Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Cele mai întâlnite „capcane” online în perioada sărbătorilor

Cele mai întâlnite „capcane” online în perioada sărbătorilor

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 17 Decembrie 2024

În goana după cadouri, consumatorii devin tot mai vulnerabili în faţa tentativelor de fraudă online care ating cote maxime în această perioadă, atrage atenţia Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC). În acest context, instituţia a întocmit un ghid de prevenire în care regăsim mai multe sfaturi esenţiale pentru a evita capcanele. Şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor face o serie de recomandări, consumatorii fiind sfătuiţi să acorde o atenţie deosebită comercianţilor şi pieţelor online din afara UE.

Experţii în securitate cibernetică recomandă utilizatorilor să acorde o atenţie sporită pe site-urile de cumpărături şi în mod special ofertelor care „par prea bune pentru a fi adevărate”. Conform Ghidului de prevenire a fraudelor, elaborat de DNSC, acestea sunt aşa-numitele „Reduceri false”, care de multe ori se dovedesc a fi capcane pentru că în urma accesării linkurilor indicate se pot fura datele personale şi financiare. Un alt tip de fraudă scos în evidenţă este cel de tipul „Investiţii miraculoase”, prin care „dacă cineva îţi oferă o oportunitate «unică» de investiţie cu «zero riscuri» şi «venituri garantate» într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă”, atrage atenţia DNSC.

De asemenea, o altă fraudă, de tip Spoofing (preluarea identităţii altei instituţii/persoane), poate crea probleme majore utilizatorilor de internet.

„Nu vă lăsaţi manipulaţi! Evitaţi să faceţi orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceţi toate verificările înainte de a acţiona. Spre exemplu, sunaţi la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiţi un telefon suspect legat de conturile bancare”, subliniază DNSC, într-un comunicat citat de Agerpres.

O altă metodă de fraudare este „Social Media Giveaway”, respectiv concursurile false de pe reţelele sociale care solicită date personale sau plăţi „pentru revendicarea premiului”.

„DNSC recomandă folosirea unor metode sigure de plată prin platforme recunoscute, protejarea dispozitivelor cu software actualizat şi cu soluţii antivirus. Datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, nu trebuie partajate prin e-mail sau telefon”, mai atrage atenţia instituţia.

Tot în contextul cumpărăturilor făcute în această perioadă, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Paul Anghel, recomandă consumatorilor să acorde o atenţie deosebită la comercianţii şi pieţele online care nu au sediul în Uniunea Europeană. „Atenţie la comercianţii şi pieţele online care nu au sediul în Uniunea Europeană! Dacă operatorul economic care administrează site-ul de pe care achiziţionează produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”, a subliniat acesta.

Toate produsele, precum cosmeticele sau bijuteriile, trebuie achiziţionate de la magazine fizice sau online autorizate care eliberează factură, bon fiscal şi chitanţă fiscală, documente de care consumatorii vor avea nevoie în cazul unor reclamaţii ulterioare. (C. Z.)

Citeşte mai multe despre:   online