Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Oltenia „Omul este cununa creației lui Dumnezeu”

„Omul este cununa creației lui Dumnezeu”

Galerie foto (6) Galerie foto (6) Oltenia
Un articol de: Pr. Doru Marcu,   Pr. Ioniță Apostolache - 10 Iulie 2019

Credincioşii olteni au avut parte la începutul acestei săptămâni de numeroase bucurii duhovniceşti, împlinite la Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie. La Craiova, Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Irineu a săvârşit slujba euharistică la Altarul Paraclisului Mitropolitan „Sfânta Treime”. Înaltpreasfinţitul Părinte Varsanufie a slujit luni seară la rânduiala Privegherii de toată noaptea, de praznicul Maicii Domnului „Kazanskaia” de la Mănăstirea „Sfântul Cuvios Ioan Iacob” - Țara Loviștei, din comuna Racovița, judeţul Vâlcea.

În Duminica a III-a după Rusalii, IPS Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, a slujit Sfânta Liturghie la Paraclisul Mitropolitan „Sfânta Treime” din Craiova, fiind înconjurat de un ales sobor de preoți și diaconi. Pericopa evanghelică rânduită de Sfinții Părinți spre a se citi în această duminică a fost cea de la Sfântul Evanghelist Matei, capitolul 6, versetele 22-33, parte integrantă a Predicii de pe munte. 

Cuvântul de învățătură adresat credincioșilor prezenți de către Înaltpreasfințitul Părinte Irineu a avut ca element central diferen­țele de ordin fizic și duhovnicesc dintre ochiul biologic și cel spiritual, temă abordată de către Mântuitorul Hristos în textul evanghelic amintit. „Omul este cununa creației lui Dumnezeu, împletire tainică între trupul preluat de la părinți și sufletul nemuritor oferit de Dumnezeu, având ca rânduială pusă de Ziditor ca trupul să se plece sufletului. Acesta din urmă reprezintă partea cugetătoare și cercetătoare a omului, fiind înzestrat cu capacitatea de a cunoaște tainele lui Dumnezeu, iar prin el trupul să fie viu în lumea aceasta. Dacă dominanța spiritualului în raport cu lumescul este încălcată, omul, care este lumină, căci este creat din Dumnezeu, care este sursa Luminii, se va întuneca prin păcat și patimi. Avem în firea noastră această vocație de a fi după Dumnezeu. Există un dar natural al existenței noastre de a ne apropia de Dumnezeu, pentru că noi simțim acest lucru din experiența noastră. Așa cum toate se îndreaptă spre Creatorul și primesc de la El lumină, așa și noi ne îndreptăm spre Dumnezeu și primim de la El harul Duhului Sfânt cu care noi conlucrăm în lumea aceasta spre a moșteni viața veșnică, înfru­mu­se­țați cu fapte bune”, a spus Mitropolitul Olteniei. În continuare, IPS Irineu a subliniat dubla valență a trezviei ochiului sufletesc, adică a rațiunii, „pe de o parte are rolul de a-L vedea pe Dumnezeu din om, iar pe de altă parte, acest cuget al omului se sfințește tocmai prin această lucrare, căci Creatorul este cel ce curățește creația, nu doar la nivel spiritual, ci și trupesc. Așadar, dacă starea de trezvie este sfințitoare și luminătoare, cea plină de păcat este întunecată și dureroasă și nu este altceva decât conlucrarea omului cu diavolul!”

Sărbătoare în Țara Loviștei

Stareți, starețe, monahi, monahii și pelerini au participat la Mănăstirea „Sfântul Cuvios Ioan Iacob” - Țara Loviștei, la slujba de priveghere, care a culminat cu Sfânta Liturghie, întru cinstirea sfintei icoane a Maicii Domnului „Kazanskaia” sau din Kazan, Rusia. Sfânta slujbă a fost săvârşită de IPS Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.

„Maica Domnului este pentru fiecare dintre noi ocrotitoare, mijlocitoare, îndrumătoare și miluitoare înaintea tronului Preasfintei Treimi. Și în clipa de față simțim cum Maica Domnului ne întărește să ducem această greutate a oboselii care se așterne pe chipurile noastre, pentru că duhul este osârduitor, iar trupul este neputincios. În aproape fiecare mănăstire din Eparhia Râmnicului este câte o icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului, care lucrează în felurite chipuri pentru cei care i se închină și o roagă să fie rugătoare pentru noi toți. De aceea, ne aflăm la această mănăstire în ceas de noapte ca să aducem prinos de cinstire și laudă Maicii Domnului, care spune rugămințile și necazurile noastre înaintea Sfintei Treimi și mijlocește pentru noi toți, cei care ne străduim să existăm în această lume sub porunca lui Dumnezeu, fiind ocrotitoare și solitoare pentru noi. Să ne ajute Dumnezeu ca această noapte binecuvântată și cu ploaie, și cu multă liniște în biserică, și cu glasul minunat al psalților, Maica Domnului să vegheze în toate mănăstirile noastre, în familiile noastre, iar noi să nu uităm niciodată că Maica Domnului este cea care va avea ultimul cuvânt de mijlocire înaintea Sfintei Treimi la Înfrico­șă­toarea Judecată”, a spus IPS Părinte Varsanufie în cuvântul de învățătură.

În cadrul Sfintei Liturghii, Înaltpreasfinția Sa a hirotonit preot pe diaconul Petre Cătălin Trifan pe seama bisericii Parohiei Aninoasa, Protoieria Drăgășani. Răspunsurile liturgice au fost date de membrii Grupului psaltic „Nectarie Protopsaltul”, condus de pr. Sabin Preda, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București. 

Icoana Preasfintei Născătoare de Dumnezeu cu Pruncul „Kazanskaia” este unică prin faptul că în ea este zugrăvită o singură mână - dreapta Pruncului Hristos, care binecuvântează. Istoria sfintei icoane se leagă de Kazan, vechea capitală a hanatului tătarilor, din cauza cărora creștinii ruși au ascuns-o. În anul 1579, orașul a fost ars în urma unui mare incendiu. În același an, Maica Domnului s-a arătat unei copile de nouă ani, pe nume Matrona, poruncindu-i să-i scoată la lumină chipul frumos zugrăvit de sub ruinele uneia dintre casele arse. Visul s-a repetat până când copila a înțeles că icoana trebuie scoasă din casa arsă. Inițial, copila nu a fost crezută de părinții săi, dar la rugămințile ei, aceştia au chemat pe mitropolitul locului și au aflat această icoană, pe care au așezat-o într-o biserică. Și-au dat seama că este o icoană făcătoare de minuni pentru că un om, pe nume Iosif, care era orb de tânăr, rugându-se la icoana Maicii Domnului, a reprimit darul vederii fizice.