„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
Canonul Sfântului Andrei Criteanul la Catedrala din Timișoara
În prima zi din Postul Sfintelor Paști, Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi de la Catedrala Mitropolitană din Timişoara, a săvârșit slujba Pavecerniţei Mari, unită cu prima parte a Canonului de pocăinţă al Sfântului Andrei Criteanul. Și anul acesta, la slujbă au participat numeroși credincioși timișoreni.
La finalul Pavecerniței, Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Ioan le-a adresat celor prezenţi un cuvânt de învăţătură referitor la specificul acestei creații imnologice. În acest sens, Înaltpreasfinția Sa a arătat că scopul acestui imn de pocăinţă, scris de Sfântul Andrei Criteanul († circa 740 d.Hr.), este să ne atragă atenția asupra rolului și importanței pocăinței pentru curățirea sufletului și dobândirea Împărăției lui Dumnezeu. De asemenea, Mitropolitul Banatului a subliniat faptul că, prin evocarea numeroaselor personalități din Vechiul și Noul Testament, Canonul ne conturează ideea că starea omului căzut în păcat nu este fără ieșire, omul având întotdeauna posibilitatea de a transcende determinismul naturii umane căzute și de a reintra în comuniunea deplină cu Dumnezeu. Canonul cel Mare este citit fragmentar în primele patru zile din Postul Sfintelor Paşti şi integral în miercurea săptămânii a V-a a postului. Acest mirabil poem cuprinde un număr mare de stihiri (250 de tropare și 11 irmoase), care prezintă diverse teme biblice (Adam și Eva, Noe și Potopul, Hristos și Biserica), cu învăţături teologice profunde, învățături care oferă „cheia” înțelegerii sinuoasei călătorii pe care o are de parcurs fiecare om până ajunge la „starea bărbatului desăvârșit, la măsura vârstei deplinătății lui Hristos” (Efeseni 4, 13).
Numele Sfântului Andrei Criteanul este bine cunoscut în literatura bisericească şi ocupă un loc de vază în istoria literaturii grecești din perioada bizantină. De asemenea, numele lui este cunoscut în imnografie, întrucât, în calitate de melod, Sfântul Andrei a compus mai multe imnuri liturgice, tropare, irmoase și stihiri. Tot de acest nume este legat și genul liturgic numit „Canon”, compus din nouă cântări, el fiind unul dintre primii alcătuitori de canoane.