Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Eminescu şi Arghezi la limba şi literatura română
Ieri au debutat simulările examenului de bacalaureat cu proba scrisă la limba şi literatura română, la nivel naţional participând peste 360 de mii de elevi de a XI-a şi clasa a XII-a. Anul trecut, doar 52,8% dintre elevii ultimului an de liceu au obţinut notă de trecere la limba şi literatura română.
Ieri a debutat simularea examenului de bacalaureat, la proba scrisă la limba şi literatura română participând la nivel naţional peste 170 de mii de elevi de clasa a XI-a şi aproximativ 190 de mii de elevi de clasa a XII-a.
La filiera teoretică - profilul uman, filiera vocaţională – pedagogic, elevii de clasa a XII-a au avut de rezolvat la subiectul I mai multe cerinţe de vocabular şi gramatică pornind de la un fragment din Anton Holban - “Jocurile Daniei”. Tot aici, elevii au avut de precizat cu exemple din text şi două trăsături ale genului epic şi de comentat o secvenţă de text. La subiectul al II-lea, tinerii au avut de scris un text de tip argumentativ despre influenţa traducerilor asupra literaturii naţionale. Subiectul al III-lea a fost elaborarea unui eseu în care să fie prezentate tema şi viziunea despre lume într-un text poetic studiat aparţinând lui Tudor Arghezi.
La filiera teoretică, filiera tehnologică şi cea vocaţională (cu excepţia profilului pedagogic), subiectul I a prezentat un fragment din opera lui Mihail Sebastian “Accidentul”, cerinţele de vocabular, gramatică fiind completate de cele de stilistică şi noţiuni de gen literar. La subiectul al II-lea, elevii au avut de argumentat în maximum 300 de cuvinte despre importanţa comunicării dintre părinţi şi copii. Subiectul al III-lea le-a solicitat elevilor de clasa a XII-a elaborarea unui eseu în care să prezinte tema şi viziunea despre lume dintr-un text studiat aparţinând, la alegere, poeţilor Mihai Eminescu şi George Bacovia.
Elevii de clasa a XI-a au avut de prezentat, într-un eseu, despre particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-o nuvelă studiată, textul argumentativ s-a referit la importanţa vizionării ecranizărilor după operele literare, iar la subiectul I, cerinţele au fost elaborate în baza unui text al lui Ioan Slavici.
Anul trecut, 52,8% dintre elevii clasei a XII-a au obţinut note peste 5 la limba şi literatura română, iar la aceeaşi materie doar 44,22% dintre elevii de clasa a XI-a au obţinut notă de trecere. La proba obligatorie a profilului (matematică sau istorie), 42,51% dintre elevii de clasa a XII-a au obţinut cel puţin nota 5, iar 53,92% au luat peste 5 la proba la alegere a profilului. La clasa a XI-a, la matematică sau istorie, doar 36,32% au primit peste 5, potrivit datelor Ministerului Educaţiei prezentate de Agerpres.
Proba obligatorie a profilului va avea loc astăzi, 4 martie, şi doar pentru elevii claselor a XII-a proba la alegere a profilului şi specializării va fi susţinută vineri, 6 martie. Rezultatele vor fi cunoscute pe data de 12 martie şi, potrivit directivelor Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral. “Simulările au un dublu scop: familiarizarea elevilor cu rigorile unei evaluări naţionale şi optimizarea rezultatelor obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale/liceale”, a mai explicat ministerul. (Oana Nistor)