„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Sesiune de formare continuă la Rupea
În sala mică a Casei de cultură din orașul Rupea, județul Brașov,a avut loc marți, 28 martie, o sesiune de formare continuă pentru preoți cu tema „Efectele ecranelor electronice asupra sănătății copiilor”.
Întâlnirea a fost organizată de către Protopopiatul Rupea și Departamentul Educațional pentru Formare Continuă și Misiune al Arhiepiscopiei Sibiului, la dezbateri fiind invitat Dan Florea, formator în comunicare media și membru în echipa Școlii familiei, inițiată de biofizicianul Virgiliu Gheorghe.
La sesiunea de formare continuă au participat protopopul de Rupea, Alexandru Petrica, reprezentanţi ai Departamentului Educațional de Formare Continuă și Misiune, și Vicențiu Bășa, de la Departamentul de Tineret al Arhiepiscopiei, precum și preoți și preotese din comunitățile parohiale din zonă.
Dan Florea a prezentat statisticile naționale și europene referitoare la consumul de media electronică (televizor, calculator, tabletă, telefon) în rândul copiilor, dar și efectele pe care aceste deprinderi le au în rândul celor mici. Pe lângă avantajele pe care consumul de media electronică le aduce în viața și activitatea celor tineri (accesul rapid la informație, comunicarea în timp real etc.), acesta aduce și o serie de dezavantaje necunoscute publicului larg, care afectează sănătatea fizică și psihică a copiilor. Dintre acestea au fost amintite: scăderea volumului creierului și apariția de leziuni corticale (lucruri care se reflectă în traiectoria școlară a copiilor, care intră în declin), apariția problemelor de limbaj, de lectură, de concentrare, de atenție și de control al impulsurilor (datorită faptului că emisfera stângă a creierului este afectată), scăderea capacității de a planifica, organiza și definitiva temele pentru acasă și a se putea motiva pe termen lung, fiind afectat cortexul prefrontal.
Copiii care consumă în mod sistematic și în cantități mari media electronică au probleme cu somnul și au o stare generală de iritare și neliniște, trecând ușor de la o stare la alta. Acestora se adaugă și scăderea capacității de a interacționa social, fiind predispuși la izolare. De cele mai multe ori se instalează starea de dependență, fie de jocuri pe calculator, reţele sociale, televizor ş.a.
Au fost prezentate mecanismele tehnice de funcționare a creierului uman în diferite situații și modul de funcționare a mijloacelor media electronice în raport cu corpul și psihicul uman. Totodată, s-au conturat o serie de soluții și recomandări de care părinții pot ține seama atunci când au de a face cu situațiile menționate mai sus, fiind încurajat procesul de schimbare a comportamentelor de consum electronic în familiile unde se regăsesc astfel de probleme. Conținuturile acestei sesiuni de formare fac parte din cadrul modulelor „Școlii familiei” (vezi www.scoala-familiei.ro).
Preoţii participanţi şi-au arătat interesul și disponibilitatea de a disemina aceste informații și în rândul credincioșilor din comunitățile parohiale pe care le păstoresc. Preotul și familia preotului pot contribui semnificativ la informarea corectă a credincioșilor în ceea ce privește modul de raportare la consumul media, conștientizând asupra pericolelor la care se pot expune copiii, și indicând totodată o abordare eficientă în înlocuirea treptată a consumului excesiv de media electronică, cu alte activități, mult mai benefice dezvoltării copiilor.