În vremea aceea a intrat Iisus într-un sat, iar o femeie cu numele Marta L-a primit în casa ei. Şi ea avea o soră ce se numea Maria, care, aşezându-se la picioarele Domnului, asculta cuvintele Lui. Iar Marta se
Basilica.ro: De 15 ani, știri bune
De 15 ani, zi de zi, Agenția de știri Basilica a Patriarhiei Române arată că Biserica este vie, iar relatarea efervescenței sale reprezintă într-adevăr muncă de presă. Într-un peisaj media care trata superficial Biserica, frecvent denigrator la adresa credincioșilor, era nevoie de specialiști care să informeze într-un mod profesionist despre activitățile diverse ale uneia dintre cele mai prezente instituții în societatea românească. Așa a apărut întreg centrul de presă din care face parte Basilica.ro.
Agenția de știri Basilica a fost fondată odată cu Centrul de Presă Basilica, dar și-a început activitatea concretă câteva luni mai târziu, la 16 iunie 2008, devenind partener al veteranului post Radio Trinitas, al experimentatului cotidian „Ziarul Lumina” și al noii televiziuni Trinitas TV.
Aflată la „vârsta adolescenței”, Agenția de știri Basilica a devenit normativă în materie de știri religioase, în fotojurnalism și social-media ortodoxă, în țară, dar și peste hotare. Sub presiunea vizibilității, nouă oameni depun zilnic eforturi în acest sens.
Ce este în spatele știrilor
Echipa Basilica.ro, adesea în spatele unui ecran, se bucură de o colaborare bună cu colegii reporteri din centrul de presă, cu centrele eparhiale, cu asociațiile de tineret, cu diverși jurnaliști, clerici sau credincioși ș.a. În redacție, Baziliții - cum ne spunem în pauzele de cafea - se luptă cu monștri clasici precum cantitate-relevanță sau promptitudine-calitate, dar și cu cei specifici, ca știrea pozitivă de succes sau discurs oficios versus stil jurnalistic.
Catalogați adesea drept entuziaști, urmăm trendurile din jurnalismul mare pe care le adaptăm la recomandările Bisericii. Presa laică și publicul larg rămân barometru de relevanță.
Fiind agenție de știri, nu tot ce transmite Basilica.ro este poziție oficială a Bisericii Ortodoxe Române, însă comunicările oficiale apar negreșit, cu prioritate. Mai departe, fluxul de știri religioase este divers ca viața Bisericii. Știrilor curente li se adaugă constant articole documentare sau de spiritualitate, interviuri, reportaje, editoriale ș.a. Din presa laică sunt preluate adesea informații relevante publicului nostru, precum știri culturale, artă, turism, ecologie sau chiar sport.
Nu doar știri
Agenția de știri Basilica este mai mult decât site-ul Basilica.ro. Ea oferă trenduri în social-media ortodoxă furnizând constant materiale grafice - majoritatea bilingve, în română și engleză. Publicul din social-media beneficiază de conținut exclusiv precum seriile de postări „BasiliCartea”, „Școala de duminică la Basilica”, „Vinerea pentru viață”, „Pe urmele sfinților”.
Basilica.ro este normativă în domeniul fotoreportajului ortodox, având la activ și concursuri sau expoziții de fotografie. De asemenea, agenția oferă gratuit un serviciu de newsletter disponibil celor care doresc să afle știrile Basilica într-o formă condensată, dar și informații dedicate abonaților.
Rolul uitat al presei
Media bisericească păstrează o caracteristică de bun-simț a presei de odinioară, rolul educativ. Într-o societate bombardată cu ideologii amorale și modele discutabile, presa Bisericii rămâne gura de aer de care are nevoie creștinul. Valori precum cumințenia, decența, curăția apar frecvent promovate în articolele Basilica.ro, așa cum este cazul seriei de interviuri cu preotese.
Rolul educativ se realizează apoi în oferirea modelelor de bună practică. Biserica nu promovează pentru laudă acțiuni sociale de milioane de euro, ci pentru a oferi exemplu și motivație celor care doresc să facă binele într-o lume tot mai încercată.
