Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Să învăţăm să conducem defensiv!
Peste 99% din participanţii la o campanie de educaţie şi prevenţie rutieră consideră necesară introducerea noţiunilor de condus defensiv în pregătirea viitorilor şoferi, informează Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR). Printre cele mai importante principii de conducere defensivă se numără buna pregătire a maşinii şi a şoferului înainte de drum sau păstrarea distanţei faţă de autoturismul din faţă.
Majoritatea participanţilor la campania Atent în Trafic, derulată de UNSAR, declară că nivelul de pregătire asigurat de şcoala de şoferi este scăzut, iar circa 99% din aceştia spun că introducerea noţiunilor de condus defensiv în pregătirea viitorilor şoferi ar fi un lucru necesar, în contextul în care nivelul asigurat în şcolile de şoferi nu este suficient (28%) sau chiar este considerat a fi unul redus (44%), menţionează Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), într-un comunicat.
Alianţa a organizat, în noiembrie 2018, o campanie de condus defensiv, în parteneriat cu Academia Titi Aur, la care s-au înscris 1.368 de studenţi înmatriculaţi la universităţile din Bucureşti şi din Ilfov. Dintre aceştia, 100 de studenţi au participat la un curs teoretic şi practic de conducere defensivă.
Participanţii la curs, şoferi cu experienţă între un an şi 14 ani, au declarat că nu sunt familiarizaţi cu noţiuni de bază ale condusului defensiv, cum ar fi regula celor două secunde (80%) sau frânarea neconvenţională (78%).
Totodată, peste două treimi din participanţi - 69% au declarat că sunt tentaţi des şi foarte des să încalce limitele de viteză atunci când condiţiile de trafic o permit.
În plus, 93% din participanţi au declarat că au primit informaţii noi în cadrul cursului de condus defensiv, iar 99% au afirmat că noţiunile abordate îi ajută să conştientizeze mai bine situaţiile de risc din trafic. Aceste date arată că, în ciuda pregătirii şi experienţei, şoferii sunt mai degrabă nefamiliarizaţi cu noţiunile de condus defensiv şi cu modalităţile prin care pot evita situaţiile periculoase atunci când conduc.
„Campania Atent în Trafic vine ca soluţie de a-i încuraja pe tineri să adopte un comportament responsabil şi să fie conştienţi că acţiunile lor au efecte şi asupra celorlalţi participanţi la trafic”, a declarat Alexandru Ciuncan, director general al UNSAR.
Campania va continua şi în 2019, luând în considerare faptul că România este statul UE cu cel mai mare număr de victime din accidente rutiere (96 de decese la un milion de persoane, aproape dublu faţă de media UE).
Conducerea defensivă are la bază tehnici şi atitudini care cresc siguranţa în trafic prin reducerea riscurilor de apariţie a incidentelor în trafic. Cei care conduc preventiv au o capacitate mai mare de a se feri de pericole neprevăzute şi de a evita potenţiale accidente.
Primul lucru pe care îl face un conducător auto precaut este pregătirea maşinii. Se verifică presiunea anvelopelor, nivelul de ulei şi apă şi frânele, poziţiile oglinzilor şi funcţionalitatea luminilor.
La fel de important este ca şoferul să fie odihnit. Oboseala, alcoolul sau stresul scad concentrarea şi viteza de reacție în timpul condusului, deci și abilitățile de a evita un accident.
Odată ce este la drum, conducătorul auto trebuie să analizeze şoseaua şi să estimeze permanent dacă aceasta permite ieşirea în afara carosabilului în condiţii de siguranţă în caz de pericol.
Faţă de maşinile din faţă trebuie păstrată o distanţă semnificativă, iar dacă şoferul din spate are comportament agresiv, este indicat să fie lăsat să depăşească.
Există aşa-numita „regulă de două secunde” care recomandă păstrarea unei distanţe egală cu distanţa pe care o străbate maşina în două secunde la viteza de rulare. În condiţii meteorologice nefavorabile, de ploaie sau vânt puternic, această distanţă trebuie crescută la 4 secunde, iar în cazul în care drumul este îngheţat, la 10 secunde.