„În vremea aceea, fiind întrebat Iisus de farisei când va veni Împărăția lui Dumnezeu, El le-a răspuns și a zis: Împărăția lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
Praznicul Cincizecimii în Cetatea Băniei
Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, a săvârșit Sfânta Liturghie duminică la Catedrala Mitropolitană „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” din Craiova, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, ierarhul a tâlcuit pericopa duminicală (Ioan 7, 37-53), prezentând înţelesurile teologice și duhovniceşti ale marelui praznic al Cincizecimii.
Numeroşi credincioşi craioveni au venit duminică la rugăciune în Catedrala Mitropolitană din Craiova pentru a lua parte la Sfânta Liturghie săvârşită de IPS Părinte Mitropolit Irineu, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. După momentul împărtășirii credincioşilor, ierarhul a rostit de pe solee rugăciunea pentru iertarea păcatelor poporului și pentru cei adormiți întru nădejdea Învierii, dar și pentru binecuvântarea frunzelor de nuc.
În cuvântul de învăţătură de la finalul slujbei, IPS Părinte Mitropolit Irineu a amintit despre sărbătorile care ne-au deschis ușile raiului, începând cu Învierea din morți a Domnului Hristos și culminând cu Rusaliile sau Cincizecimea: „Sărbătoarea de astăzi, Pogorârea Duhului Sfânt, se înscrie în seria sărbătorilor pascale care țin de la Învierea din morți a Mântuitorului Iisus Hristos la Înălțarea la ceruri și apoi la trimiterea Preasfântului Duh peste Sfinții Apostoli”. Numită „Duminica mare”, ziua de astăzi reprezintă pentru creștini ziua întemeierii în chip văzut a Bisericii. „Pogorârea Duhului Sfânt este momentul culminant, este actul prin care Mântuitorul Iisus Hristos împlinește toate cele necesare pentru zidirea Bisericii”, a spus Mitropolitul Olteniei.
Ierarhul a vorbit și despre prezența Sfântului Duh în lume în mai multe moduri: „Mai întâi, cunoaștem faptul că la începuturile creației Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor. Apoi, la crearea omului, Dumnezeu a suflat suflare de viață peste om și credem că pururea omul este însoțit de puterea dumnezeiască. Primirea Botezului în numele Sfintei Treimi nu este altceva decât primirea Duhului Sfânt, creștinii fiind pecetluiți spre sfințire. Din punct de vedere dogmatic, în Crezul niceo-constantinopolitan mărturisim pe Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin proroci”.
Cu toate că acel eveniment a avut loc cu sute de ani în urmă, prin Biserică, Sfântul Duh este mereu prezent și ni-L face mereu prezent pe Mântuitorul Iisus Hristos. Ne împărtășim de prezența lui Dumnezeu prin Sfintele Taine, prin rugăciunile Bisericii, prin tot ceea ce are o dimensiune spirituală. „Credința noastră este întărită de Preasfânta Treime. Pe Aceasta noi o mărturisim întotdeauna când ne facem semnul Sfintei Cruci în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Credința noastră este la Botez, este în Sfânta Liturghie, când rostim cu toții Crezul și mărturisim pe Tatăl, pe Fiul și pe Sfântul Duh. Așadar, în toate, Sfântul Duh este lăudat și preamărit, este chemat ca să lămurească cunoștințele noastre, așa cum a făcut-o cu Sfinții Părinți ai Bisericii noastre de-a lungul veacurilor”, a explicat Mitropolitul Olteniei.