Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Oltenia Sfântul Ierarh Nifon, cinstit de credincioşi

Sfântul Ierarh Nifon, cinstit de credincioşi

Galerie foto (11) Galerie foto (11) Oltenia
Un articol de: Pr. Doru Marcu - 13 August 2019

În Duminica a 8-a după Rusalii, în data de 11 august, la zi de prăznuire a Sfântului Ierarh Nifon, Patriarh al Constantinopolului, dar și Mitropolit al Țării Românești, Înaltpreasfințitul Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie în Catedrala Mitropolitană „Sfântul Mucenic Dumitru” din Craiova, unde se află și sfintele moaște ale Sfântului Nifon, anume capul și mâna dreaptă. 

În prima parte a predicii, Părintele Mitropolit Irineu a vorbit despre conținutul pericopei evanghelice, preluată din Evanghelia după Matei, capitolul 14, versetele 14-22, cunoscută în popor ca minunea înmulțirii pâinilor. De remarcat este faptul că porunca Mântuitorului ca Sfinții Apostoli să dea de mâncare celor care îi însoțeau era una aproape nepotrivită, în condițiile în care erau prezente peste 3.000 de suflete. Totuși, în iubirea Sa divină, Hristos Domnul avea pregătit pentru ei hrană suficientă, însă a dorit să le ofere Apostolilor lecția credinței. 

În continuare, analizând legătura dintre om, creație și planul lui Dumnezeu, Înaltpreasfinţitul Părinte Irineu a precizat că putem crede că, înainte de căderea din ascultarea față de Dumnezeu, omul avea capacitatea să trăiască prin legătura cu Creatorul său, fără a avea nevoie să devină consumator al creației, fie ea și una în limitele firii: „Creația a primit de la început poruncă să ne hrănească prin binecuvântarea lui Dumnezeu. Și Adam, înainte de cădere, avea posibilitatea ca să binecuvânteze creația și ea să se înmulțească, fără ca el să lucreze pământul. Cum Mântuitorul Hristos este Adam cel nou, de bună seamă putem gândi că și Adam cel vechi, înainte de cădere, avea capacitatea să binecuvânteze roadele creației și ele să se înmul­țească, cu condiția ca el să se preocupe de rugăciune, de vorbirea cu Dumnezeu”. De fapt, postul rânduit de Sfânta Biserică are această lucrare de a restabili o relație firească a omului cu creația: „Acesta este rostul postului nostru, ca noi să înfrânăm trupul de la mâncare și băutură, ca să deschidem sufletul spre hrana cuvântului din rugăciune și din citirea Sfintelor Scripturi”.

În ceea ce privește legătura cu creația, Părintele Mitropolit Irineu a accentuat necesitatea unui echilibru care ar atrage după sine o bună funcționare a trupului și a sufletului: „Printr-o lucrare cerească, noi suntem într-o legătură strânsă în creația lui Dumnezeu, în așa fel încât creația să fie în noi și noi să consumăm din creația lui Dumnezeu în chip rațional. Cel care depășește măsura firii sale și consumă mai mult din creație, acela păcă­tu­iește. Există o limită în toate. Creația nu depășește niciodată limita ei. Creația ascultă de om pentru că Dumnezeu l-a pus stăpânitor al creației sale. Din nefericire, omul depășește de multe ori măsura care i-a fost pusă în firea lui și astfel păcatul îl duce la coruperea interiorului său, la moarte și stricăciune”.

În ultima parte a cuvântului de învățătură, Mitropolitul Olteniei a vorbit despre imaginea minunii înmulțirii pâinii ca analogie pentru Sfânta Biserică, unde episcopii și preoții au datoria să vegheze și să împartă pâinea cea cerească, arvună a împărăției veș­nice: „Există o legătură importantă dintre pericopa evanghelică de astăzi și viața Bisericii. Frângerea și înmulțirea pâinii se referă în chip special la Sfânta Euharis­tie, la Sfânta Împăr­tă­șanie. Se referă la binecuvântarea pâinii pe Sfântul Altar, unde Mântuitorul Hristos este prezent, dar în același timp este El Însuși împărtășania. El este Acela care sfințește prin Duhul Sfânt Sfintele Taine, dar El este și Acela care Se dăruiește tuturor ca toți care se împărtășesc să aibă viață nemuritoare în comuniunea iubirii. Hristos Domnul a venit pe pământ ca să ne deschidă împărăția cerească, să ne arate pe Tatăl Cel ceresc. Apoi a lăsat în continuare ca, în Biserica Sa, sfinții apostoli și apoi episcopii și preoții să hrănească poporul în această preocupare. Biserica nu trebuie să fie indiferentă de popor, ci întotdeauna trebuie să fie preocupată de hrana sufletească și trupească a acestuia”.

Înainte de final, Înaltprea­sfinția Sa a îndemnat să cinstim pe Sfântul Ierarh Nifon, ale cărui sfinte moaște se află în Catedrala Mitropolitană din Craiova, ocrotitor al Sfintei Arhiepiscopii a Craiovei, cinstit în întreaga țară și în întreaga Ortodoxie. Trebuie amintit că anul acesta a avut loc mutarea într-o raclă nouă a moaștelor sfântului, care se află lângă ușa de miazănoapte a Sfântului Altar, unde cei care doresc se pot închina și aduce rugăciuni de mulțumire celui ce este vas ales și rugător îna­intea lui Dumnezeu.