„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Volumul III din „Trilogia Luminii Sfintei Treimi în Trei Străluciri”
Trilogia părintelui Aurel Sas apărută recent la Editura „Andreiana” a Arhiepiscopiei Sibiului se încheie cu un volum intitulat „Dumnezeu-Duhul Sfânt este Lumină”. Asemenea celorlalte două volume, această carte prezintă teologia divinității celei de-a treia Persoane a Sfintei Treimi și rolul mântuitor al Duhului Sfânt.
Cititorii care parcurg primele două volume din „Trilogia Luminii Sfintei Treimi în Trei Străluciri” își vor încheia periplul lor prin teologia scripturistică și patristică despre Sfânta Treime cu un ultim volum dedicat rolului și lucrării Duhului Sfânt, cea de-a treia Persoană a Sfintei Treimi care desăvârșește și continuă în Biserică opera de răscumpărare a omenirii săvârșită prin jertfa de pe Cruce și Învierea Mântuitorului Iisus Hristos, Fiului lui Dumnezeu. Părintele Aurel Sas explică, într-un mod accesibil tuturor categoriilor de cititori, marea taină a Sfintei Treimi și mai ales locul pe care Duhul Sfânt îl ocupă în viața și lucrarea divinității.
Prin referiri la Sfinți Părinți, ca Grigorie Palama, autorul explică, în acest al treilea volum al Trilogiei, teologia profundă și necuprinsă de mintea omenească, dar acceptată prin credința luminată de harul sfințitor, a purcederii Duhului Sfânt din veci din Tatăl și odihna Lui în Fiul. Dificultatea temei teologice este de la sine înțeleasă, iar autorul este deplin conștient de acest lucru. Din acest motiv, cartea sa are la bază teologia marilor Sfinți ai Bisericii și a marilor teologi, între care părintele Dumitru Stăniloae ocupă un loc important.
„Părintele Aurel dezvoltă tema vorbind despre darurile Duhului Sfânt, prin care are loc lucrarea duhovnicească în omul credincios. De la Botez, unde Duhul ne îndreptează și ne luminează, toată viața creștină este un pelerinaj spre Împărăția cerurilor sub umbrirea Duhului. Duhul este Cel care sfințește, inspiră, întărește voința spre lucrarea faptelor bune și cheamă la propovăduirea Cuvântului lui Dumnezeu. (…) Duhul Sfânt este lumină și lucrează tainele Bisericii. Prin această lucrare, Duhul Sfânt este Luminătorul și Sfințitorul lumii, descoperind lucrarea Tatălui, prin Fiul. Această lucrare se împlinește la cincizecime când, prin pogorârea Duhului Sfânt peste Sfinții Apostoli și ucenici, se naște Biserica, Trupul lui Hristos și comuniune a tuturor celor care cred și Îl mărturisesc pe Hristos ca Mântuitor întru Duhul Sfânt”, spune Înaltpreasfințitul Părinte Nicolae, Mitropolitul Ortodox Român al celor două Americi în cuvântul de binecuvântare la acest volum.
Dumnezeirea Duhului Sfânt
Ca și celelalte două volume ale Trilogiei, „Dumnezeu-Duhul Sfânt este Lumină” este dedicat de autor tuturor slujitorilor Sfântului Altar, teologilor și credincioșilor care doresc să își desăvârșească pregătirea teologică, în dorința de a „descoperi în ea că Dumnezeu-Duhul Sfânt este lumină din lumina unică a Sfintei Treimi în Trei Străluciri și astfel este Lumina lumii și lumina vieții (Ioan 8, 12), împreună cu Tatăl și cu Fiul în Sfânta Treime”.
Încă de la începutul volumului, părintele Aurel Sas subliniază adevărul veșnic al purcederii Duhului Sfânt din Tatăl, despre care Sfinții Părinți au explicat că este altceva decât nașterea Fiului, dar n-au scris exact în ce consta purcederea, decât Sfântul Grigorie Teologul, de Nazianz, care scrie: «Dar ce este purcederea? Spune-mi tu, ce este nenașterea Tatălui și eu îți voi explica ce este nașterea Fiului și purcederea Duhului. Și vom delira amândoi ținând a străbate tainele dumnezeiești»”. Deosebit ca Persoană de Tatăl și de Fiul, dar având aceeași Ființă dumnezeiască, Duhul Sfânt ocupă un loc aparte în istoria umanității, pentru că „este trimis de Tatăl în numele Fiului, pentru a continua opera de mântuire, adusă de Fiul, prin lucrarea Sa sfințitoare în Biserică, prin Sfintele Taine”.
