„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Simpozion naţional despre educaţie şi misiune la Păltiniş
Centrul cultural-misionar „Sfântul Andrei Şaguna” ddin staţiunea Păltiniş, judeţul Sibiu, găzduieşte în perioada 10-13 august lucrările Simpozionului „Şcoala pentru părinţi - un imperativ misionar stringent al Bisericii Ortodoxe”. În prima zi a manifestării a participat şi Înaltpreasfinţitul Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului.
Evenimentul este organizat de Arhiepiscopia Sibiului, prin implicarea Departamentului pentru Tineret şi a Departamentului de asistenţă socială, în parteneriat cu Asociaţia Părinţilor pentru o Educaţie Sănătoasă. Scopul întâlnirii de la Păltiniş este acela de a pregăti formatori, tineri misionari care să implementeze în mai multe oraşe din ţară un program educativ adresat părinţilor. Această „şcoală pentru părinţi” este absolut necesară în contextual actual, când provocările modernismului, ale secularizării şi ale globalizării sunt din ce în ce mai mari în societatea românească şi îngreunează creşterea şi educarea copiilor în spirit creştin. Participă specialişti din diferite domenii: psihologi, medici, teologi, jurişti, sociologi, cadre didactice, uniţi de aceeaşi dorinţă de a-i ajuta pe părinţi să-şi educe copiii cât mai frumos, să le insufle dragostea faţă de valorile morale creştine şi să depăşească orice impas apărut în momentele cele mai dificile din viaţa unui tânăr, când anturajul sau alţi factori pot crea dependenţe ori traume sufleteşti. Dintre participanţi îi amintim pe biofizicianul Virgiliu Gheorghe, prof. univ. dr. Ciprian Streza, prof. univ. dr. Adrian Opre, psihologul Roxana Puiu, prof. dr. Alina Mirică, conf. univ. dr. Sebastian Moldovan şi pr. Vasile Dariciuc.
La deschiderea simpozionului, IPS Mitropolit Laurenţiu i-a binecuvântat pe toţi cei prezenţi, i-a felicitat pentru această iniţiativă binevenită şi i-a asigurat că vor primi tot sprijinul din partea Arhiepiscopiei Sibiului, a protopopiatelor şi parohiilor din această eparhie.
„Sunt studiate acum manifestările pe care le au copiii, dar şi responsabilitatea părinţilor şi posibilităţile acestora de a răspunde la aceste manifestări. Dacă se oferă copiilor o libertate deplină, care nu este totdeauna responsabilă şi conştientă, se poate ajunge foarte uşor la libertinaj. De asemenea, restricţiile necontrolate şi nefireşti asupra copiilor pot duce la evadarea lor din familie şi alterarea relaţiilor dintre părinţi şi copii. Acest început de drum trebuie continuat cu un simpozion special şi am propus ca la sfârşitul dezbaterilor să fie realizat un caiet cu mai multe expuneri ale specialiştilor, materiale realizate din punct de vedere teologic, psihologic, sociologic sau didactic. Prin acestea vom înţelege cum trebuie realizată această şcoală a părinţilor”, ne-a spus IPS Mitropolit Laurenţiu.
Model pentru educaţia copiilor
În cele trei zile, participanţii dezbat propunerile specialiştilor în privinţa modulelor educative care vor fi puse la dispoziţia părinţilor doritori să-şi dezvolte abilităţile de comunicare şi relaţionare cu cei mici. Dintre modulele pregătite amintim: „Dezvoltarea identităţii de gen”, „Importanţa educaţiei muzicale în dezvoltarea corticală”, „Rolul afectivităţii şi al ataşamentului în dezvoltarea copiilor”, „Importanţa exerciţiilor fizice în configurarea reţelelor neuronale, în special al cortexului prefrontal” sau ”Problemele de atenţie şi motivaţie”. Nu lipsesc din discuţii nici metodele de educaţie creştină, atât de necesare într-o lume din ce în ce mai îndepărtată de valorile morale.
„Suntem interesaţi înainte de toate să prevenim apariţia dependenţelor la tineri, iar aceasta nu se poate face decât prin educaţie. Pentru ca părinţii să poată face educaţie, trebuie la rândul lor să fie educaţi, şi nu pentru că nu ar avea o educaţie, ci pentru că nu au competenţa necesară astăzi, în contextul societăţii moderne, al tuturor factorilor care provoacă şi inhibă o dezvoltare normală a copilului. Părinţii nu mai au competenţa de a-i ajuta pe copii, dar aceasta se poate forma şi dezvolta cu ajutor din partea specialiştilor. Şcoala părinţilor este o comunitate de profesori, medici, psihologi, sociologi şi persoane din alte domenii ale cunoaşterii umane, care îşi pun la un loc cunoştinţele, experienţa şi mai presus de toate dorinţa de a ajuta, pentru a valida un model în concordanță atât cu modelele tradiţionale de educaţie ale copiilor cât şi cu cele mai noi descoperiri din ştiinţele moderne”, ne-a spus biofizicianul Virgiliu Gheorghe.