focșani, de către filiala APOR Vrancea, cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop Ciprian; integrarea unor activități ale APOR în oferta proiectelor corespunzătoare programului „Școala altfel”, realizabile în regim de parteneriat Școală - APOR; popularizarea în rândul părinţilor din ţară a programei de Religie ortodoxă pentru gimnaziu.
Iar în cazul disciplinei Religie părinții, chiar dacă nu sunt specialiști în domeniul teologiei, își cunosc copiii, cunosc provocările societății și tocmai de aceea au putut sta la masa discuțiilor alături de reprezentanții MEN și ISE. Majoritatea părinților doresc ca la această disciplină să se acorde o mai mare atenție valorizării la nivel comportamental a cunoștințelor dobândite în cadrul orei de Religie.
Fulvia Horobeț este membră a Departamentului pentru învăţământ din cadrul APOR