Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Reguli noi de acreditare a programelor universitare
Universităţile vor trebui să demonstreze că programele de studiu vor genera competenţe şi calificări cerute de piaţa muncii, potrivit noii metodologii de înscriere şi înregistrare a calificărilor.
Noile calificări universitare vor fi condiţionate de necesitatea şi oportunitatea acestora în piaţa muncii, se arată în noua metodologie de înscriere şi înregistrare a calificărilor din învăţământul superior în Registrul Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior (RNCIS). Potrivit Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS), modificările şi actualizările incluse răspund solicitărilor angajatorilor şi cerinţelor europene în domeniu şi au rolul de a reduce decalajul dintre competenţele absolvenţilor de învăţământ superior şi nevoile pieţei muncii.
Noua metodologie presupune o primă etapă de înscriere a unei noi calificări din învăţământul superior în care universităţile trebuie să demonstreze necesitatea şi oportunitatea din punctul de vedere al pieţei muncii a acesteia, alături de competenţele aferente şi ocupaţiile directe din Clasificarea Ocupaţiilor din România (COR) pe care le poate obţine un absolvent. Totodată, competenţele se corelează pentru prima dată cu cele stabilite de reprezentanţii sectoarelor de activitate la nivel european şi naţional. Acreditarea unui program de studiu de către Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) este condiţionată de înscrierea şi validarea calificărilor în RNCIS. Introducerea unor noi calificări în RNCIS este condiţionată de existenţa a minimum o ocupaţie în Clasificarea Ocupaţiilor din România (COR) destinate acelei calificări.
Noile calificări vor fi validate de către instituţia abilitată, respectiv Autoritatea Naţională pentru Calificări, universităţile care nu au înregistrate în RNCIS informaţiile privind calificările de nivel universitar având obligaţia de a depune dosarele, în vederea înscrierii lor gratuite, până la data de 31 decembrie 2015.
Cea de-a doua etapă presupune transmiterea de către fiecare universitate către instituţia abilitată să valideze calificările, respectiv Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC), a suplimentului la diplomă obţinut de absolventul programului de studiu acreditat.
Universităţile acreditate şi autorizate să funcţioneze provizoriu sunt obligate ca la autorizarea/acreditarea sau evaluarea periodică a oricărui program de studii să înscrie/actualizeze datele în RNCIS. Registrul Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior asigură informarea tinerilor în legătură cu universităţile care oferă aceleaşi calificări, calificările aferente unei ocupaţii pe care şi-o doresc şi unde se poate urma aceasta, respectiv oferta universităţilor la care intenţionează să se înscrie. (Oana Nistor)