Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Regionale Transilvania Slujiri arhiereşti în Duminica a 34-a după Rusalii

Slujiri arhiereşti în Duminica a 34-a după Rusalii

Galerie foto (17) Galerie foto (17) Transilvania
Un articol de: Pr. Cristian Rus - 26 Feb, 2019

În Duminica a 34-a după Rusalii, în cea de-a doua duminică a perioadei Triodului, Biserica Ortodoxă a rânduit să se citească la Sfânta Liturghie, fragmentul evanghelic în care este relatată parabola despre întoarcerea fiului risipitor. Credincioşii sunt chemaţi, astfel, la pocăinţă sinceră prin Taina Spovedaniei, pentru a se putea, apoi, apropia cu bucurie de praznicul Învierii Domnului.

Înaltpreasfințitul Părinte Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului a liturghisit în Biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Parohia Sâmbăta de Sus - Răsăriteană, județul Brașov. Din sobor au făcut parte preoți și diaconi, între care s-au aflat protopopul de Făgăraș, Marius Corlean, parohul Ioan Drăghici și numeroși slujitori ai sfintelor altare, fii ai satului și apropiați de comunitatea din Sâmbăta de Sus. Răspunsurile liturgice au fost date de grupul „Anatoly” din Brașov. Numeroși credincioși veniți din satul de la poalele Munților Făgăraș au îmbrăcat costumele populare specifice Țării Făgă­rașului și au primit binecuvântare arhierească în această duminică premergătoare perioadei Postului Mare.

Credincioșii prezenți în număr mare au avut posibilitatea să asculte la final cuvântul de învățătură al Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Laurențiu, care a explicat celor prezenți învățăturile Duminicii Fiului Risipitor, unul dintre cele mai frumoase popasuri duhovnicești făcute în acest urcuș duhovnicesc din perioada Triodului.

„Această pildă a fost rânduită acum, în această perioadă, pentru ca Mântuitorul Însuși să ne arate nouă că fiecare dintre noi avem o șansă mare, indiferent unde ne aflăm, chiar dacă am ajuns la cea mai de jos treaptă a păcatului, avem o șansă de a ne întoarce către Hristos și să ajungem la Masa Împărăției, să ne întoarcem prin Taina Sfântă a Spovedaniei. Spovedania nu este altceva decât recapitularea fiecăruia dintre noi a întoarcerii fiului risipitor. Această pildă ne arată ce importanță au conș­tientizarea păcatului și hotărârea de îndreptare. Dacă acestea două le avem de la început, ajungem să împlinim drumul până la capăt”, a subliniat ierarhul.

După Sfânta Liturghie a fost oficiat un parastas de obște și au fost pomeniți ctitorii locașului de cult, precum și credincioși trecuți la cele veșnice.

Vizita arhierească de la Sâmbăta de Sus a fost prilejuită de sfințirea casei parohiale de la Sâmbăta de Sus - Răsăriteană, amenajată într-o veche locuință donată comunității parohiale. Lucrările, conduse de actualul paroh, Ioan Drăghici, au fost finalizate recent și au fost binecuvântate de ierarh, care a felicitat comunitatea pentru această realizare. Părintele Ioan Drăghici a fost hirotesit iconom stavrofor, iar mai mulți binefăcători au primit acte de cinstire. În semn de mulțumire pentru binecuvântarea adusă în comunitatea de la Sâmbăta de Sus, parohul i-a oferit ierarhul în dar o icoană a Maicii Domnului și le-a mulțumit tuturor celor care au sprijinit acest proiect de amenajare a casei parohiale. Totodată, parohul Ioan Drăghici a men­ționat că în viitor locașul de cult va fi renovat și înfrumusețat prin eforturile comune ale familiilor din sat și ale autorităților locale.

Sărbătoare în Parohia Breaza, Bistrița-Năsăud

Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, s-a aflat în mijlocul credincioșilor din Parohia „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” din Breaza, comuna Negrilești, județul Bistrița-Năsăud. Înalt­preasfințitul Părinte Andrei a oficiat Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, în biserica parohiei construită acum 120 de ani. Din sobor au făcut parte consilierul administrativ-bisericesc, pr. Cristian Baciu, consilierul eparhial pe probleme de misiune și protocol, arhid. Claudiu Grama, protopopul de Beclean, Vicențiu Doru Zinveliu, exarhul mănăstirilor din Episcopia Maramureșului și Sătmarului şi starețul Mănăstirii Rohia, judeţul Maramureş, arhim. Macarie Motogna, parohul Daniel Țermure, alături de alți preoți invitați. După citirea pericopei evanghelice, Părintele Mitropolit Andrei a rostit un cuvânt de învățătură, intitulat „Modele absolute de pocăință”.

