„În vremea aceea, fiind întrebat Iisus de farisei când va veni Împărăția lui Dumnezeu, El le-a răspuns și a zis: Împărăția lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
Conferințele preoțești de primăvară dedicate cinstirii icoanelor
Conferințele preoțești de primavară, care se încadrează în tematica generală a „Anului omagial al sfintelor icoane, al iconarilor şi al pictorilor bisericeşti” şi a „Anului comemorativ Justinian Patriarhul şi al apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului în Patriarhia Română”, au continuat joi, 11 mai, la Brașov, în Arhiepiscopia Sibiului, la Cluj-Napoca, în Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Sibiului și la Tinca, în Episcopia Oradiei.
Ultima conferință preoțească de primăvară din Arhiepiscopia Sibiului a avut loc joi, 11 mai, la Biserica „Sfântul Nicolae” din Șcheii Brașovului. Au participat preoții din protopopiatele Brașov, Bran-Zărnești și Săcele. Conferința a fost prezidată de Înaltpreasfințitul Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, alături de care s-a aflat protopopul de Brașov, Dănuț-Gheorghe Benga, protopopul de Bran-Zărnești, Gheorghe Colțea și protopopul de Săcele, Sorin Șerban.
Ca și la celelalte conferințe preoțești din Arhiepiscopia Sibiului, tema întâlnirii a fost „Icoana ca școală a credinței”.
În prelegerea sa, IPS Mitropolit Laurențiu le-a prezentat preoților argumentele teologice pentru cinstirea icoanelor, vocația iconarilor de a reprezenta Chipul Mântuitorului Hristos, al Maicii Domnului și chipurile Sfinților conform erminiei și canoanelor Bisericii răsăritene.
„Biserica a avut dintru început deschidere față de reprezentarea imaginii sacre, dar și o mare precauție. Dumnezeu nu poate fi cunoscut în Ființa Lui, ci doar în lucrările Lui. Oricât de mult am încerca să-L prezentăm pe Dumnezeu prin atribute, El este infinit mai mult decât atât. Toate atributele puse la un loc sunt mijloace prin care încercăm să ne apropiem de Dumnezeu, apropiindu-L pe El de noi”, a subliniat ierarhul.
A urmat prezentarea protopopului de Brașov, Dănuț-Gheorghe Benga, care a vorbit despre viața și activitatea pictorilor brașoveni Constantin Lecca și Mișu Popp. Cei doi au trăit în secolul al XIX-lea și au pictat în 1847 vechiul iconostas al Bisericii „Sfântul Nicolae” din Șcheii Brașovului, Biserica „Sfânta Treime” din Brașov-Tocile, precum și un număr de 10 biserici din Țara Românească.
Conferința a continuat cu prezentarea celor trei referate pregătite de câte un preot din fiecare protopopiat pe tema amintită.
„Tema conferinței preoțești de anul acesta s-a înscris în programul cadru transmis de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe legat de Anul omagial al sfintelor icoane și iconarilor. Referatul părintelui Cristian Groza de la Parohia Brașov-Stupini a abordat tema conferinței din perspectivă dogmatico-liturgică, iar părintele Alexandru Colțea de la Parohia Cheia, Protopopiatul Bran-Zărnești, a prezentat un referat cu o abordare patristică. Ultimul referat, cu o abordare catehetică, a fost prezentat de părintele Gheorghe Hașcău de la Parohia Teliu-Vale, Protopopiatul Săcele”, ne-a spus pr. Dănuț-Gheorghe Benga.
La final IPS Mitropolit Laurențiu a vizitat Muzeul „Prima Școală Românească” din Șcheii Brașovului, unde a fost întâmpinat de directorul instituției, pr. prof. dr. Vasile Oltean, care i-a oferit ierarhului în dar o icoană.
Conferință preoțească în protopopiatele Cluj I și II
Preoții din protopopiatele Cluj I și II au participatjoi, 11 mai, la conferința de primăvară organizată de Centrul Eparhial al Vadului, Feleacului și Clujului, la Facultatea de Teologie Ortodoxă clujeană.