Purcederea din veșnicie a Duhului Sfânt din Dumnezeu-Tatăl și odihna Sa în Dumnezeu-Fiul ne arată că Duhul Sfânt este Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat și deci Lumină și Luminător asemenea Tatălui și Fiului. Duhul Sfânt este Luminător și pentru că aduce darurile sale peste membrii Bisericii „ca să lumineze spre cunoașterea lui Dumnezeu și mântuirea în Hristos, pentru că ele sunt deja în firea omenească a Domnului Iisus Hristos după întruparea Sa în umanitate de la Duhul Sfânt și din Pururea Fecioara Maria (Matei 1, 18; Luca 1, 3-35), când întreaga umanitate a fost recapitulată în firea omenească a lui Hristos (Efes. 1, 10) pentru mântuire”.
Lucrarea Duhului Sfânt în Biserică
Capitolul I al volumului este intitulat „Dumnezeu Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și este Lumină și Domnul de viață Făcătorul”. În cele trei studii cuprinse în acest capitol, părintele Aurel Sas vorbește despre „Purcederea Duhului Sfânt din Tatăl și odihna Lui în Fiul”, „Dumnezeu Duhul Sfânt este Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat”, „Sufletul omului este suflarea lui Dumnezeu din Duhul Său cel Sfânt”, „Legăturile Duhului Sfânt cu Fiul, Iisus Hristos, în opera de mântuire”. Lucrarea Duhului Sfânt în lume este asemănată cu focul curățitor, „Focul cel ceresc, cum îl numește preotul Iosif Trifa, ce cuprinde învățături despre Duhul Sfânt, fiind a treia carte cu această tematică. Simbolul folosit este «focul» și zice că «un creștin adevărat trăiește și biruiește numai când „arde” și este „fierbinte” pentru Domnul Dumnezeu»”.
Cele trei studii care alcătuiesc al doilea capitol al volumului continuă prezentarea teologiei răsăritene despre Duhul Sfânt. Intitulat „Dumnezeu Duhul Sfânt este Lumină din unica Lumină a Sfintei Treimi în Trei Străluciri”, acest al doilea capitol deschide cititorilor noi pagini din teologia Sfinților Părinți, cum este Sfântul Simeon Noul Teolog, „ca unul ce a văzut lumina dumnezeiască, scrie că viața adevărată este în Duhul Sfânt, prin Care credinciosul este renăscut și reînviat în Hristos Dumnezeu, numindu-L astfel pe Duhul Sfânt «pomul vieții»”.
Luminător al lumii, Duhul Sfânt lucrează în Biserica lui Hristos și îi sfințește pe toți care cred în El și caută înălțimile duhovnicești. „Dumnezeu Duhul Sfânt este Luminătorul și Sfințitorul lumii” este capitolul al treilea, în care părintele Aurel Sas vorbește despre lucrarea Duhului Sfânt de a-i aduce pe oameni în Biserica lui Hristos pentru mântuire și câștigarea vieții veșnice. „Garanția că Dumnezeu-Duhul Sfânt săvârșește lucrarea de aducere a sufletelor la continuarea Bisericii în Hristos prin generații este adevărul revelat că Duhul Sfânt, odată pogorât la Cincizecime, El rămâne în veci”.
Aducând Lumina în viața oamenilor, Dumnezeu-Duhul Sfânt sfințește credincioșii în Biserică prin Sfintele Taine și lucrările sfințitoare ale preoției. Ultimul capitol al volumului, intitulat „Dumnezeu-Duhul Sfânt este Lumină și luminează tineretul, familiile și conducătorii” este dedicat acestei lucrări tainice a Duhului Sfânt în viețile oamenilor, în special în familii, prin Taina Cununiei. „Ridicarea legăturii dintre bărbat și femeie la înălțimea de Taină, a Cununiei, cu revărsarea harului dumnezeiesc, a făcut-o Domnul Iisus Hristos, prin prezența Sa la nunta din Cana Galileii (Ioan 2, 1-11). Iar de atunci în Biserica Ortodoxă, ridicarea familiei la rangul de Taină o face tot Hristos Domnul prin slujba săvârșită de către preot a Tainei Sfintei Cununii în Biserică, prin Duhul Sfânt, ce se împărtășește celor ce se căsătoresc în vederea împlinirii lor în Hristos Mântuitorul lumii (Ioan 4, 42) și al lor și al tuturor”. La tragediile prin care trec acum familiile din lume, prin migrație și celelalte provocări, autorul răspunde cu chemarea de a-L avea pe Duhul Sfânt călăuzitor și luminător. Volumul se încheie cu îndemnul autorului la rugăciune zilnică și cu un cuvânt către cititori, prin care îi cheamă să Îl primească pe Dumnezeu în viețile lor pentru a-i lumina.