„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Epifania sau înveșmântarea credincioșilor în Hristos
Boboteaza sau Epifania este prăznuirea de către Sfânta Biserică, pe data de 6 ianuarie a fiecărui an, a Botezului Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos în apa Iordanului, de către Sfântul Ioan Botezătorul. Toți creștinii își aduc aminte și retrăiesc liturgic momentul acesta de grație, în care Cuvântul lui Dumnezeu întrupat se descoperă întregii lumi și, odată cu El, noi toți devenim martori ai arătării din slavă a Sfintei Treimi.
Boboteaza sau Botezul Domnului este una dintre cele mai populare sărbători ale Ortodoxiei. În aceste zile, toți creștinii devin martori la taina îndumnezeirii omului, pentru că văd cum Mântuitorul Hristos se afundă în apa Iordanului, sfințind astfel întreaga creațiune, iar apoi se ridică de acolo și se înalță spre Înviere, chemându-ne pe fiecare dintre noi să-L însoțim pe acest drum. Acum preoții Bisericii binecuvântează casele credincioșilor pentru a întări credința că Fiul lui Dumnezeu este Cel „din Treime”, Care a luat trup pentru salvarea omului de păcat, de diavol și de moarte. „Din acest motiv, cu ocazia acestui mare praznic am primit rânduiala de a săvârși, pe lângă slujbele obișnuite cu ocazia marilor praznice, și slujba de Sfințire a apei celei mari, adică Agheasmă Mare, slujbă prin care noi ne facem părtași la lucrarea sfințitoare a lui Dumnezeu. Pentru aceasta, după săvârșirea acestei sfinte slujbe, este obiceiul ca preoții să meargă pe la casele oamenilor și, până la data de 14 ianuarie, să ducă apă sfințită și, prin stropire, să primenească pe oameni și gospodăriile lor, în așa fel încât fiecare să-și aducă aminte de propriul botez și de faptul că, prin botez, cu toții suntem consacrați spre a trăi, a lucra, a muri și a învia împreună cu Domnul. De aceea ziua de Ajun a Bobotezei este o zi de ajunare sau de postire după puterea fiecăruia, pentru ca tot omul să se poată pregăti cum se cuvine pentru această aducere aminte”, a precizat pr. conf. univ. dr. Constantin Jinga, profesor la Facultatea de Teologie din Timișoara.
Hristos Domnul S-a botezat pentru a se face model pentru noi, oamenii. Viața duhovnicească începe prin Taina Botezului, precum și lucrarea de mântuire a lumii a început la Botezul lui Hristos, după care au urmat și Pătimirile, Răstignirea, Învierea și Înălțarea.
„Praznicul Bobotezei este un prilej minunat, rânduit de către însuși Dumnezeu, ca noi să auzim din nou și să ne asumăm chemarea aceasta spre a fi creștini. Căci a fi creștin nu este doar a purta un nume sau a-ți exprima în felul acesta apartenența la o grupare religioasă. A fi creștin înseamnă a purta numele lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Iar noi, ca purtători ai acestui nume, suntem chemați, iară și iară, să ne ridicăm la înălțimea Celui care ni l-a încredințat”, a mai specificat părintele profesor Constantin Jinga.
Domnul Hristos S-a botezat pentru a ține Legea și pentru ca harul Său să se pogoare în apă, în creație și în om. Astfel, El a dat posibilitatea fiecărui om de a dobândi harul înfierii, care este Teofania propriei noastre vieți.
În unele părți ale Banatului, în ziua de Bobotează, s-a încetățenit practica aruncării Sfintei Cruci în râu, simbolizând intrarea Domnului în Iordan, dar și sfințirea apelor. Conform credinței populare, cel care va scoate Crucea din apă va fi ferit de boli pe tot parcursul anului. De asemenea, în unele sate din Banat, după mersul cu icoana în Ajunul Crăciunului, după uratul de Anul Nou, în Ajun de Bobotează sau chiar în ziua Bobotezei, există obiceiul colindatului cu Kiraleisa. Grupuri de băieți înconjoară casele și anexele, sunând din clopoței, tălăngi sau fiare vechi și rostind anumite versuri, cu scopul de a proteja gospodăriile.
Slujirile ierarhilor din Mitropolia Banatului de praznicul Bobotezei
Astăzi, de sărbătoarea Botezului Domnului, 6 ianuarie 2017, credincioșii bănățeni sunt așteptați în bisericile și mănăstirile din cuprinsul Mitropoliei Banatului, pentru a participa la Sfânta Liturghie și la slujba Sfințirii apei. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, săvârșește Sfânta Liturghie la Catedrala Mitropolitană „Sfinții Trei Ierarhi” din Timișoara, Înaltpreasfințitul Părinte Timotei, Arhiepiscopul Aradului, liturghisește la Catedrala Arhiepiscopală „Sfânta Treime” din Arad, iar Preasfințitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeșului, săvârșește Dumnezeiasca Liturghie la Catedrala Episcopală „Învierea Domnului” și „Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul” din Caransebeș. La această sărbătoare, în toate bisericile și mănăstirile ortodoxe din țară se va oficia slujba Aghesmei Mari.