Răspunsurile liturgice au fost date de un grup de studenți de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. La final, ierarhul a oficiat o slujbă de pomenire pentru eroii neamului.

Apoi, parohul Daniel Țermure i-a mulțumit ierarhului pentru prezență și pentru binecuvântarea credincioșilor din Breaza şi i-a oferit o icoană cu Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, ocrotitorii lăcașului de cult.

Pentru întreaga activitate desfășurată în parohie, Părintele Mitropolit Andrei l-a hirotesit iconom pe parohul Daniel Țer­mure. De asemenea, primarul comunei Negrilești, Dumitru Costin a primit Ordinul „Sfântul Ierarh Pahomie de la Gledin”, iar membrii comitetului și consiliului parohial au fost distinși cu „Diplome de aleasă cinstire”, precum și alți binefăcători.

La Sfânta Liturghie au fost prezente oficialități locale, ju­dețene și centrale, alături de numeroși localnici și tineri îmbrăcați în straie populare.

La finalul Sfintei Liturghii, primarul comunei Negrilești, Dumitru Costin, a acordat titlul de „Cetățean de Onoare” al comunei Negrilești Părintelui Arhiepiscop și Mitropolit Andrei, arhim. Macarie Motogna, fiu al satului Breaza, și președintelui Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan.

Conform documentelor, în anul 1733 satul avea o biserică despre care nu se cunosc date. Actuala biserică de zid, cu hramul „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” a fost construită între anii 1898-1899, iar de-a lungul timpului, biserica a fost reparată, dotată și înfrumusețată cu pictură de Constantin Bumbu (1979-1980). Biserica are trei clopote, pe clopotul cel mic scrie „Anno 1788” și s-a păstrat din vechea biserică de lemn, alături de valoroase icoane pe lemn și pe sticlă, care se află în colecția Sfintei Mănăstiri de la Nicula. În 10 iulie 1999, cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la construirea bisericii, Înaltprea­sfințitul Părinte Irineu al Alba Iuliei, pe atunci Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului, a oficiat Sfânta Liturghie arhierească.

Liturghie arhierească în Parohia Criș, Mureș

Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, a fost prezent în Parohia Criș, Protopopiatul Sighișoara, unde, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, a oficiat Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur și a rostit cuvântul de învățătură în Biserica „Învierea Domnului”. De asemenea, după celebrarea Sfintei Liturghii, Părintele Arhiepiscop Irineu a oficiat Taina Sfântului Botez pentru prunca Anisia-Maria, fiica parohului Bogdan Culici.

În cuvântul de învățătură, ierarhul, adresându-se nume­roșilor credincioși, a spus: „Inima mea freamătă de bucurie acum când mă aflu în satul mureșan Criș, o veritabilă vatră etnică din care, de-a lungul vremii, au odrăslit tradiții, obiceiuri și datini sănătoase. Aici trăiesc țărani cinstiți și harnici, a căror viață este străbătută de fiorul credinței în Dumnezeu și al iubirii de neam. Satul românesc de astăzi, cu biserici și cimitire vechi, cu troițe sfinte și case țărănești, ne vorbește tainic despre continuitatea fizică și spirituală a poporului nostru. Aici poate fi redescoperită omenia românească, despre care părintele Dumitru Stăniloae ne spune că este «suprema aristocrație posibilă»”.

Biserica „Învierea Domnului” din localitatea Criș a fost edificată în urmă cu aproape trei secole, între anii 1732-1733. În anul 1986, locașul de cult a fost împodobit cu pictură, lucrarea fiind executată în tehnica fresco de către pictorul Nicolae Govoreanu. În anul 2001, în timpul păstoririi preotului Marius Moldovan, au fost efectuate ample lucrări de restaurare a edificiului, fiind înlocuită o parte a tencuielii exterioare a locașului de închinare. Începând cu anul 2017, comunitatea credincioșilor dreptslăvitori din parohia Criș este păstorită de către părintele Bogdan Culici, conform Arhiepiscopiei Alba Iuliei.

