Românii care vor să cumpere o locuinţă în această perioadă trebuie să plătească, în medie, cu 14% mai mult decât cei care au făcut acest pas la finele lui 2023, reiese dintr-o analiză de specialitate.
Compensaţii echitabile pentru victimele accidentelor rutiere
Majoritatea victimelor accidentelor rutiere au fost, în 2017, copii, pietoni şi biciclişti. Pentru o mai bună protecţie a acestora, europarlamentarii vor vota, miercuri, modificarea Directivei europene privind asigurările auto. Noile reglementări vor garanta compensaţii echitabile pentru victimele accidentelor rutiere, vor descuraja utilizarea vehiculelor neasigurate și vor garanta tratament egal pentru asigurați, indiferent de stat.
România se află pe primul loc în Uniunea Europeană (UE) în ceea ce priveşte numărul de morţi în accidente rutiere, principalele cauze fiind viteza excesivă, indisciplina pietonilor, dar şi infrastructura rutieră precară.
În 2017, la nivelul UE şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere 25.300 de persoane, iar alte 135.000 de persoane au fost grav rănite. Potrivit informaţiilor furnizate pe pagina oficială a Parlamentului European (PE), majoritatea victimelor au fost „utilizatorii rutieri vulnerabili precum copii, pietoni, bicicliști și peroane vârstnice”. Pentru o mai bună protecţie a acestora, PE va vota miercuri, 13 februarie, o îmbunătăţire a Directivei privind asigurarea auto. „Noile reglementări vor garanta compensarea echitabilă a victimelor, vor descuraja utilizarea vehiculelor care nu sunt asigurate și vor garanta tratamentul egal pentru asigurații din diferite state membre”, precizează documentul PE.
În prezent, în cazul în care asiguratorul vehiculului responsabil se află în insolvență, victimele accidentelor rutiere nu pot primi compensații sau întâmpină întârzieri în efectuarea plăților. În conformitate cu noile norme, în astfel de cazuri, responsabilitatea pentru despăgubiri ar fi transferată statului.
De asemenea, europarlamentarii propun ca acordarea de compensații să se facă într-un termen de maximum șase luni. „Pentru vătămările corporale, victimele vor avea dreptul la o asigurare de cel puțin 6.070.000 de euro pentru fiecare accident în care au fost implicate, indiferent de numărul acestora sau de 1.220.000 de euro pentru fiecare victimă. Pentru daunele aduse bunurilor, sumele minime de acoperire vor fi de 1.220.000 de euro pentru fiecare cerere de despăgubire, indiferent de numărul victimelor. Statele membre vor avea dreptul să stabilească sume mai mari”, precizează PE.
Companiile de asigurări vor fi obligate de noua legislaţie să permită transferul unui istoric al cererilor de despăgubire, „permițând unui consumator care se deplasează într-o altă țară a UE să beneficieze în continuare de prestații în aceleași condiții ca și asigurații autohtoni”, ceea ce ar putea însemna acces la prime mai avantajoase sau eventuale reduceri, „indiferent de naționalitatea lor sau de statul membru de reședință anterior”.
În noua directivă vor fi incluse majoritatea tipurilor de vehicule, cu excepţia e-bicicletelor, segway-urile și scuterele electrice sau cele folosite în domeniul sporturilor cu motor.
România se află pe primul loc în UE la numărul de persoane decedate în urma accidentelor rutiere, respectiv 1.951 de persoane (în 2017), ceea ce înseamnă 99 de persoane la un milion de locuitori, dublu faţă de media europeană de doar 50 de persoane, potrivit Eurostat. „Buletinul sigurantei rutiere” pentru anul 2017, realizat de specialiştii din cadrul Poliţiei Române, arată că principalele cauze ale accidentelor sunt neadaptarea vitezei la condiţiile de drum în 17,5% din cazuri şi traversarea neregulamentară a drumului de către pietoni (14,7%).
Asociaţia Pro Infrastructura atrage atenţia că la aceste statistici contribuie foarte mult starea precară a infrastructurii, deteriorarea severă sau lipsa elementelor de siguranţă (parapete, marcaje) şi prea puţini kilometri de autostradă.