Apoi, ca voce echilibrată și adaptată tendințelor, Agenția de știri Basilica oferă un model de comunicare eparhiilor, parohiilor, clericilor și ONG-urilor creștine. Echipa redacțională a Basilicii a realizat în acest sens seria de articole „Biserica online” cu modele de bune practici pentru parohii.
Basilica.ro are o relație apropiată cu tinerii activi din Biserică. Liderii asociațiilor de tineret ortodox au o voce constantă pe site, iar studenții masterului de comunicare de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București sunt o resursă de personal pentru redacțiile centrului de presă.
Cronologie
Agenția de știri Basilica a luat ființă în data de 27 octombrie 2007 sub conducerea părintelui Nicolae Dascălu, directorul Publicațiilor Lumina, cu obiectivul principal de „reflectare a realității, așa cum este văzută de către însuși corpul eclesial, la toate nivelurile: ierarhie, cler, viață monahală și laicat”.
La 1 martie 2009, părintele Ciprian Florin Apetrei devenea noul director Basilica.ro, coordonând activitatea site-ului ca agregator de știri din toate eparhiile Patriarhiei Române care prelua informațiile direct de la sursă, cu puține intervenții asupra formei sau conținutului. Sub conducerea părintelui Apetrei a avut loc prima schimbare a interfeței grafice a site-ului, în anul 2010, apoi o refacere totală a acestuia, în 2012, urmată de un redesign, în 2014.
De la 1 septembrie 2015 până în prezent, redacția este condusă de Aurelian-Nicolae Iftimiu, consilier patriarhal coordonator. Sub coordonarea sa, Agenția de știri Basilica s-a rafinat ca un veritabil site de știri ortodox, cu vizibilitate internațională.
În 2015, Basilica.ro a intrat în sfera social-media. În anul 2016, agenția a trecut printr-un proces de rebranding: a fost creat logo-ul actual, iar motto-ul inițial „Vestea bună împărtășită tuturor” a fost sintetizat drept „Binele de știut”, slogan care concentrează scopul existenței și funcțiile specifice ale instituției. În același an, site-ul a fost mutat pe platforma Wordpress și s-a lansat aplicația de știri religioase pentru Android.
Activitatea s-a diversificat în mod constant. În 2017, Agenția de știri Basilica și-a deschis serviciul de newsletter. La finalul anului 2017 apare „Retrospectiva lunară Basilica”, în format pdf, regândită din 2019 ca o revistă mai ușor de parcurs pe ecranele telefoanelor. Proiectul „Revista Binele de știut” se află momentan într-un proces de reorganizare.
În 2018, redacția Basilica.ro a publicat volumul „Cuvinte ale credinței, lumini pentru viață” - florilegiu tematic format din 365 de citate ale Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.
Urmând modelul marilor agenții de știri, fotoreporterii Basilica.ro au inițiat în iulie 2018 cunoscuta serie „Săptămâna în imagini”. În 2019 a avut loc prima expoziție foto organizată de Basilica.ro în colaborare cu 14 artiști fotografi, „Chipul satului românesc”, iar în 2020 primul concurs de fotografie al agenției, intitulat „Viața Bisericii în timp de pandemie”.
Basilica.ro a depășit în 2020 numărul de 100.000 de articole publicate și are o medie de peste 20.000 de vizitatori unici pe zi.
Echipa Agenției de știri Basilica este formată în prezent din nouă persoane: director, editor-șef, patru editori, doi fotoreporteri și un administrator social-media.
La 15 ani de activitate neîntreruptă, credem cu tărie că Binele în știri a devenit azi nu doar necesar, ci chiar terapeutic într-o lume virtuală invadată constant de informații alarmante sau rău intenționate.
Alături de noi lucrează la același scop comun toți membrii Centrului de Presă Basilica, colegii de la Trinitas TV, Radio Trinitas, Publicațiile Lumina și Biroul de presă, față de care ne manifestăm recunoștința la ceas aniversar.
Îi salutăm și pe colegii din presa laică, pe toți jurnaliștii, colaboratorii, comunicatorii și influencerii care profesează cu bună credință și în frică de Dumnezeu.