Slujire arhierească în Catedrala orădeană

Preasfințitul Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, a săvârșit Sfânta Liturghie în Catedrala Episcopală „Învierea Domnului” și „Sfântul Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei” din Oradea, înconjurat de un sobor de ieromonahi, preoți și diaconi, în prezența a nu­meroși credincioși. Răspunsurile liturgice au fost date de Corul „Sfântul Ierarh Niceta de Remesiana” al Catedralei, dirijat de prof. Ioana Fesus.

În predică rostită după citirea pericopei evanghelice de la Sfântul Evanghelist Luca, care a prezentat pilda Întoarcerii fiului risipitor, rostită de Mântuitorul Iisus Hristos, ierarhul a tâlcuit semnificațiile duhov­nicești ce se desprind, subliniind că prin această pildă Sfânta Biserică ne pregătește, odată în plus, pentru începutul călătoriei duhovnicești a Sfântului și Marelui Post: „Întoarcerea fiului risipitor, care înseamnă po­căința sa, ne pune tuturor în vedere propria noastră întoarcere, pocăința cu care suntem datori, pentru a ne putea bucura de întâlnirea, de petrecerea, de rămânerea împreună cu Dumnezeu. Aceasta pentru că fiecare dintre noi este un fiu risipitor, deoarece cu toții ne risipim darurile pe care Dumnezeu ni le dăruiește atunci când ne naștem, în Taina Sfântului Botez și pe parcursul întregii noastre vieți. Ori de câte ori ne îndepărtăm de Dumnezeu și păcătuim, risipim darurile primite și ne comportăm ca niște fii risipitori”.

Preasfinţitul Episcop Sofronie a arătat că una dintre cele mai frumoase pilde din Sfânta Scriptură, „trebuie privită din mai multe perspective, pentru că privește pocăința noastră personală, a fiecăruia dintre noi, dar ea poate să fie privită și dintr-o perspectivă mai largă. În chipul fiului risipitor putem observa, duhovnicește, toate popoarele păgâne, care s-au închinat la idoli până L-au cunoscut pe Hristos, așa cum a fost și poporul nostru. Iar fratele fiului risipitor poate fi privit, duhovnicește, ca fiind poporul lui Israel, poporul ales care s-a închinat de la început Dumnezeului Cel Viu și Adevărat. Dar mai există și o altă perspectivă asupra acestei pilde, dacă ne referim la toate generațiile care au străbătut veacurile și la umanitatea întreagă, deci fără deosebire de neam, incluzându-i și pe fiii lui Israel, așadar fiecare generație de oameni în parte s-a comportat ca un fiu risipitor. Desigur că, întotdeauna au fost și oameni drepți, care au ținut Legea lui Dumnezeu și poruncile, și care, până la un anumit punct, pot fi comparați cu fratele fiului risipitor”. Ierarhul a mai arătat că şi „umanitatea de astăzi poate fi considerată fiul risipitor al lui Dumnezeu, pentru că tatăl cel primitor din pildă este, de bună seamă, Dumnezeu (…) Pericopa evanghelică de astăzi ne vor­bește, mai mult decât de întoarcerea fiului risipitor, care ne privește pe toți și pe care trebuie să o avem în vedere în urcușul duhovnicesc al fiecăruia dintre noi spre mântuire, pilda ne vorbește în special de bunătatea lui Dumnezeu. Este o pildă plină de nădejde, pentru că ne arată tuturor cât de bun este Dumnezeu, Care nu Se uită la risipirile noastre, la neajunsurile noastre, la păcatele noastre, ci ne așteaptă ca să ne primească și să ne ierte. Observăm că tatăl fiului risipitor își primește fiul și îl îmbrățișează fără să îi dea un canon de pocăință. Îi este de ajuns cuvântul rostit din inimă, «Tată, am greşit la cer şi înaintea ta; nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Fă-mă ca pe unul din argaţii tăi», se bucură de el și junghie și vițelul cel îngrășat, arătând Domnul Iisus Hristos prin acestea, prin pilda de care S-a folosit, cât de bun este Dumnezeu cu noi, cum ne așteaptă, cum ne rabdă, cum ne îngăduie, cum ne primește, cu condiția să ne întoarcem la El”.

„Pentru a ne putea bucura de bunătatea lui Dumnezeu, trebuie mai întâi să ne venim în fire, adică să nu lăsăm conștiința noastră adormită, iar atunci când ne mustră să înțelegem că avem nevoie să ne întoarcem la Dumnezeu, cerându-I iertare și părăsind răutățile noastre. Este nevoie, deci, de un act de voință proprie: venirea în sine și întoarcerea la Casa Tatălui”, a mai spus Preasfinţitul Episcop Sofronie.

