Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Banat Activitate metodică a profesorilor de religie din zona Ineu, Arad

Activitate metodică a profesorilor de religie din zona Ineu, Arad

Galerie foto (5) Galerie foto (5) Banat
Data: 30 Martie 2019

La Liceul Teoretic Pâncota, județul Arad, s-a desfășurat miercuri, 27 martie, o activitate metodică a profesorilor de religie din zona Ineu. Acestora li s-a alăturat și inspectorul școlar pentru disciplina religie, arhid. prof. Sirca Florin, precum și profesori de alte confesiuni, care predau disciplina religie în această școală. Activitatea a avut ca temă pictura iconografică pe sticlă, din zona Transilvaniei.

Activitatea metodică a profesorilor de religie din zona Ineu a avut ca temă pictura iconografică pe sticlă, din zona Transilvaniei și a fost propusă și desfășurată de prof. dr. Adina Todea, profesor de religie ortodoxă la Liceul Teoretic Pîncota.

În acest liceu funcționează de cinci ani un cerc de pictură pe sticlă, care se desfășoară în cadrul proiectului de parteneriat între Liceul Teoretic Pâncota și Parohia Ortodoxă Pâncota.

Scopul principal al organizatorilor este ca elevii să înţeleagă semnificațiile, importanța istorică și culturală a picturii iconografice pe sticlă, așa cum este regăsită în tradiția satului românesc transilvănean. Prin exercițiul practic, elevii au posibilitatea să recunoască simbolurile religioase și populare din pictura pe sticlă tradițională, să își însușească corect tehnica picturii pe sticlă și să aplice cunoştinţele dobândite în pictarea unor icoane cu tematică dată. De asemenea, organizatorii activității urmăresc ca elevii participanți să-şi formeze deprinderea de a fi mărturisitori ai credinței ortodoxe, promovând tradiţia picturii pe sticlă, în forma tradițională românească, conform prof. dr. Adina Todea, Liceul Teoretic Pâncota.

Activitatea demonstrativă s-a desfăşurat sub forma unui atelier de lucru, la care au participat 30 de copii din clasele I-VIII ai Liceului Teoretic Pâncota. Prin sponsorizări din partea parohiei au fost asigurate materialele necesare activității. După un moment de rugăciune și cântece religioase a urmat o prezentare a unui material Power Point, cu istoricul acestui meșteșug în satele transilvănene, pe tema semnificațiilor spirituale ale iconografiei pe sticlă, în spirit popular românesc. Prof. dr. Adina Todea a prezentat, apoi, etapele pictării pe sticlă a icoanelor.
Elevii au aflat că pictura pe sticlă a fost dezvoltată ca o meserie populară în Transilvania, dar și în Moldova. Procesul a fost folosit pentru prima dată în Tirol și în Boemia în secolul al XVIII-lea, datorită existenței în Europa a marilor producători de sticlă. Tehnica a fost practicată aproape exclusiv în Transilvania și ar trebui să fie pusă în legătură cu unele influențe din Europa Centrală, în special din Bavaria-Boemia, din secolele XVII și XVIII. Cele mai cunoscute ateliere de lucru ale icoanelor de sticlă sunt cele din Nicula, zona Alba, Sibiu, Țara Făgărașului, în jurul Mănăstirii Sâmbăta de Sus. Modelele datează de acum 200-300 de ani. Un muzeu unic al icoanei de sticlă din lume, se află la Sibiel, la aproximativ 20 kilometri de Sibiu, conform celor precizate de prof. dr. Adina Todea.

„Tehnica picturii pe sticlă constă în aplicarea straturilor pe spatele picturii. Sticla este suportul și protecția pentru pictură. Prima fază este fixarea liniilor modelului. Nu se plasează semnătură pe icoanele de sticlă datorită faptului că acestea nu sunt originale. Este necesar ca sticla să fie curățată, culorile sunt folosite aproape neamestecate, poate doar mai întunecate sau mai deschise. Se desenează pe partea din spate a sticlei, prin tehnica inversării, pentru ca după întoarcerea icoanei să avem în față formatul normal. Pictura este făcută cu culori vii, în stil popular, dar este luată în considerare și pictura bizantină și tema pe care o tratăm. Teme principale sunt Iisus și vița de vie și Maica Domnului, aflată în trei situații: în brațe cu Fiul Sfânt, îndurerată lângă Iisus pe cruce sau la nașterea lui Iisus. Reprezentări mai complexe sunt teme precum: Sfânta Maria cu apostolii, Sfânta Maria cu profeții sau icoane cu scene miniaturale, precum Sfântul Nicolae înconjurat de 12 scene din viața sa. Cea mai reprezentativă icoană pe sticlă este Iisus și vița de vie, o icoană a Împărtășaniei, în care din coasta străpunsă a Mântuitorului crește vița de vie, stoarsă apoi de mâinile Lui în Sfântul Potir”, a spus  prof. dr. Adina Todea, Liceul Teoretic Pâncota.

La finalul activității practice a elevilor, cei prezenți au făcut aprecieri asupra activității și au discutat despre importanța colaborării între Biserică și Școală.

Parohul Flavius Ardelean a vorbit despre ”necesitatea valorificării patrimoniului cultural local, studierea și identificarea notei locale, populare, din zona Aradului, în ce privește tradiția iconografică ortodoxă. Sunt de remarcat reprezentările iconografice de genul celei în care Adam apare, la o biserică locală, îmbrăcat în hainele specifice arădeanului din secolul VII-VIII. O astfel de tradiție locală ar merita să fie cercetată în unele din studiile teologice de licență sau master, ori în lucrări metodico-științifice pentru obținerea gradului didactic I”, conform Arhiepiscopiei Aradului.