„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Paradigma unității creștine
Sfinții se bucură din partea noastră, a creștinilor, de o cinstire deosebită, numită venerare, întrucât ei ne inspiră cel mai profund respect. Este un respect pe care și l-au câștigat prin viața și prin faptele lor. Sfinţii ne cheamă să ne împărtășim din harul sfințeniei lor şi rămân apropiați nouă, datorită unei iubiri reciproce, pornită ca un impuls și ca o putere harică, ce ne ajută să intrăm prin ei în comuniune cu Dumnezeu.
Este trăirea proprie unui creștin adevărat, membru al Bisericii, care primeşte Taina Sfântului Botez și celelalte Sfinte Taine, intrând în legătură cu sfinții, bucurându-ne de iubirea şi de rugăciunile şi mijlocirile lor. Căci dacă noi cădem în păcat, de obicei singuri, ne ridicăm nu numai cu ajutorul propriilor eforturi, ci și prin cei apropiați și doritori de bine, dintre care cei dintâi și mai siguri sunt sfinții. De aceea, mereu auzim la Sfânta Liturghie cererea: „Pe toți sfinții, pomenindu-i, iară și iară cu pace Domnului să ne rugăm!”. Sfinţii sunt prietenii noștri și ai lui Dumnezeu. Mântuitorul Însuși i-a numit pe Sfinții Apostoli prietenii Lui: „Voi sunteți prietenii Mei, dacă faceți ceea ce vă poruncesc”. Așa li se adresa acestora în Cuvântarea de despărțire: „De acum nu vă mai zic slugi, că sluga nu știe ce face stăpânul său, ci v-am numit pe voi prieteni” (Ioan 15, 14-15).
Cei trei dascăli şi ierarhi ai Bisericii
Din soborul impresionant al sfinților fac parte și Sfinții Ierarhi ai Bisericii noastre, dintre care distingem pe cei trei Sfinți Mari Ierarhi și Dascăli ai lumii, Vasile, Grigorie și Ioan, învățătorii și ocrotitorii întregii creștinătăți, cei întocmai cu numărul Treimii, care sunt paradigme, modele, exemple în cele ale teologiei creștine, patroni spirituali ai şcolilor teologice din toate locurile și timpurile. Pe lângă cele trei prăznuiri ale lor, a fiecăruia în parte, Sfântul Vasile cel Mare fiind prăznuit pe 1 ianuarie, Sfântul Grigorie Teologul, pe 25 ianuarie, și Sfântul Ioan Gură de Aur, pe 27 ianuarie, ei au și o împreună-prăznuire, pe 30 ianuarie, care iese din comun față de toate celelalte prăznuiri ale sfinților din istoria creștinismului. Fiindcă pornește dintr-o iubire cu totul aparte a creștinilor față de fiecare dintre ei, cinstiți fiind, prețuiți, datorită însușirilor lor diferite, pe temeiul scrierilor ori a înclinațiilor lor teologice și pastorale.
„Nu este între noi unul întâiul și altul al doilea”
Puterea harică dată de Dumnezeu Sfinților Trei Ierarhi a ţâşnit într-o revărsare de adevărată iubire nepărtinitoare față de toți trei, descoperindu-se în vremea împăratului bizantin Alexie Comneanul, în anul 1081. Astfel, ei s-au arătat în vis evlaviosului Episcop Ioan al Evhaitelor, pe care l-au îndemnat să-i liniștească pe creștinii din acele părți, ca să fie nepărtinitoare cinstirea lor, zicându-i acestuia: „După cum vezi, noi la Dumnezeu una suntem și nici o împotrivire sau vrajbă nu există între noi... Nu este între noi unul întâiul și altul al doilea. De chemi pe unul (în rugăciune), vin și ceilalți doi. Drept aceea, scoală-te de poruncește celor ce se învrăjbesc, să nu se mai certe pentru noi. Că nevoința noastră... a fost ca să împăcăm pe oameni și să aducem în lume pacea și unirea. Împreunează-ne!”.
Iată cea mai frumoasă lecție dată de Sfinții Trei Ierarhi creștinilor, o lecție a cinstirii sfinților, care în fața lui Dumnezeu sunt toți egali, indiferent de harismele fiecăruia, pe care le-au avut pe pământ, de faptele lor, de știința și chiar de minunile săvârșite. Așa cum sublinia adeseori părintele profesor Dumitru Stăniloae, când făcea observația că nu trebuie socotiți unii dintre sfinți „autohtoni”, pentru a fi mărginiți la spațiul geografic unde au trăit și ca urmare doar acolo să fie venerați, ci toți sfinții sunt universali, sunt ai întregii omeniri, precum însuși creștinismul este universal.
O lecţie de împreună-prăznuire a sfinților
Cinstirea în aceeaşi zi a Sfinţilor Trei Ierarhi este o lecție de împreună-prăznuire a sfinților și de egală cinstire a lor, care vine după circa șase secole de la trecerea lor la cele veșnice și prin care se arată puterea și lucrarea lor în tot ceea ce înseamnă mântuirea subiectivă, corelată cu marea operă a mântuirii obiective, realizată în Biserica lui Hristos și încadrată în istoria ei cerească și pământească, nevăzută și văzută. Înțelegem de aici ideea de unitate a trăirii credinței creștine, de comuniune a sfinților, a noastră cu ei și prin ei cu Dumnezeu, până la paradigma supremă a iubirii trinitare, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, care pornește de acolo din ceruri, se revarsă din Biserica triumfătoare, pe pământ, în Biserica luptătoare și se realizează doar prin unitate, așa cum au împlinit-o toți sfinții și în mod emblematic, în cuget și în simțiri, Sfinții Trei Ierarhi, Vasile, Grigorie și Ioan. (Pr. conf. dr. Constantin I. Băjău)