Dreptmăritorii creștini care au participat la Sfânta Liturghie la Catedrala Episcopală s-au închinat la părticele din moaşte ale Sfântului Ierarh Nicolae și ale Sfântului Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei, așezate spre cinstire într-o racla din tezaurul Catedralei.

Slujire arhierească la Catedrala băimăreană

Preasfinţitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, a oficiat Sfânta Liturghie în Catedrala Episcopală „Sfânta Treime din Baia Mare, înconjurat de un sobor din care au făcut parte arhim. Casian Filip, eclesiarhul Catedralei, arhim. Ioachim Tomoiagă, consilier eparhial social-filantropic şi misionar, pr. Viorel Bud, pr. Vasile Botiş, pr. Claudiu Ciascai, pr. Florin Bălan, slujitori ai Catedralei Episcopale, diaconi. Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Corul „Doxologia al Catedralei Episcopale, dirijat de prof. dr. Cosmin Lauran.

Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin a rostit un cuvânt de învăţătură despre perioada Triodului, continuând, apoi, cu referiri la pericopa evanghelică a duminicii Întoarcerii Fiului risipitor, la mesajele pe care credincioşii le primesc prin această Sfântă Evanghelie.

„Începe perioada aceasta cu o întoarcere spre sine, spre noi înşine, spre interiorul nostru şi o conştietizare a stării de cădere, a stării de tulburare, a stării de dezorganizare în care ne găsim şi trebuie să punem ordine în viaţa noastră creştină. De aceea Biserica ne cheamă în acest fel. Prima dată conştientizăm că suntem în această stare şi căutăm soluţie. Soluţie pentru viaţa noastră dezordonată sau indisciplinată, am putea să spunem, că toţi suntem nişte copii ai lui Dumnezeu şi-L supărăm, a spus ierarhul.

Preasfinţitul Episcop Iustin a mai spus că Biserica ne ajută să punem ordine, dar nu ne lasă să cădem în indiferenţă sau în deznădejde, ci ne aşează în faţa ochilor, pe de o parte, Judecata (duminica viitoare va fi a Înfricoşătoarei Judecăţi, că toţi vom fi supuşi unei judecăţi), iar pe de altă parte, ne arată icoana Tatălui Ceresc, al lui Dumnezeu Cel Milostiv şi Iertător (din duminica Întoarcerii Fiului risipitor), a spus Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin. Şi apoi ne vorbeşte despre Rai, ţinta noastră finală sau Împărăţia lui Dumnezeu. Deci acesta este începutul pe care îl punem. Noi suntem în duminica plină de nădejde, a iubirii, a milostivirii, a iertării şi a bucuriei divine pentru întoarcerea celui păcătos de pe calea păcatelor lui, pentru întoarcerea fiului risipitor.
Referitor la pericopa evanghelică a duminicii, Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin a mai explicat credinciosşilor că este o pildă de o frumuseţe fără egal, dar de un dramatism unic. Pe de o parte ni se arată faţa lui Dumnezeu. Foarte greu să identificăm personajul principal. Se vorbeşte mai mult despre Fiul risipitor, dar nu el este personajul principal. Personajul principal este tatăl din această pericopă evanghelică. Tatăl, care trăieşte două drame şi o bucurie mare. Bucuria copleşeşte dramele, dar dramele sunt îngrijorări şi tulburări, care ne destabilizează uneori, nu ne lasă în pace şi nu putem dormi. Nu putem lua decizii corecte când suntem cu mintea tulburată şi cu viaţa dezordonată şi dezorganizată, şi cu încercări mari.

Ierarhul a mai spus că „şi noi trebuie să ne lipim de Tatăl nostru, Care ne aşteaptă să ne revenim şi să ne întoarcem. Dacă suntem buni şi am răsmas lângă El, să nu devenim răi, prin invidie şi o judecată greşită, ci să apreciem bunătatea, iubirea, iertarea şi bucuria Tatălui nostru celui din Ceruri pentru fraţii noştri care sunt împreună cu noi fii ai lui Dumnezeu. Dacă suntem risipitori, să înţelegem că Dumnezeu nu aşteaptă momentul în care să ne pedepsească, nici să ne reproşeze, ci aşteaptă momentul în care să se bucure că ne reîntoarcem. Începutul Triodului acesta este. Toţi suntem nişte fii risipitori, Toţi am risipit într-un fel sau altul”.

