„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Tabere pentru copiii defavorizați la Centrul „Arca lui Anca”
Peste 70 de copii participă în perioada 17 iulie - 4 august la patru tabere de creație organizate la Centrul de educație non-formală „Arca lui Anca” din Ilimbav, județul Sibiu. Arhiepiscopia Sibiului sprijină proiectul acestor tabere și oferă organizatorilor alimente pentru masa copiilor.
Copiii din comuna Marpod și alte localități din județul Sibiu, au posibilitatea ca în următoarele patru săptămâni să participe la una dintre cele patru tabere organizate la Centrul de educație non-formală „Arca lui Anca” din Ilimbav, un loc unde cei mici învață să descopere meșteșugurile, valorile naționale și cultura românească. Centrul „Arca lui Anca” din Ilimbav a fost amenajat într-o veche școală din sat, prin implicarea Primăriei Marpod și cu sprijinul Fundației „Mereu aproape” și al Fundației „Vodafone România”. De asemenea, la dotarea centrului a contribuit Fundația olandeză „Salvați copiii din România”, iar alte organizații au oferit ajutor pentru ca centrul de la Ilimbav să aibă toate condițiile pentru a găzdui taberele pentru tineri, atelierele de creație și toate celelalte activități.
Scopul înființării acestui centru a fost acela de a oferi copiilor din satele de pe Valea Hârtibaciului șansa de a învăța să confecționeze diferite obiecte artizanale prin meșteșuguri tradiționale uitate, să învețe mai multe despre sănătate și viață, să petreacă timpul liber într-un mod folositor și să cunoască mai multe despre valorile autentice și cultura poporului român.
„Este un centru de educație non-formală după vechi cutume românești, destinat celor care sunt în așa-numita criză de identitate, pentru că ne aflăm într-o criză de identitate națională. În vremuri în care toată lumea se dorește a fi globalizată, dar nimeni nu vrea să se globalizeze, din când în când ai nevoie să-ți încarci bateria la rădăcini, la seva acestui pământ. Aici oamenii vin și îți aduc aminte ce înseamnă să fii român”, ne-a spus managerul de proiect Anca Vasilescu.
Ateliere de meșteșuguri
Taberele pentru copii sunt o componentă socială a proiectului de la Ilimbav, cu atenție deosebită spre cei mici, spre activitățile care le pot schimba radical viața și le pot oferi posibilitatea să își croiască propriul destin.
„Ideea centrală a acestor tabere nu este neapărat aceea de a salva oamenii săraci, pentru că în cinci zile, cât durează o tabără, nu putem transforma o mentalitate sau un mod de a fi. Vrem să oferim copiilor alternativă, o trambulină pe care ei ulterior să o acționeze. Noi suntem traineri și suntem mentori, nu putem lucra în locul lor, ci încercăm să le insuflăm ideea de la activitățile de anul trecut puse sub titlul Campaniei «Întindem mâna pentru a oferi, nu pentru a primi». Am avut anul trecut ateliere pentru copiii de etnie romă, o campanie de educație pentru sănătate și spirit antreprenorial. Am discutat despre igienă, sănătate, despre cutume și am urmărit dezvoltarea de competențe practice pe zona de meșteșugărit, respectiv croșetat și împletit. Ca și închidere de ciclul de educație am avut în cadrul Festivalului Medieval de la Sibiu o tarabă unde fetițele din această comunitate de romi au vândut produsele confecționate. Și-au dat seama ce ușor se fac obiectele și ce greu se vând. Este important să vadă întregul proces ca să-și dea seama ce li se potrivește mai bine”, ne-a mai spus Anca Vasilescu
Parteneri și binefăcători
La organizarea taberelor din acest an de la Ilimbav sunt implicate Primăria Marpod, Consiliul Județean Sibiu, Biblioteca Județeană „ASTRA” Sibiu, Arhiepiscopia Sibiului, prin Departamentul de Asistență Socială, și Asociația „Filantropia Ortodoxă” Sibiu.
„Sprijinul Arhiepiscopiei Sibiului, prin Asociația «Filantropia Ortodoxă» Sibiu, a venit încă de la începutul acestui proiect, în mod special prin alimente și diverse ajutoare. La toate evenimentele mari am fost aproape de acest centru, pentru a oferi copiilor jucării și haine. La aceste tabere le-am adus alimente, pâine, produse de patiserie și dulciuri”, ne-a spus inspectorul social din cadrul Arhiepiscopiei Sibiului Marius Talmațchi.
Alături de organizatori sunt mai mulți voluntari care sprijină tinerii în activitățile lor zilnice. Copiii participanți sunt selectați de către școala din sat pentru că „este important ca fiecare autoritate din comunitate să aibă o contribuție în acest proiect. Este un lucru frumos, de care trebuie să ne bucurăm împreună”, ne-a spus Anca Vasilescu.
Lucru pe echipe
În fiecare zi a taberelor, copiii au parte de diferite activități. În prima zi programul conține activități de cunoaștere, muzică de relaxare, povești, atelier practic prin care băieții vor amenaja spațiile pentru activitățile sportive și de joacă, iar fetele vor confecționa mărgele, activități de tip „open-space”, în care fiecare copil își alege ce vrea să facă, de la jocuri în aer liber, discuții despre igienă, sănătate, până la vizionare de film și sesiuni sportive. Seara au loc focus-grupuri prin care se împărtășește experiența din grupurile de lucru.
A doua zi a taberei este ziua atenției. Echipele fac un clasament cu lucrurile bune și frumoase care le-au atras atenția în mod deosebit, iar lista este prezentată în mod festiv, într-o manieră grafică plastică și artistică.
„Pe parcursul zilei, copiii vor capta ceea ce le place și pentru că românul caută nod în papură, inversăm paradigma și le dăm temă de studiu, iar la urmă se face un clasament lucrând pe echipe, într-un format concurențial. Avem în această zi atelierul de fete în care vor face păpușile și vor inventa modele, din material textil, cele mai cerute produse pe piață, pentru că sunt ecologice, fără plastic. Avem apoi atelierul de olărit și vom face obiecte ceramice. Important este ca cei mici să intre în contact cu lutul, cu elementele primordiale”, ne-a mai spus Anca Vasilescu.
Miercuri este „Ziua fericirii”, și copii vor face o expoziție de desene cu ceea ce-i face pe ei fericiți. Întrega zi are aceeași matrice, dar cu teme diferite de studiu, ateliere și activități diverse.
În a patra zi a unei tabere, echipele vor inventa propria țară, cu nume, legi, port, limbă și obiceiuri. La sfârșitul zilei vor prezenta momente artistice specifice țării lor. Se va organiza un foc de tabără, iar în ultima zi, cea a prieteniei, copiii vor vedea ce știu despre ceilalți și vor face schimb de obiecte confecționate în ateliere.
Tabăra se închide cu un joc în care fiecare va spune ceea ce îi place să audă în acel moment.