Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Banat Activitate interdisciplinară şi transdisciplinară la Colegiul Naţional „Mosie Nicoară” din Arad

Activitate interdisciplinară şi transdisciplinară la Colegiul Naţional „Mosie Nicoară” din Arad

Galerie foto (5) Galerie foto (5) Banat
Un articol de: Pr. Marius Mircia - 02 Martie 2018

Marţi, 28 februarie 2018, părintele profesor Codin Şimon­ca-Opriţa, de la Seminarul Teologic Ortodox din Arad, a susţinut o activitate interdisciplinară şi transdisciplinară la Colegiul Naţional „Moise Nicoară” din Arad, în cadrul orelor de limba şi literatura română, la două clase a X-a ale doamnei prof. dr. Diana Şimonca-Opriţa, profesor titular al colegiului arădean.

Considerat de Alexandru Paleologu „cheia de boltă a creaţiei sadoveniene”, romanul lui Mihail Sadoveanu Creanga de aur este o creaţie complexă, fiind clasificat fie în cadrul romanului istoric, fie al romanului filosofic, fie al romanului de dragoste ori chiar în domeniul basmului cult. Putând fi abordat în cadrul programei de Limba şi literatura română în cadrul tipologiei romanului mitico- simbolic şi istoric, atât la clase de uman-filologie, cât şi la alte profiluri (de data aceasta, la una din clase, Ştiinţe ale naturii), romanul lui Sadoveanu atinge imaginea vechii Dacii a primului mileniu creştin, cea a Egiptului, acţiunea desfăşurându-se mai cu seamă în lumea bizantină a secolului al VIII-lea, cu a sa prigonire a celor care cinsteau sfintele icoane, precum şi cu Sinodul al VII-lea Ecumenic de la Niceea, din 787, şi evenimentele imediat ulterioare acestuia. Pentru că acţiunea romanului este aşezată pe fundalul unei realităţi istorice reale concrete, însă aproape deloc cunoscută ori studiată la nivelul învăţământului preuniversitar, peste care se ţese intriga ficţională sadoveniană, efortul părintelui prof. Codin Şimonca-Opriţa a încercat să surprindă tocmai această realitate a Imperiului bizantin, de la Sfântul Împărat Constantin cel Mare şi până la căderea Constantinopolului de la 1453, accentuându-se detaliile legate de perioada iconoclastă şi de domnia Irinei, „Împărăteasa Bizanţului”, precum şi de arcul teologic peste timp dat de cele două erezii (arianismul şi iconoclasmul) condamnate la primul, respectiv la ultimul sinod ecumenic, ambele desfăşurate la Niceea. O abordare inedită pentru elevii Colegiului Naţional „Moise Nicoară”, care facilitează înţelegerea problematicii ridicate de romanul lui Sadoveanu, prezenţa părintelui prof. Codin Şimonca- Opriţa a însemnat un moment care, cu siguranţă, va rămâne în memoria elevilor participanţi.