Conferința a început cu slujba de Te-Deum oficiată de un sobor de preoți în capela „Sfântul Ierarh Nicolae” a Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca.
Conferința a avut loc, apoi, în Aula Facultății de Teologie Ortodoxă, iar la început Înaltpreasfințitul Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, le-a vorbit preoţilor despre cinstirea icoanelor şi despre pictura din biserici care trebuie să fie de bună calitate.
„Eu doar subliniez un verset din Scriptură care este esenţial, când este vorba despre argumentarea cultului icoanelor. Sfântul Pavel, zice în Epistola către Coloseni, în capitolul I, versetul 15, referitor la Domnul Hristos: «Acesta este Chipul lui Dumnezeu celui nevăzut, mai întâi născut decât toată făptura». Acel nevăzut S-a făcut văzut şi oamenii L-au putut reprezenta grafic”. De asemenea, ierarhul a amintit de icosul sărbătorii de pe 16 august, când este sărbătorită Icoana nefăcută de mână a Domnului Iisus Hristos, trimisă regelui Abgar al Edesei: „Înfricoşătoarea taină a întrupării Sale încredinţând-o oamenilor, Domnul Însuşi a scris pe mahramă Chipul Său, cel cu dumnezeiască bărbăţie. Iar Chipul cel dintâi de pe Muntele Măslinilor, înălţându-L în scaunul cel părintesc, L-a aşezat pentru a fi cinstit de îngerii cei fără trup. Apoi, ne-a dăruit asemănarea Chipului celui dintâi în icoană, ca să ne închinăm ei. Pe aceasta, cu sufletul şi cu inima îmbrăţişând-o, o cinstim sărutând-o”.
A urmat conferința susținută de pr. conf. dr. Ioan Bizău, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, iar printre temele abordate de acesta s-au aflat: apariţia icoanei şi a picturii în Biserică, teologia icoanei, prevederi canonice, juridice şi ermineutice privitoare la icoane şi pictură bisericească, icoana în cultul ortodox, icoana în viaţa creştinului ortodox, icoana în şcoală, pictorul de icoane, tradiţia iconografică românească, actualitatea, importanţa şi necesitatea sfintelor icoane pentru viaţa şi misiunea Bisericii astăzi, incoane reprezentative din Transilvania.
„Anul acesta este dedicat, între altele, şi pictorilor de biserici, adică acelor creştini, înzestraţi cu talent artistic, şi în baza înzestrării de către Dăruitorul şi Chivernisitorul harismelor sunt chemaţi să slujească liturghia frumuseţii şi a armoniei, într-o lume însetată de frumuseţea care izbăveşte, şi de pacea Mântuitorului Iisus Hristos. Am încercat să pun în lumină acest adevăr de viaţă, faptul că un iconar, un pictor, un artist creştin săvârşeşte o slujire eclesială, adică harisma lui este necesară pentru creşterea, pentru zidirea, pentru devenirea întregului trup mistic al lui Hristos, aşa cum este harisma părintelui duhovnicesc, a celui care cântă, activând imnografia patrimoniului răsăritului creştin, a celui care teologhiseşte la şcoală sau în viaţa lui, a credinciosului care, zi de zi, se străduieşte să aparţină unei comunităţi eclesiale care îi dă identitate, care îi dă speranţă şi îl pune într-o lumină nobilă, anume de copărtaş la trupul mistic al Domnului nostru Iisus Hristos. De aici, nevoia de icoană, icoană autentică, întâi de toate, icoana vie, şi icoana realizată prin truda ascetică şi prin talentul creştinului înzestrat şi având capacitatea de a pune truda ascetică”, a spus părintele Ioan Bizău.
