„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Primirea Sfintei Împărtăşanii, prin „post, spovedanie şi fapte bune“
Credincioşii din Botoşani au participat marţi, 13 februarie 2018, la o nouă conferinţă din cadrul Serilor catehetice „Cleopa Ilie". Tema întâlnirii a fost dedicată Sfintei Împărtăşanii.
În cadrul Serilor catehetice „Cleopa Ilie", în sala de festivităţi a Protopopiatului Botoşani, a avut loc marţi, pe 13 februarie 2018, conferinţa cu tema „Taina Sfintei Împărtăşanii". Aceasta a fost susţinută de către preotul Liviu Florariu de la Parohia „Sfânta Ecaterina" din Botoşani, de părintele Daniel Constantin Ţăranu de la Parohia Cristeşti I şi de părintele Emanoil Vasile Creţu de la Parohia „Binecredinciosul Voievod Ştefan cel Mare şi Sfânt" Cătămărăşti Deal. Un rezumat al întâlnirii ne-a oferit părintele Petru Fercal, misionar protopopesc al Protopopiatului Botoşani: „Sfânta Euharistie este taina prin care, sub forma pâinii şi a vinului, creştinul se împărtăşeşte cu însuşi Trupul şi Sângele Domnului, prezente în mod real prin prefacerea elementelor (pâinea şi vinul) la jertfa euharistică de la Sfânta Liturghie. Taina Sfintei Euharistii a fost instituită de Mântuitorul la Cina cea de Taină, atunci când, luând pâinea în mâinile Sale, a mulţumit şi a binecuvântat, a frânt şi a dat Sfinţilor Săi Apostoli zicând: «Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu..., apoi, luând paharul şi mulţumind, a zis: beţi dintru acesta toţi, că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor» (Matei 26, 26-28). Apoi, Mântuitorul a poruncit Apostolilor: «Aceasta să o faceţi spre pomenirea Mea» (Luca 22, 19).
Prefigurări ale Sfintei Împărtăşanii în Vechiul Testament
Cel ce doreşte să se împărtăşească cu Sfintele Taine trebuie să se pregătească prin post, spovedanie şi fapte bune, după cum îndeamnă Sfântul Apostol Pavel: «Să se cerceteze însă omul pe sine şi aşa să mănânce din pâine şi să bea din pahar. Căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, osândă îşi mănâncă şi bea, nesocotind Trupul Domnului. De aceea, mulţi dintre voi sunt neputincioşi şi bolnavi şi mulţi au murit» (I Cor. 11, 28-30). Necesitatea primirii Sfintei Împărtăşanii o vedem din cuvintele Mântuitorului: «Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu are viaţă veşnică, şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi» (Ioan 6, 54). În Vechiul Testament întâlnim următoarele prefigurări ale Sfintei Împărtăşanii: «Gustaţi şi vedeţi că bun este Domnul...» (Psalm 33; 8) face referire în mod clar la Trupul şi Sângele Domnului ca mâncare duhovnicească de folos sufletelor noastre. Creştinii ortodocşi se pot împărtăşi ori de câte ori doresc, cu condiţia să postească, să se spovedească şi să primească dezlegare de la duhovnic, să facă rânduitul canon, să participe la Sfânta Liturghie şi să primească Sfintele Taine la momentul potrivit. Numai cei bolnavi se pot împărtăşi în afara Sfintei Liturghii, după o rânduială specială. Copiii până la 7 ani se pot împărtăşi fără spovedanie, iar după această vârstă trebuie să se spovedească. Biserica noastră a împărtăşit întotdeauna copiii îndată după Botez. Faţă de această practică străveche a Bisericii, romano-catolicii nu-i împărtăşesc pe copii până după confirmare, doar că aceasta s-a introdus în Biserica apuseană abia din veacul al XII-lea. Învăţătura protestantă, ca şi cea a unor denominaţiuni creştine cu privire la Euharistie e cu totul deosebită de cea a Bisericii noastre şi a celei romano-catolice. Ei refuză Euharistiei atât caracterul de taină, cât şi cel de jerftă, reducând-o la un simplu ospăţ comemorativ: cina, masa sau ospăţul Domnului". Creştinii care au adresat întrebări au primit lămuriri şi le-au fost prezentate mai multe slide-uri privind Sfânta Împărtăşanie. La final, Corul „Voievodul" de la Parohia Cătămărăşti Deal, dirijat de preotul Emanoil Vasile Creţu, a susţinut un concert de cântări religioase.