Liturghie arhierească la Horoatu Crasnei, Sălaj

Preasfințitul Părinte Petroniu s-a aflat în mijlocul credincioșilor din Parohia Horoatu Crasnei, unde a săvârșit Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, între care s-au aflat părintele Mihai Dobocan, consilierul cultural al Episcopiei Sălajului şi Dan Haiduc, protopopul Șimleului Silvaniei.

În cadrul Dumnezeieştii Liturghii, Preasfințitul Episcop Petroniu a hirotonit întru preot pe seama Parohiei Răstolțu Deșert, din Protopopiatul Zalău, pe diaconul Ioan-Roman Cernucan-Moș.
La finalul slujbei, Prea­sfințitul Părinte Petroniu a hirotesit întru sachelar pe parohul Vlad-Alexandru Stânean, în semn de apreciere a eforturilor și a activității desfășurate. La rândul său, parohul a mulțumit ierarhului pentru prezență, pentru distincția acordată și i-a oferit o cârjă arhierească. În continuare, ierarhul a oficiat o slujbă de binecuvântare la casa parohială, în urma lucrărilor de modernizare efectuate asupra acesteia.

Satul Horoatu Crasnei este așezat în depresiunea Şimleului, la poalele Munților Meseș, în partea sud-vestică a județului Sălaj. Localitatea Horoatu Crasnei a fost atestată documentar, pentru prima dată, în anul 1213, în Registrul de la Oradea, sub numele de Villa Huruat. De-a lungul timpului, satul a avut diverse denumiri, însă din anul 1930 localitatea apare cu numele Horoat-Petenia. La baza acestui toponim stă paleoslavul „har­vatū”, cu varianta maghiară „horvat” (croat). La început, satul Horoatu Crasnei a înglobat și localitatea Petenia.

Cea dintâi biserică din Horoat a fost construită, în întregime, din lemn, în cimitirul parohial. Astăzi, singurul obiect de cult care se păstrează din acea vreme, în actualul lăcaș de cult, este un clopot, care datează din anul 1832 și care este inscripționat cu numele donatorului, respectiv Roman Filip.

Biserica de zid din Horoatu Crasnei s-a edificat în anul 1937, pe cheltuiala credincioșilor și cu sprijinul autorităților județene.

Lăcașul de cult este zidit din cărămidă plină arsă, pe un fundament din piatră cubică, după un plan tip sală, având lungimea de 18,40 metri și lățimea de 7,40 metri. Absida altarului este semicirculară decroșată, iar naosul este acoperit cu o boltă semicirculară, pe latura vestică fiind amplasat turnul-clopotniță angajat navei, a cărui șarpantă este în formă de coif. Între anii 1992-1995, biserica a fost renovată complet. Astfel, interiorul a fost tencuit și pictat în stil bizantin, în tehnica frescă, s-a pictat iconostasul, s-au executat și montat lambriuri și s-au făcut unele reparații exterioare. În anul 1995, lăcașul de cult a fost resfințit de Episcopul Ioan Mihălțan al Oradiei.

În anii 2002-2003 exteriorul bisericii a fost renovat complet. De asemenea, lăcașul de cult a fost înzestrat cu toate cele necesare pentru săvârșirea sfintelor slujbe. Biserica a fost resfinţită în data de 20 iulie 2003, de Preasfințitul Părinte Petroniu, pe atunci Arhiereu-vicar al Episcopiei Oradiei, Bihorului şi Sălajului.

În trecut, în localitatea Horoatu Crasnei a funcționat și o școală confesională, al cărei învățător era calificat și era plătit, anual, cu 600 de coroane. Edificiul școlar a fost construit în anul 1858, din piatră.

Începând cu anul 2014, Vlad-Alexandru Stânean a fost numit preot al Parohiei Horoatu Crasnei, sub păstorirea sa fiind derulate lucrări de înfrumusețare a bisericii și a casei parohiale. În prezent, Parohia Horoatu Crasnei este compusă dintr-un număr de 78 de familii de cre­dincioși ortodocși, în cadrul acesteia având loc activităţi social-filantropice, întrucât aceasta este acreditată în oferirea serviciilor de asistență socială la domiciliu. Astfel, începând cu anul 2006, parohia derulează o serie de proiecte colaborând cu diferite ins­tituții de stat și cu unități private. Parohia Horoatu Crasnei are angajați trei asistenți sociali de a căror servicii beneficiază 22 de persoane vârstnice.