Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Actualitate socială Pe 22 septembrie vom reinventa strada

Pe 22 septembrie vom reinventa strada

Data: 20 Aug, 2007

▲ Din 2002, timp de o săptămână, cetăţenii oraşelor importante din Europa lasă maşinile acasă şi serbează săptămâna mobilităţii

▲ Sub patronajul Comisiei Europene, în acest an, evenimentul va avea ca temă reinventarea străzilor, în anumite perimetre din oraşe având loc manifestări care să atragă atenţia cu privire la poluarea aşezărilor urbane, determinată de noxele eliminate de autoturisme

▲ Şi municipiul Iaşi este implicat în proiect, însă, de la an la an, arealul destinat oraşului fără maşină devine din ce în ce mai redus ▲

Cu maşina sau cu mijloacele de transport în comun, europenii doresc mai multă mobilitate, care să ţină cont atât de necesităţile lor, cât şi de mediul înconjurător, factor important în dezvoltarea armonioasă a individului. Deşi cetăţenii UE nu sunt încă pregătiţi să-şi lase maşina în garaj pentru a se deplasa cu mijloacele de transport în comun, de la an la an, mentalităţile evoluează, şi tot mai multe comunităţi se arată interesate de implementarea programelor care au drept scop reducerea emisiilor de noxe.

Mobilitatea durabilă va fi tema care se va desfăşura în perioada 16-22 septembrie. Evenimentul va reuni nu mai puţin de 145 de oraşe pe tema „Să reinventăm strada“, la care vor participa aproximativ 165 de milioane de cetăţeni. Săptămâna Mobilităţii este un eveniment iniţiat de Comisia Europeană în anul 2002, pentru promovarea mijloacelor de transport durabil în oraşe. Programul a fost iniţiat ca urmare a succesului înregistrat de acţiunea „În oraşe fără maşini“, care a început în Franţa, în anul 1998.

În multe oraşe europene, autorităţile locale au încurajat folosirea bicicletei, a transportului public, precum şi utilizarea autoturismelor de către mai multe persoane sau chiar familii în comun, mai ales în zonele centrale. Pe lângă consumul de energie de multe ori inutil, poluarea generată de autoturismele care invadează, în prezent, mediul urban a ajuns un factor de risc însemnat. Conform unor statistici, 300.000 dintre europeni mor prematur în fiecare an din cauza afecţiunilor provocate de aerul contaminat cu noxe emise de autovehicule. Mai mult, bolile provocate de noxe reduc speranţa de viaţă în Europa cu aproximativ nouă luni.

De asemenea, automobilele sunt sursa a 10% din emisiile de gaze cu efect de seră în UE, ca şi a altor substanţe poluante şi dăunătoare sănătăţii şi mediului.

Autoturismul, principalul mijloc de transport pentru europeni

Potrivit unui sondaj Eurobarometru pe tema transporturilor, pentru 81% dintre cetăţenii UE, autoturismul (şi, în general, mijloacele de transport private) reprezintă principalul mijloc de transport. Dar, în acelaşi timp, aceştia acordă o importanţă din ce în ce mai ridicată aspectelor legate de mediu şi problemelor de circulaţie rutieră. În opinia lor, principalele măsuri susceptibile să inverseze tendinţele actuale, atât în ceea ce priveşte gestionarea fluxului rutier, cât şi impactul mijloacelor de transport asupra mediului, sunt: favorizarea unei mobilităţi mai durabile; încurajarea unei utilizări mai sistematice a mijloacelor de transport în comun; promovarea vehiculelor mai puţin poluante şi cu un consum redus de carburant (cel mai des, prin adoptarea unor măsuri fiscale şi a unor norme mai stricte).

Mai mult decât atât, rezultatele sondajului arată că europenii, în cazul în care îşi schimbă modul de deplasare, nu privilegiază neapărat mijloacele de transport în comun: în timp ce 57% dintre aceştia îşi adaptează modul în care conduc sau se deplasează mai degrabă pe jos sau cu bicicleta, numai 26% utilizează mai frecvent mijloacele de transport în comun.

Nu în ultimul rând, este de notat că o mică majoritate (54%) sunt pregătiţi să plătească mai mult pentru transporturi europene mai puţin poluante, private sau publice.

Anul acesta, pentru a şaptea oară, şi municipiul Iaşi se va alinia oraşelor europene în ceea ce priveşte mobilitatea şi protecţia mediului. Astfel că, pe 22 septembrie, se va marca ziua fără maşină, ocazie cu care vor fi organizate jocuri şi concursuri pentru copii, circulaţia autovehiculelor va fi fi interzisă într-un perimetru din centrul oraşului, iar specialiştii în protecţia mediului vor efectua măsurători pentru a vedea dacă există o scădere a poluării.

Maşinile de teren, gonite din oraşe

Asociaţiile ecologiste au lansat o campanie europeană împotriva şoferilor care circulă pe străzile din oraşe la volanul maşinilor de teren. Potrivit ecologiştilor, locul maşinilor de teren este, aşa cum le spune şi numele, pe teren accidentat şi nu pe şosele, şi asta nu din cauza aspectului lor, ci a poluării pe care o produc. Avantajele autoturismelor 4X4, respectiv siguranţă, performanţe şi confort, este anulată de puterea mare a motorului care eliberează şi o cantitate foarte mare de noxe. În opinia activiştilor, vehiculele off-road ar trebui vândute doar fermierilor. Dacă în Marea Britanie ecologiştii au declanşat o campanie paşnică de convingere a oamenilor că vehiculele de teren nu sunt cea mai bună alegere, în Germania acţiunile ecologiştilor au început mult mai în forţă, mai multe maşini 4X4 fiind vandalizate.

Spre deosebire de ţările vest-europene, în România drumurile pot fi asemănate de multe ori cu circuite de off-road, iar celor cărora activiştii le recomandă să le achiziţioneze, fermierii români, nu au bani pentru achiziţia unei asemenea maşini scumpe.

Radare montate în elicopter

Poliţia iberică a găsit soluţia pentru prinderea tuturor vitezomanilor, luându-i din zbor, cu radarul. În premieră pentru Europa, o firmă din Spania a montat un radar pe un elicopter, capabil să înregistreze de la mare înălţime autoturismele care circulă pe autostradă. Sistemul, dezvoltat de firma DGT, este imbatabil întrucât, deocamdată, nu există detectoare de radar care să atragă atenţia şoferilor despre eventualul pericol provenit din aer. Spaniolii încearcă să supravegheze traficul folosind radarul montat în elicopter în oraşe ca Madrid, Valencia, Malaga, Sevilla, Zaragoza sau Valladolid, în primul rând pentru reducerea numărului de accidente. (sursa: DGT.es)