„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
„Să-I mulţumim lui Dumnezeu că ne-a învrednicit să ne naştem în Biserica Ortodoxă!”
Conform tradiţiei, în prima duminică din Postul Sfintelor Paşti, numită şi Duminica Ortodoxiei, Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, a săvârşit Liturghia Sfântului Ierarh Vasile cel Mare la Catedrala Mitropolitană din Iaşi. În cadrul slujbei a avut loc şi o hirotonie întru preot, iar părintele arhimandrit Dosoftei Şcheul, mare eclesiarh al Catedralei Mitropolitane din Iaşi, a citit Pastorala Sfântului Sinod dedicată acestei duminici speciale.
În fiecare an, Biserica Ortodoxă prăznuieşte în duminica întâi din Postul Mare triumful Ortodoxiei, al dreptei credinţe împotriva ereziilor, fiind amintite evenimentele din 11 martie 843 de la Constantinopol, când a fost restabilit cultul sfintelor icoane şi întărite hotărârile celor şapte sinoade ecumenice.
În această zi atât de importantă, credincioşii din Iaşi şi din împrejurimi au umplut Catedrala Mitropolitană la Sfânta Liturghie, oficiată de IPS Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. Răspunsurile liturgice au fost date de Corul „Sanctus” al Catedralei Mitropolitane, dirijat de Costel Mirel Nechita.
„Cuvântul e detronat de imagine”
După citirea Sfintei Evanghelii, părintele arhimandrit Dosoftei Şcheul, mare eclesiarh al Catedralei Mitropolitane din Iaşi, a dat citire Pastoralei Sfântului Sinod la Duminica Ortodoxiei, adresată clerului şi credincioşilor, din care redăm o mică parte: „Putem constata foarte uşor că trăim în era videocraţiei, când «cuvântul e detronat de imagine». Cu cât suntem astăzi invadaţi de mai multe imagini trecătoare, fugitive, cu atât sărăceşte conţinutul comunicării, al comuniunii dintre oameni. Totul devine imagine a materialului limitat şi efemer, adică ne «informăm văzând», fără să mai realizăm că «imaginile pot înşela mai mult decât cuvintele» şi că «pentru omul văzător (şi numai atât) nevăzutul nu există». De aceea, o imagine proprie, o fotografie a sinelui devine pentru mine un idol: o postez pe toate reţelele de socializare, aştept cu nerăbdare să fie cât mai distribuită şi mai apreciată, ceea ce coincide cu faptul de a mă afirma între ceilalţi. Postez cât mai multe fotografii, deci exist. Important este să fiu văzut de către alţii, nu să fiu privit în mod personal de ochii celorlalţi. De aici începe să se nască idolatria: îmi place să fiu adulat, apreciat în funcţie de imaginile pe care vreau eu să le selectez şi să le livrez în spaţiul public şi care s-ar putea să nu exprime de fapt cine sunt eu cu adevărat dincolo de imaginea exterioară. Într-un asemenea context, Duminica Ortodoxiei, a comuniunii icoanelor sfinte, este mai mult decât actuală, deoarece icoana sfântă trimite spre o persoană sfântă veşnic vie. Doar prin prisma icoanei sfinte, imaginea sau civilizaţia vizualului se poate elibera de autosuficienţă, narcisism şi materialism opac. Deoarece adevăratul rost al icoanei nu este ca să o vedem, transformând-o într-un obiect de contemplaţie estetică, ci să ne ajute ca să trăim în prezenţa lui Dumnezeu şi a sfinţilor, noi dorim să fim văzuţi, ascultaţi şi iubiţi de Dumnezeu cel veşnic şi de toţi sfinţii lui Dumnezeu, nu doar de oameni trecători şi schimbători”. În continuare, urmând îndemnul Sfântului Sinod, s-a organizat colecta de bani pentru Fondul Central Misionar.
În cadrul slujbei arhiereşti a avut loc şi o hirotonie întru preot, cea a diaconului Lucian Roşu, pe seama Parohiei „Naşterea Maicii Domnului”- Dârloaia, comuna Bârgăuani, judeţul Neamţ.
„Nu poate exista creştin adevărat decât înăuntrul Bisericii sale”
Numeroşi credincioşi s-au împărtăşit cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Iisus Hristos, după care, la finalul slujbei, au ascultat cuvântul de învăţătură al Mitropolitului Moldovei şi Bucovinei, care a vorbit despre semnificaţiile Ortodoxiei: „Ortodoxia este dreapta slăvire adusă lui Dumnezeu; Ortodoxia este credinţa cea dreaptă, Ortodoxia este cugetarea cea adevărată despre relaţia pe care omul o are cu Dumnezeu, cu semenii săi şi cu toată creaţia lui Dumnezeu. Ortodoxia înseamnă viziunea cea adevărată şi dreaptă în ceea ce priveşte familia, în ceea ce priveşte ţara, în ceea ce priveşte lumea.
Ortodoxia este creştinismul autentic pentru că se fundamentează pe o conştiinţă dogmatică, adică are la bază dogmele cele adevărate ale dreptei credinţe. Ortodoxia este creştinismul cel adevărat pentru că are conştiinţă ascetică, pentru că insistă asupra acestei lucrări de post, de rugăciune, de lacrimi, de metanii, de jertfa de sine, fără de care nu poate fi concepută credinţa noastră. În al treilea rând, Ortodoxia este creştinismul autentic pentru că se bazează pe conştiinţă bisericească; nu poate exista creştin adevărat decât înăuntrul Bisericii sale. Ortodoxia este, aşadar, credinţa cea adevărată, este icoana cea binecuvântată a Maicii Domnului care cuprinde în inima ei toată suferinţa şi bucuria, toată pacea şi încercarea noastră şi a lumii. Să-I mulţumim lui Dumnezeu că ne-a învrednicit să ne naştem în Biserica Ortodoxă!”.
Înainte de a se îndrepta spre casele lor, credincioşii au fost binecuvântaţi de ierarh şi de soborul slujitor.