Dan Hognogi, protopopul de Cluj I a remarcat faptul că „părintele Bizău a vorbit şi despre importanţa unei succesiuni, aşa precum este cea apostolică în ceea ce priveşte iconarii şi icoanele rugătoare. Este o temă oarecum nouă apărută în spaţiul nostru, a icoanelor rugătoare, adică a icoanelor înaintea cărora şi-au plecat genunchii generaţii şi generaţii de oameni”. De asemenea, pr. Dan Hognogi a remarcat că „această temă este atât de importantă în lumea aceasta postmodernă, în care misiunea noastră nu este doar misiunea cuvântului, pe care o facem noi, preoţii, în biserică, ci şi misiunea aceasta a culorii pe care ne-o aduce, de fiecare dată, erminia bisericească, icoanele şi frescele bisericilor noastre, care au un cuvânt important pentru această Europă care are nevoie de Hristos, de icoana lui Hristos, are nevoie de mijlocirea icoanei Maicii Domnului, mai ales că noi suntem aici, în apropiere, sau la umbra icoanei Maicii Domnului de la Nicula”.
Pr. Dan Hognogi a mai remarcat faptul că IPS Mitropolit Andrei le-a atras atenţia preoţilor să fie atenţi la modul cum se pictează bisericile în prezent, „ţinând cont atât de partea formală, dar şi de realizarea unor picturi care să poată să spună ceva omului de astăzi”.
La finalul întâlnirii, părintele vicar-administrativ Iustin Tira, din cadrul Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului, a făcut o serie de comunicări cu privire la activitatea administrativă și pastorală a preoților. Următoarea conferință preoțească de primăvară va avea loc luni, 15 mai, în Protopopiatul Dej.
Conferinţă despre sfintele icoane la Tinca, Oradea
O nouă conferinţă preoţească semestrială de primăvară a avut loc joi, 11 mai, în Episcopia Oradiei, de această dată în Protopopiatul Tinca. Ca şi la celelalte protoierii din cuprinsul Eparhiei Oradiei, întâlnirea de la Tinca s-a desfășurat în prezența Preasfințitului Sofronie, Episcopul Oradiei şi a avut tema „Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor și al pictorilor bisericești”.
Întrunirea preoţilor din Protopopiatul Tinca a fost precedată de Sfânta Liturghie și slujba de Te Deum, săvârşite în biserica parohială cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae” din Tinca de către un sobor format din: pr. Cristian Rus, consilier cultural şi relaţii mass-media la Centrul eparhial, Vasile Popa, protopopul Tincăi şi Mihai Ninel Iancu, parohul bisericii din Tinca. Apoi, în sala de ședințe a Protopopiatului Tinca au avut loc lucrările conferinţei.
Protopopul Vasile Popa a rostit cuvântul de deschidere, arătând importanţa temei conferinţe, apoi pr. Cristian Rus, consilier cultural şi relaţii mass-media a anunțat clerul prezent despre organizarea, la nivelul Episcopiei Oradiei, sâmbătă, 27 mai, la Catedrala Episcopală „Învierea Domnului” din Oradea, a „Întâlnirii tinerilor ortodocși bihoreni”, eveniment aflat la a doua ediție, la care sunt așteptați să participe sute de tineri din județul Bihor, împreună preoți de la parohii și profesori de religie.
În continuare, părintele consilier a prezentat referatul cu titlul „Sfintele icoane – ferestre spre transcendența dumnezeiască”, material pregătit de către pr. lect. dr. Vasile Doru Fer, cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Episcop Dr. Vasile Coman” din Oradea.
La final, PS Episcop Sofronie a adresat un cuvânt de binecuvântare pentru toți preoții prezenți, subliniind simbolismul profund teologic al sfintelor icoane în Biserica Ortodoxă, în general, dar și necesitatea promovării sfintelor icoane, a simbolurilor religioase și a artei bisericești de factură bizantină, în special, în rândul copiilor și tinerilor, adresând îndemn la continuarea și sporirea misiunii pastorale în parohiile Protopopiatului Tinca.