Agricultura contribuie cu 4-5% la Produsul Intern Brut, iar dacă se iau în calcul şi industria alimentară şi sectoarele conexe, ponderea în economie depăşeşte 10%, se arată în „Carta Albă a
73% dintre IMM-uri folosesc Inteligenţa Artificială
Aproape trei sferturi (73%) dintre Întreprinderile Mici şi Mijlocii (IMM) din România folosesc în activităţile lor Inteligenţa Artificială (AI), însă doar 22% o implementează la scară largă, arată un raport publicat de AI Chamber şi citat de Agerpres.
La nivelul Europei Centrale şi de Est (ECE), peste 75% dintre IMM-uri apelează la AI şi 25% dintre acestea o utilizează la scară largă în special pe analiza datelor (40%), traducere (35%) şi automatizarea sarcinilor (28%).
Sondajul împarte companiile în patru tipologii: „Optimişti practici”, „Conştienţi cu bariere”, „Indiferenţi faţă de AI” şi „Retraşi digital”, iar pe acest tipar România are o distribuţie echilibrată: 21% dintre firme sunt retrase digital, 29% sunt indiferente, 19% optimiste practice, iar 31% conştiente de potenţialul AI, dar confruntate cu bariere.
Cele mai multe companii româneşti, 66%, sunt conştiente că AI va transforma industria lor, însă doar 44% cred că AI va aduce beneficii directe asupra activităţilor derulate. Sursa citată mai informează că 25% dintre respondenţi au declarat că nu au întreprins nici un pas pentru formarea angajaţilor în AI, ceea ce, în viziunea specialiştilor de la AI Chamber, „riscă să adâncească prăpastia dintre companiile pregătite şi cele rămase în urmă”.
Potrivit datelor vehiculate la Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare (UNCTAD), piaţa AI la nivel global va ajunge la valoarea de 4,8 trilioane dolari până în 2033, în creştere de 25 de ori faţă de 2023. În acest context, spun specialiştii AI CHamber, „România nu îşi mai permite să amâne investiţiile în AI”. „Este un semnal clar că apetitul pentru transformare există. Provocarea rămâne modul în care acest potenţial va fi transformat în acţiuni concrete”, se menţionează în cercetarea amintită. (O. N.)





