„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Comunicat de presă în legătură cu reacţii ale unor credincioşi din Mitropolia Moldovei şi Bucovinei faţă de Sinodul din Creta
Răspunzând acestor memorii şi dorind a prezenta lămuririle necesare în legătură cu participarea Înaltpreasfinţitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, la acest eveniment bisericesc, Biroul de presă al Arhiepiscopiei Iaşilor aduce la cunoştinţa celor interesaţi următoarele:
1. În cadrul Sinodului din Creta au fost aprobate o serie de documente publicate şi în limba română pe site-ul basilica.ro (la http://basilica.ro/documentele-oficiale-ale-sfantului-si-marelui-sinod-in-limba-romana/). Pe marginea acestor texte există o serie de reacţii sau analize, atât ale clerului, cât şi ale poporului dreptmăritor. Acest lucru este firesc şi este semn al unei Bisericii vii. Dialogul, dezbaterea, chiar luările de poziţie critice, dacă sunt purtate onest, în duh de pace şi de unitate, pot ajuta la limpezirea unor aspecte problematice. Înaltpreasfinţitul Mitropolit Teofan este preocupat de aceste aspecte şi receptiv la gândurile exprimate, mai ales de către fiii eparhiei pe care o slujeşte. De altfel, această preocupare este o constantă în lucrarea Înaltpreasfinţiei Sale, manifestată atât înaintea, în timpul, cât şi după întrunirea sinodală din Creta. Astfel, în timpul întâlnirii din Creta, Părintele Mitropolit Teofan a avut mai multe intervenţii făcute în „cuget bisericesc ortodox, bazat pe învăţătura Bisericii“, potrivit mărturiei Mitropolitului Ierotheos Vlachos, participant la Sinodul din Creta.
Cele mai multe reacţii au loc în legătură cu documentul intitulat „Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine“. În acest document se afirmă că:
a) Biserica Ortodoxă este „Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească“ (art. 1);
b) „ (...) bisericile şi confesiunile non-ortodoxe s-au abătut de la adevărata credinţă a Bisericii celei Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească“ (art. 21);
c) Există o „criză profundă prin care trece mişcarea ecumenică“ (art. 7);
d) „Biserica Ortodoxă, (...) participând la organismul CMB, nu acceptă nicidecum ideea egalităţii confesiunilor şi în niciun caz nu poate concepe unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional“ (art. 18);
e) „Din includerea în Consiliu, nu rezultă că fiecare Biserică este obligată să vadă celelalte biserici ca biserici în adevăratul şi deplinul sens al cuvântului“ (art. 19).
Cu toate aceste precizări şi altele asemănătoare, documentul „Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine“ este cel mai dezbătut şi criticat text dintre toate cele care au fost adoptate în Creta. Trebuie, de asemenea, menţionat faptul că nu toţi participanţii la Sinodul din Creta şi-au însuşit textul respectiv. Aflându-se în dezbaterea Bisericii şi ţinând cont de faptul că patru dintre cele 14 Biserici Autocefale nu au fost reprezentate la acest sinod, putem considera acest document în stare de analiză, nedefinitivat. Lipsa unui consens panortodox plasează documentul într-un proces de revizuire totală sau parţială, fiind necesare discuţii, amendamente sau completări în cadrul unei viitoare întruniri a Sfântului şi Marelui Sinod.
2. Regretăm că, în contextul acestor dezbateri fireşti din Biserică, există şi luări de poziţie extreme, precum unele care se regăsesc în memoriul intitulat „Scrisoarea deschisă către arhiereii care au semnat în Creta“. Acest memoriu a fost înaintat Centrului Eparhial din Iaşi în ziua de 11 august 2016 şi a fost publicat pe unele pagini de internet. Pentru a nu exista dubii cu privire la convingerile şi mărturia de credinţă ale Părintelui Mitropolit Teofan, Înaltpreasfinţia Sa reafirmă în faţa preoţilor din parohii, a vieţuitorilor sfintelor mănăstiri şi a creştinilor mireni din Arhiepiscopia Iaşilor următoarele:
„a. Hristos şi Biserica Sa Ortodoxă constituie tezaurul cel mai sfânt şi scump, care nu poate fi negociat sau diminuat în nicio formă şi prin niciun compromis;
b. Comunităţile şi confesiunile creştine eterodoxe s-au îndepărtat în elemente doctrinare fundamentale de la credinţa cea adevărată, aşa cum a fost şi este aceasta cunoscută, trăită şi mărturisită de Biserica Ortodoxă;
c. «Acceptarea denumirii istorice a altor biserici şi confesiuni eterodoxe», aşa cum menţionează documentul Sinodului din Creta, nu înseamnă şi acceptarea erorilor doctrinare sau eclesiologice ale acestora. Învăţăturile şi practicile greşite ale eterodocşilor (ex.: o singură fire în Hristos, Filioque, primatul papal, hirotonia femeilor şi altele) sunt erezii şi le consider ca atare;
d. Relaţiile ortodocşilor cu eterodocşii pot avea loc numai pe baza convingerii că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească, iar comunităţile şi confesiunile eterodoxe s-au îndepărtat de la Adevăr şi au îmbrăţişat învăţături şi practici greşite;
e. În relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine trebuie exclus orice compromis doctrinar. Concepţii precum: teoria ramurilor, teoria pierderii unităţii Bisericii, rugăciunea în comun cu eterodocşii sau alte idei şi practici necanonice nu pot fi acceptate în viaţa Bisericii Ortodoxe;
f. Este necesar să se analizeze de către Biserica Ortodoxă dacă mai este oportună menţinerea calităţii de membru în Consiliul Mondial al Bisericilor. O reflecţie şi o dezbatere, urmate de o decizie asupra acestui subiect sunt necesare şi aşteptate de către mulţi credincioşi ortodocşi.“
3. Este important să menţionăm că unele persoane ce se regăsesc pe lista de semnături a memoriului „Scrisoarea deschisă către arhiereii care au semnat în Creta“ au precizat, după ce textul a fost publicat pe internet, că nu au avut ştiinţă că în document se propune întreruperea pomenirii ierarhului la sfintele slujbe. Prezentăm în anexă, punctul de vedere al ieroschimonahului Simeon Zaharia de la Mănăstirea Sihăstria, aşezat de iniţiatorii demersului ca prim semnatar. Această poziţie este asumată şi de către alţi semnatari, precum ieromonahul Sava Popa de la aceeaşi mănăstire şi preotul Postelnicu Constantin Ciprian din Războieni (Neamţ). Precizările acestor părinţi arată maniera nepotrivită prin care cel puţin o parte dintre semnăturile alăturate memoriului menţionat au fost colectate.
4. Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Teofan îndeamnă poporul dreptmăritor din Arhiepiscopia Iaşilor la rugăciune pentru ca Hristos-Domnul să lumineze şi să înţelepţească pe toţi cei implicaţi în această dezbatere. Este necesar a aborda cu discernământ provocările împreună-vieţuirii în Biserică, în vederea păstrării unităţii întru Adevăr şi a comuniunii de iubire între mădularele acesteia.
Biroul de presă al Arhiepiscopiei Iaşilor