„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Şcoala de vară, la „Varlaam Mitropolitul“
Şcolile de vară sunt pentru toţi participanţii o ocazie bună de a îmbina cunoştinţele adunate într-o anumită perioadă cu practica oferită într-un cadru relaxant. În cazul copiilor de la Şcoala „Varlaam Mitropolitul“, este un bun prilej de a-şi verifica cunoştinţele acumulate în timpul unui an de învăţământ şi de a le folosi în lecţii aplicative. Foarte importante sunt atelierele experienţiale, în cadrul cărora elevii îşi dezvoltă multe abilităţi.
În fiecare săptămână din cadrul Şcolii de vară, profesorii de la „Varlaam“ desfăşoară un atelier experienţial pe o temă prestabilită pentru dezvoltarea inteligenţelor multiple şi a creativităţii.
Pădurea, prietena mea
Una dintre tematicile săptămânale ale Şcolii de vară a fost „Pădurea“, fiind foarte bine primită de elevi. Ei au reluat, cu ajutorul materialelor vizuale, informaţiile despre codru, despre importanţa şi beneficiile lui, au desenat şi au reprezentat elementele cele mai importante. Au imaginat chiar şi mici scenete cu animalele prin frunziş şi luminiş, asta după ce au învăţat să le intre bine în rol prin celebrul „mim“. Activităţile au avut şi rol de verificare şi dobândire de noi cunoştinţe, fiind astfel valorificată inteligenţa academică, dar şi cea emoţională şi kinestezică, şcolarii reuşind să dea viaţă unor personaje cu ajutorul mişcărilor corpului şi să stârnească aplauze.
La atelierul cu tema „Pădurea, prietena mea“, copiii au întrebat, au aflat, au scotocit prin cunoştinţe şi au vizionat două filmuleţe despre frumuseţea unei păduri sălbatice. Au povestit despre plimbările lor, dar mai ales despre sentimentele trăite în mijlocul naturii. La final, pe grupe, s-au exprimat prin desen, iar lucrările au scos la iveală profunzimea gândirii lor în legătură cu două grave probleme ce ne afectează mediul natural: defrişările masive şi poluarea.
Eco-debate
A urmat, firesc, o dezbatere intitulată „Defrişare pentru industrializare“, foarte necesară pentru dezvoltarea abilităţilor de comunicare, argumentare şi gândire critică. Au colaborat, iar ideile bine susţinute au stârnit admiraţia publicului din care au făcut parte educatorii şi voluntarii. Împărţiţi în două tabere, „pro“ şi „contra“, şcolarii au explicat de ce este bine să avem păduri bogate, pe care să le îngrijim, de ce este importantă fauna, de ce avem nevoie de aer proaspăt şi de oxigen. În urma discuţiilor şcolarii au învăţat, în cadrul acestui atelier, cum să facă o documentare pentru un anumit subiect, cum să-l prezinte şi să-şi argumenteze alegerile şi deciziile, dar şi cum să-şi spună opinia şi să o susţină.
Darurile naturii
Un punct important al „săptămânii verzi“ a fost excursia în pădurea de la Breazu, unde natura a oferit mare parte din frumuseţile ei. Copiii au cules fragi şi flori, au respirat aer curat, au analizat în amănunt fiecare copac pe lângă care au trecut şi l-au cucerit prin căţărări iscusite. În plus, şi-au imaginat scene din vremea zeiţei Atena şi au confecţionat coliere din sfoară şi frunze. „Erau minunate. Le-am garnisit cu flori“, am aflat de la Delia, care a revenit în şcoală cu un exemplar din creaţia eco. După cum era de aşteptat, băieţii au imaginat o aventură, o cucerire de noi teritorii, iar şcolăriţele s-au plimbat pe cărările umbroase. La final, au pictat frunze şi au „sădit“ o pădure, realizând un triptic. Ei au folosit colajul ca tehnică. Excursia în pădurea de la Breazu a arătat că şcolarilor le place mult lucrul în echipă şi că sunt foarte creativi. În plus, ei au dovedit atenţie şi grijă faţă de mediul înconjurător, capacitate de contemplare, dar şi de căutare a sensurilor ascunse, pădurea fiind un mediu foarte bun pentru exerciţiile de imaginaţie.
Atelierele experienţiale sunt o activitate cu un conţinut educativ şi formativ sau, mai simplu spus, „distracţie cu sens“. Scopul lor este de a dezvolta la copii dispoziţia de a învăţa, stima de sine, autointerogaţia, creativitatea şi dorinţa de a căuta răspunsuri.
La Şcoala „Varlaam Mitropolitul“ se urmăreşte dezvoltarea şi formarea copilului într-un spirit autentic al comuniunii, excelenţei şi responsabilităţii, prin metode moderne. Profesorii îşi propun să-i îndrume pe copii în călătoria învăţării descoperindu-le şi cultivându-le talentele, dezvoltând armonios toate tipurile de inteligenţe pe etape de vârstă - academică, emoţională şi spirituală, dar şi cultivând şi sporind bucuria cunoaşterii într-o atmosferă de comuniune şi mai puţin de concurenţă.