„După plecarea magilor, iată îngerul Domnului se arătă în vis lui Iosif, zicând: Scoală-te, ia Pruncul şi pe Mama Sa, fugi în Egipt şi stai acolo până ce-ţi voi spune, fiindcă Irod va căuta Pruncul ca
„Întâmpinarea Domnului” în bisericile bănăţene
La praznicul Întâmpinării Domnului, Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului, a participat la Sfânta Liturghie, oficiată în biserica Parohiei Sânandrei, Protopopiatul Timișoara I, Preasfințitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeșului, a efectuat vizite pastorale în eparhie, iar Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Aradului, a liturghisit la Mănăstirea Hodoș-Bodrog.
În cadrul Sfintei Liturghii oficiate de praznicul Întâmpinării Domnului, Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, a explicat conotațiile duhovnicești desprinse din Evanghelia sărbătorii.
„Au trecut 40 de zile de la nașterea Mântuitorului Iisus Hristos sau de când Fiul lui Dumnezeu, în chip văzut, a venit pe pământ. Acum, la 40 de zile de la naștere, Maica Domnului și Dreptul Iosif îl duc pe Pruncul Iisus la Templul din Ierusalim. Sărbătoarea aceasta are două conotații duhovnicești. Una este aceea că, până la 40 de zile, femeia care năștea era în necurățenie și trebuia să vină la templu pentru curăția ei. Tot atunci, cel întâi născut de parte bărbătească trebuia adus la templu și închinat Domnului. Obiceiul acesta venea din Vechiul Testament, de când poporul evreu era în robia egipteană. Atunci când egiptenii nu au înțeles voia lui Dumnezeu cu privire la poporul israelit, într-o noapte, un înger al Domnului a trecut prin toate casele egiptenilor, ucigând pe toți întâii născuți. Atunci s-a cutremurat Egiptul, iar sfetnicii lui faraon i-au spus să îi lase pe evrei să se întoarcă în țara lor. De atunci Dumnezeu i-a cerut poporului israelit ca tot cel întâi născut al său să fie dăruit lui Dumnezeu. Practic, Pruncul Iisus ar fi trebuit să rămână în slujirea de la templu, însă, pentru a i-l da mamei înapoi, trebuia, în mod simbolic, să fie adusă o jertfă de răscumpărare, o pereche de porumbei/turturele sau un miel. În felul acesta, preotul de la templu i l-a dat înapoi Maicii Domnului, iar ea ni L-a dat nouă spre mântuire, dar noi i-am pregătit cruce și piroane”, a menționat Mitropolitul Banatului.
Praznicul Întâmpinării Domnului la Mănăstirea Hodoș-Bodrog
În ziua sărbătorii Întâmpinării Domnului, obştea sfintei Mănăstiri Hodoş-Bodrog a avut deosebita bucurie de a-l avea în mijlocul ei pe Preasfinţitul Părinte Emilian Crișanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Aradului. Ierarhul a fost întâmpinat de obştea sfintei mănăstiri în frunte cu protosinghelul Grigorie Timiş, stareţul aşezământului monahal, precum şi de numeroşi credincioşi care frecventează mănăstirea.
Preasfinţia Sa a săvârşit în biserica nouă cu hramul „Pogorârea Sfântului Duh” Sfânta Liturghie arhierească, înconjurat de un numeros sobor de preoţi şi diaconi. Din sobor au făcut parte: arhimandritul Teofan Mada, vicar administrativ și exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Aradului, protosinghelul Grigorie Timiș, starețul mănăstirii, arhimandritul Nestor Iovan, protosinghelul Iustin Popovici, consilier cultural la Centrul eparhial, protosinghelul Clement Iordache, protosinghelul Chiril Mihalyi, ieromonahul Veniamin Stan, preotul pensionar Ioan Gaga, arhidiaconul Mircea Proteasa, arhidiaconul Gheorghe Lehaci și ierodiaconul Varlaam Frâncu.
În cuvântul de învăţătură, cu referire la citirile scripturistice ale sărbătorii: Evrei 2, Luca 2, Preasfințitul Emilian a vorbit celor prezenți despre faptul că la împlinirea celor patruzeci de zile după Naștere, Pruncul Hristos a fost luat de Fecioara Maria și Dreptul Iosif și a fost dus la Templul din Ierusalim, aducând odată cu el și darurile cele după obicei. Aici, Pruncul a fost întâmpinat de Dreptul Simeon, care, după ce L-a luat în brațe, a formulat acea prorocie rostită până astăzi în slujbele Bisericii noastre: „Acum slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace; că au văzut ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor…” (Lc. 2, 29-31), și cele pe care Evanghelia le mărturisește în continuare. De asemenea, ierarhul a explicat că această întâmpinare nu se reduce doar la persoana Dreptului Simeon, ci prin el L-a întâmpinat lumea întreagă și fiecare dintre noi. Dacă Hristos ca Prunc a fost adus la templu spre a fi întâmpinat, acum, ca Mântuitor, prezent în sfintele biserici, ne cheamă să venim și noi în întâmpinarea Sa, așa cum am făcut și noi astăzi și o facem de fiecare dată când participăm la sfintele slujbe ale Bisericii, a subliniat Preasfinția Sa.
Răspunsurile la strană au fost date de un grup de studenți de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Ilarion V. Felea” din Arad, condus de protos. dr. Nicolae Tang, lector universitar la școala amintită și viețuitor la Mănăstirea Hodoș-Bodrog.
La finalul slujbei, părintele arhimandrit Teofan Mada a mulţumit ierarhului pentru prezenţa în mijlocul obştii, dar şi pentru bucuria oferită numeroşilor pelerini prezenţi prin slujirea Sfintei Liturghii, adresând Preasfinţiei Sale urări de viaţă îndelungată, sănătate şi realizări bogate în slujirea arhierească pe toate planurile de activitate.
La agapa oferită în trapeza mănăstirii au luat parte și copii de la DGASPC Arad, însoțiți de domnul Sorin Roșca.