Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Grădiniţe estivale pentru copiii defavorizați

Grădiniţe estivale pentru copiii defavorizați

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 10 Iulie 2019

Printr-un proiect al Organizației Salvați Copiii, un număr de 600 de copii din medii sociale vulnerabile vor frecventa grădinițele estivale deschise în cadrul unor școli gimnaziale din țară. Grădinița este o etapă foarte importantă în formarea celor mici, iar părinții trebuie să știe că „un copil care nu merge la grădiniţă are dificultăţi în integrarea şcolară şi se va simţi dezavantajat faţă de ceilalţi, ceea ce duce la probleme de adaptare şi de relaţionare socială”, spun specialiștii.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, proporţia copiilor cu vârsta între 3 şi 5 ani înscrişi în învăţământul preşcolar a fost de 81,9%, pentru anul şcolar 2017-2018, cu o diferenţă de peste 10 puncte procentuale între mediul rural şi urban, dar îngrijorătoare este discrepanţa dintre rata oficială de înscriere şi procentul copiilor care frecventează efectiv grădinița - doar 59,8% pentru anul 2017, conform datelor EU-SILC.

Această discrepanţă ne arată că o parte semnificativă dintre copiii cu vârsta educaţiei preşcolare (3-5 ani) sunt înscrişi în mod formal la grădiniţă, dar nu o frecventează şi nu dobândesc cunoştinţele şi abilităţile fără de care integrarea în şcoală este foarte dificilă.

„Relaţia cu educatorul pune bazele relaţiilor cu adulţii semnificativi, cu rol formativ din viaţa copilului. Un copil care nu merge la grădiniţă are dificultăţi în integrarea şcolară şi se va simţi dezavantajat faţă de ceilalţi, ceea ce duce la probleme de adaptare şi de relaţionare socială”, spune Oana Diaconescu, educatoare la Centrul Educaţional Reşiţa.

Printre cei mai dezavantajați din acest punct de vedere sunt copiii romi, arată Raportul de țară 2019, publicat de executivul european. În document, Comisia Europeană aminteşte că România a adoptat în 2016 un pachet legis­lativ antisegregare care priveşte deopotrivă incluziunea egală a copiilor romi, precum şi a celor cu dizabilităţi şi a celor proveniţi din medii sociale defavorizate, inclusiv din mediul rural. Aceasta, deoarece copiii romi sunt într-un risc crescut de a fi lăsaţi în afara sistemului educaţional, iar procentul mic al celor care frecventează grădiniţa este îngrijorător: 38%. Mai mult, datele Comisiei Europene arată că rata de părăsire timpurie a şcolii, pentru anul 2017, a fost de 18,1% la nivel naţional, ea ajungând la 77%, raportată la copiii romi.

De aceea, un proiect al Orga­nizației Salvaţi Copiii a deschis luni uşa grădiniţei estivale pentru 600 de copii din medii sociale vulnerabile.

„Suntem în faţa unui cerc vicios, care are multiple faţete. Copiii care provin din medii sociale precare, cu acces limitat la resurse economice, au acces redus şi la şcoală şi activităţi educaţionale, fapt care întreţine discriminarea şi defavorizarea lor. De aceea, este crucial să ajungem direct la aceşti copii şi să creăm programe construite pe nevoile acestora. Atunci când un copil este ignorat şi nu este inclus în grădiniţă, va purta cu el o vulnerabilitate enormă şi orice integrare şcolară ulterioară va fi mai problematică. Grădiniţa este etapa necesară în care copilul capătă primele deprinderi, dar şi abilităţi sociale şi emoţionale esenţiale”, a explicat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii, potrivit unui comunicat al asociației.

Dintre cei 1.000 de copii care au frecventat în 2018 grădiniţele estivale, 90% au avut rezultate bune şi foarte bune. În total, în cei 19 ani de grădiniţe estivale, peste 8.000 de copii au fost incluşi în programele acestora.

În 2019, şcolile care şi-au deschis porţile pentru programul grădiniţelor estivale sunt: Şcoala Gimnazială nr. 127 din Bucureşti, Şcoala Gimnazială Prejmer - Braşov, Şcoala Gimnazială Vistea de Jos - Braşov, Şcoala Gimnazială nr. 7 Reşiţa - Caraş-Severin, Şcoala Gimnazială nr. 31 Constanţa şi Şcoala Gimnazială nr. 1 Mangalia - Constanţa, Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Craiova - Dolj, Şcoala Gimnazială nr. 1 Lupeni şi Centrul de zi Salvaţi Copiii Petrila - Hunedoara, Şcoala Gimnazială Ion Neculce Iaşi, Şcoala Gimnazială Ion Chine­zu - Sântana de Mureş, Şcoala Gimnazială Bahnea şi Şcoala Gimnazială Idiciu - Mureş, Şcoala Gimnazială Gheorghe Ghica - Suceava, Şcoala Gimnazială nr. 1 şi Şcoala Gimnazială nr. 25 Timişoara.

 

Citeşte mai multe despre:   persoane defavorizate  -   romi  -   Salvati Copiii  -   persoane vulnerabile