„În vremea aceea, mergând Iisus pe cale, a zis cineva către El: Te voi însoți oriunde Te vei duce. Și i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Și plece
Expoziție de sculptură la Muzeul de Artă Craiova
Muzeul de Artă Craiova, în parteneriat cu Fundaţia TRIADE şi Galeria Jecza, a organizat joi, 14 septembrie, finisajul expoziţiei de sculptură „Peter Jecza - Lecţie despre imperfecţiune”. Cu acest prilej a fost lansat oficial catalogul expoziţiei, fiind în acelaşi timp o ultimă ocazie în care craiovenii au putut revizita retrospectiva deschisă la muzeul craiovean. Catalogul documentează întregul parcurs expoziţional şi cuprinde texte critice semnate de Mihaela Velea, Sorina Ianovici-Jecza, Coriolan Babeţi, Șerban Foarţă, dar şi o autobiografie Peter Jecza. La sfârşitul acestei luni, expoziţia va fi itinerată la Centrul Cultural „Palatele Brâncoveneşti” Mogoşoaia.
Potrivit muzeografului Mihaela Velea, „Peter Jecza este unul dintre acei artişti care au expus mai mult în străinătate decât în ţara natală, semn că arta lui avea puterea de a depăşi graniţele, într-o epocă în care artistului însuşi îi era restricţionată libertatea de a trece graniţa”.
Prima sa expoziţie personală avea să fie deschisă în 1972 la Galeria „Palette” din Wuppertal (Germania) şi abia un an mai târziu, în 1973, urma să aibă o personală la Galeria „Apollo” din Bucureşti. Chiar şi în Timişoara, oraşul unde a trăit şi a lucrat, va avea o expoziţie personală târziu, în anul 1994, în vreme ce în Germania sau Elveţia avusese deja peste 20.
„Acest parcurs expoziţional a făcut ca sculptura sa să fie bine receptată în spaţiul occidental, bună parte din opera expusă acolo aflându-se în acest moment în colecţii din afara ţării. În acest context, era oportună o revalorizare a operei lui Peter Jecza în România”, a declarat muzeograful Mihaela Velea. Prima retrospectivă s-a concretizat la Muzeul de Artă Craiova, la opt ani de la dispariţia artistului. Expoziţia a adus în sfera dezbaterii critice semnificaţiile mutaţiei pe care cercetările artistului din anii ’80 le-au adus practicilor sculpturii, iar pentru a face acest demers cât mai relevant au fost prezentate lucrări din colecţiile Muzeului de Artă Timişoara, Muzeului Naţional Secuiesc „Sfântul Gheorghe”, precum şi din colecţii private din ţară şi din străinătate: Colecţiile Lecca, Herczeg, Mihu, Simcelescu, Mesaros, Babusceac, Jecza.